Print side | Luk vindue

XRV750 Rally - Byggeprojekt

Udskrevet fra: TKD´s forum
Kategori: Tekniske spørgsmål
Forum navn: MC-spørgsmål
Forum beskrivelse: Her kan du diskutere eller stille spørgsmål til forskellige MC'er!
Web-adresse: http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=8070
Udskrevet den: 19.12.18 kl. 11:04


Emne: XRV750 Rally - Byggeprojekt
Besked fra: Peter M
Emne: XRV750 Rally - Byggeprojekt
Posteringsdato: 27.12.17 kl. 23:34
For 3,5 år siden købte jeg en XR400 for at komme igang med at køre offroad igen. Det er dog ikke blevet til så meget snæver og teknisk offroad hvor XR'en er bedst, men mere til Tenere ture, hvor langt større cykler også kan være med. Da en XR400 ikke er den optimale grus-touring cykel (olie interval på 1500km mm), og man ikke må gå ned på udstyr, har jeg være på udkig efter en lidt større cykel. 

Jeg er gået efter følgende punkter:
Skal være sjov at køre på.
Skal kunne klare motorvejshastigheder uden man synes det er synd for den. 
Skal være komfortabel. 
Lange service intervaller. 
Relativt billig. 
Let at håndtere. 

Det kunne ikke lige helt lade sig gøre at finde som færdig pakke, så jeg har købt en XRV750 RD04 Africa Twin som byggeprojekt. 

Målet er at få den under 200 kg med fuld tank. 

Planen er:
1. Transalp tank og sideskærme (Sådan var den da jeg købte den).  - For at gøre den slankere og spare vægt. 
2. Afmontere benzinpumpen, da den ikke er nødvendig med Transalp tanken. ¨
3. Lave en ny bagende, enten tilpasse en Transalp bagskærm eller lave en alu bagskærm. (Nogen der ved om en Transalp bagskærm passer på en RD04?) 
4. Lave ny forende/front kåbe med "rally" cockpit (Instrumenter, GPS og roadbook holder). 
5. Finde en anden ekspansionsbeholder til køleren, så udstødningen kan monteres højere. 

Jeg kan ikke få billede funktionen til at virke, men der kommer billeder så snart det kan lykkes. 

Planen med forenden er at lave en let og stærk gitterkonstruktion af aluplader, der holder kåbeglas, forlygter og cockpit. Kåbeglasset bliver noget jeg selv laver af polycarbonat, medmindre jeg finder en bedre løsning.

Er der nogen der ved hvor man kan købe et rally kåbeglas i stil med dette:
  http://www.radegarage.com/parts/ktm-690-fairing-kit/ - http://www.radegarage.com/parts/ktm-690-fairing-kit/
Og findes det til en nogenlunde fornuftig pris, eller er der ikke kommet billige kopier endnu? 

Er der andre gode ideer og forslag til sådan et byggeri? 


-------------
XT600 43F 1985



Svar:
Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 27.12.17 kl. 23:47
Sådan så den ud da jeg købte den:

En time senere:




-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: tommerup
Posteringsdato: 28.12.17 kl. 08:02
Har du været i kontakt med Alu Andreas fra Silkeborg? Jeg ved at han har været i gang med at slanke sin AT i stil med din... Der var også en rigtig fed ombygget AT her i klubben for nogle år side. Det var Michael 3XL som havde importeret den. Der må findes nogle billeder her på forum et sted. Måske der er lidt inspiration at hente der...

-------------
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW R1200GSA = Oohh Yeeaaahh


Besked fra: tommerup
Posteringsdato: 28.12.17 kl. 08:14
Prøv at søge på "Evil Twin" her på forum. Så dukker der en del indlæg op. Google Evil Twin Honda, så dukker der bla den her op.
https://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/39031-honda_xrv_750_africa_twin - Evil Twin

Jeg fik kørt en god lang tur på Evil Twin i sin tid mens 3XL havde den. I opbygningen var der lagt vægt på køreegenskaber og lav vægt. Den var rigtig sjov. Det bliver spændende at følge dit byggeri.

-------------
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW R1200GSA = Oohh Yeeaaahh


Besked fra: Jens Eskildsen
Posteringsdato: 28.12.17 kl. 15:53
Nu har du købt cykel, men en kle500 virker lidt overset, og der kan trylles en masse med både de ydre dele, og selve motoren.

Den er også under 200kg køreklar som den kommer fra fabrikken, og der er helt sikkert mere at hente ved af fjerne kåber smide enduro lygtemaske på, lege med udstødning osv osv.

Så mangler man "bare"at parre den med en USD forende og en anden bagdæmper :D


Hold endelig byggetråden kørende, synes det er super spændende at følge den slags.


-------------
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 29.12.17 kl. 18:58
Jeg havde også lidt kig på en KLE500, men var ikke meget for at have en Kawasaki, og synes en afrikaner var noget federe og kunne godt lide V motoren :)

Jeg har kigget meget på den Evil Twin. Den er fed. På en tysk side kan man se alt hvad der er lavet ved den, der er blandt andet monteret mindre Transalp kølere for at spare vægt. 

Har ikke haft kontakt til ham Andreas, men har haft kontakt til GP Mucci fra ADVrider, som har lavet nogen ret vilde africa twin ombygninger. 
Hans ombygninger kan ses her:  http://www.gpmucci.it/ - http://www.gpmucci.it/

Jeg er kommet lidt videre med cyklen. 
Den kørte elendigt i motoren, og ville i første omgang kun køre med choker. Så snart man rørte gassen døde den. Gættet var vand i karburatoren efter et par års stilstand. 

Har hevet karburatoren fra hinanden. Og ganske rigtigt, vand i hoveddyserne og lukkede tomgangsdyser (går ud fra at de er irret til). Så efter det skulle den gerne komme til at køre godt. 




Næste trin er at få justeret ventiler, når jeg alligevel har fjernet næsten alt der sidder i vejen for det. 




-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: T. Brun
Posteringsdato: 30.12.17 kl. 10:32
Jeg har en 48mm WP USD med broer fra en KTM 450, hvis du vil opgradere fronten 1022

-------------
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC


Besked fra: Holst
Posteringsdato: 31.12.17 kl. 13:03
Har selv tidligere lavet samme øvelse - og er ligeledes blevet inspireret af den kære GP-MUZZI i Italien (en sand kunstner med motorcykler).

Og dit projekt kender jeg ret godt - har stået i mit værksted flere gange og bl.a. Trail-Tech instrument og lygtekåbe er magen til det jeg har på min AT.

Og som nævnt tidligere i tråden har alusmeden Andreas også haft gang i et lignende projekt. Han er dog knap færdig endnu men hans AT er kørende og vi har en løbende dialog for at udveksle erfaringer da konceptet er det samme - fjerne kilo og få slanket AT så den er lidt lettere at smide rundt i sporet.

Har ikke haft min egen vejet endnu, men kan tydeligt mærke en markant forskel. Skal lige nævnes at mit udgangspunkt er en RD03 (650'eren) og at ombygningen lavede jeg tilbage i 2015.

Her lidt billeder til inspiration.



Og et billede af instrument og lygtehus.


Og så er det jo genialt at den stadig kan bruges til længere ture med oppakning.



-------------
ONE LIFE - LIVE IT!


Besked fra: tommerup
Posteringsdato: 31.12.17 kl. 13:27
Selvfølgelig....Holst. Hvordan pokker kunne jeg glemme din ombygning ;o)   Det må være fordi vi ses for lidt på sporet....
Det begynder at ligne noget fornuftigt med din 650er. WP gaffel?

-------------
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW R1200GSA = Oohh Yeeaaahh


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 02.01.18 kl. 00:21
Holst: Det er en fed afrikaner du har bygget. De sideskærme der dækker kølerne, er det nogen du selv har lavet i alu eller?

Jeg er så småt begyndt at kigge på cockpit og forende design. 
Det følgende er første udkast til hvordan det kunne se ud. 

Dette billede er en sammenflækning af et dødt billede der er tegnet videre på i Inventor (3D tegneprogram). 



Fronten kommer til at veje ca. 2kg (alukonstruktion + vindskærm) + 800g (forlygter) + instrumenter i cockpittet, ca. 1,5 kg. 

Ideen er at bruge to af disse spots (kort/lang lys):  https://www.louis.eu/artikel/ellipsoid-headlight-h1/10033012?filter_article_number=10033012&list=30740506cbd3d6ee1cbcb5e34a1f2561 - https://www.louis.eu/artikel/ellipsoid-headlight-h1/10033012?filter_article_number=10033012&list=30740506cbd3d6ee1cbcb5e34a1f2561
Derudover satser jeg på også på at plante to diode spots under vindskærmen, men der skal jeg lige have fundet en passende placering først. 





-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 02.01.18 kl. 00:30
På nedenstående billede er fronten lagt oven på et billede at en original RD04. Højden af fronten bliver ca. den samme:



Her kan det første udkast til cockpittet ses:


Under roadbook-holderen skal der være USB strømudtag og afbryder kontakter til: diode spots, USB, varmehåndtag, mere?

Den Trail Tech computer der sidder på, er Stricker modellen, der ikke viser omdrejninger. Er det nødvendigt at have omdrejningstæller på, eller kan man bare køre den på fornemmelse ligesom man gør på en XR? 
Under Trail Tech computeren er der plads til en ekstra triptæller, eller hvad man ellers kan finde på. 

Er der nogen der har forslag til hvordan cockpittet ellers kan indrettes? Normalt sidder roadbook-holderen placeret ret højt, men da jeg kommer til at køre mere efter GPS end roadbook, har jeg valgt at placere den øverst. 


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: stig
Posteringsdato: 04.01.18 kl. 22:39

Jeg har selv være i gang med rally tower ombygning på min Transalp.


Som du selv er inde på så skal roadbook holdren så højt på som mulig.


Den roadbook holder jeg har har jeg selv bygget så har noget plads i højre side hvor motor og elektronikken er monret, så er kunne jeg monter Gps.


Oven på roadbooken holdren har jeg monteret rally computeren.


Jeg er helt godt tilfreds med mit setup det fungere 100% efter hensigten, og der er ikke noget som en højmonteret roadbook holder når man står op på sporet.


Jeg har nød til at støbe et nyt ”kåbeglas” for at få plads til ombygningen bag glasset


Har en lille video hvor du kan se mit setup

Men ellers et fedt projekt du har gang i 

[TUBE]Pfacaze632s[/TUBE]




-------------
dress for the slide not for the ride


Besked fra: Jens Eskildsen
Posteringsdato: 04.01.18 kl. 22:51
Hvor meget skal du lige bruge den roadbookholder?
Det virker voldsomt at skulle bygge en kåbe op for at roadbooken sidder optimalt hvis den kun skal bruges et par gange om året.


-------------
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 04.01.18 kl. 23:28
Ikke ret meget, men nu fulgte der en fed roadbook holder med til cyklen, så den skal på :) 

Hovedformålet med at lave fronten, er at få noget til at tage vindpresset (og fordi det er et sjovt projekt). 

Det er også derfor at roadbook holderen umiddelbart bliver placeret i bunden, istedet for i toppen, da jeg kommer til at køre langt mere efter GPS, så den får den gode placering i toppen. 


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 19.01.18 kl. 23:52
Så har jeg fået rodet lidt mere med konstruktionen af fronten. Cyklen står stadig hos mine forældre i Sønderjylland, men får den snart til Kbh, så jeg kan begynde at arbejde på den. Så indtil videre er det kun sjus tegninger for at komme i nærheden af hvordan det skal være. 

Fronten nedenfor vejer ca. 4kg inkl. instrumenter, GPS, roadbook holder og lys. -Det giver ca. 2 kg til den bærende konstruktion og kåbeglas.  
Der mangler lige lidt detaljer som huller og bolte, så det hele sidder korrekt sammen. 



Den flade front i polycarbonat bliver medbærende element for at spare vægt. 



Nedenfor ses et billede af en styrkesimulering hvor der er påført 1000N fra siden i toppen af cockpittet (den gule pil). 
Umiddelbart virker det stærkt nok, da dette ikke er nok til at få nogen til at deformere. 



Det mest kritiske er umiddelbart ikke at få konstruktionen stærk nok, men at undgå at der går svingninger i den. 

Målet er at få den laveste egensvingningsfrekvens til at være en del højere end motorens frekvens ved rødt felt, så burde der ikke være problemer. 

Motoren har rødt felt ved ca. 8500rpm = 142 Hz. 

Nedenstående simulering viser de 8 laveste egensvingningsfrekvenser, hvoraf de første 7 kun er i de løse sider på kåbeglasset, som skal stives af. Selve konstruktionen går først i svingninger ved 247Hz (på billedet), hvilket skulle give en pæn sikkerhed for at motorens vibrationer ikke får den til at gå i svingninger. 




-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Jens Eskildsen
Posteringsdato: 20.01.18 kl. 12:42
Fedt nørderi =)

-------------
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom


Besked fra: johni
Posteringsdato: 20.01.18 kl. 14:11
Ser spændende ud, du skal ihvertfald ha ros for at nørde MAX.
Hvilke forlygter er det du vil bruge? Ser lidt små ud, LED måske?

-------------
Johni kristensen
xt 600
vmax


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 20.01.18 kl. 15:25
Forlygterne er et sæt af disse fra louis:
http://www.louis.eu/artikel/ellipsoid-headlight-h1/10033012?filter_article_number=10033012&list=a5ac42331dfdab0cf96c3977bd77d328 - http://www.louis.eu/artikel/ellipsoid-headlight-h1/10033012?filter_article_number=10033012&list=a5ac42331dfdab0cf96c3977bd77d328

Jeg synes ikke at LED der er godkendt som kort- og langlys er kommet langt nok ned i pris endnu. 


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Casper
Posteringsdato: 21.01.18 kl. 17:34
Det ser spændende ud!

Hvad ville der egentlig ske, hvis konstruktionen gik i 'svingninger'?


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 12.06.18 kl. 11:02

Efter længere tids stilstand i denne tråd (men bestemt ikke i værkstedet), vil jeg nu opdatere den lidt med hvad der er sket på projektet i mellemtiden.

Bagende:

Kombinationen af en original RD04 bagende og Transalp sideskærme var ikke så pæn, plus den originale bagende var pænt tung. Så det skulle laves om.

Den nye bagskærm blev laves af bukket 2 mm aluminium med en nummerpladeholder af 3 mm aluminium. Øverste baglygte er samme type som man kan finde på en Dakar ræser (så det kommer til at gå pænt stærkt), og den nederste baglygte og blinklys er fra Biltema (let at skaffe reservedele).

Jeg har ikke fået vejet den gamle bagende, men den nye bagende vejer små 800g.

Tegninger af den nye bagende: 



Udskæringen før den blev bukket:



Den færdige bagende:






-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: XT Bandit
Posteringsdato: 12.06.18 kl. 18:21
ser godt ud peter 👍

-------------
Kim XT Bandit
Yamaha XT 600E årgang 2000
Yamaha XT 660X årgang 2007
Proud member of Thuhej dreamteam 2012


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 12.06.18 kl. 20:57

Udstødning:

Da jeg købte cyklen var den monteret med en ret fed Cobra kulfiber udstødning, men mellemrøret var lavet til en original RD04, så efter hele bagenden var slanket, hang den for langt nede og for lange ude. Der skulle derfor laves et nyt mellemrør for at flytte udstødningen op på plads.

Mellemrøret blev lavet af et par rørstumper fra Biltema, skåret lidt op og svejst sammen igen:

 

 

 

 

Da udstødningen blev flyttet op hvor ekspansionsbeholderen til køleren sad før, skulle der lige fikses noget andet. Det blev til en eller anden gammel ægge-flaske af HPDE plast, der skulle have et højt nok smelte/blød-temperatur. Ikke den pæneste løsning, men det vejer minimalt og bliver skjult af kåbesiderne. 




-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 12.06.18 kl. 22:35

Nedbrud:

Efter bagenden og udstødningen var færdig, skulle cyklen testes (min første køretur på cyklen, udover et par små testture på maks. 10 km). Det blev til en endagstur i Sverige på ca. 400km. Før turen var jeg lidt betænkelig ved min regulator, der gav en ret høj spænding, men med alt lys tændt, kunne den holdes nede på ca. 15V. Tænkte at det nok skulle gå, så længe jeg bare brugte noget strøm.

Det gik også fint de første 300 km, men så blev spændingen underlig og der kom røg ud under sædet og den var helt død på starteren mm. Efter lidt tid fik vi skubbet den i gang, og den kørte fint, dog uden lys. Jeg satte kurs hjemover mod broen, og det gik fint, lige indtil et par hundrede meter efter betalingsanlægget hvor den slet ikke ville mere, og kun kunne køre 100 m da den blev skubbet i gang. Jeg gav derefter op og ringede til Falck.

 



Den efterfølgende fejlsøgning af elektronikken var ikke så svær...: 



Da regulatoren er et kendt svagt punkt på en afrikaner, blev den opgraderet til en mere moderne mosfet type:



Den nye mosfet regulator giver en meget stabil spænding, så det skulle udnyttes til at spare lidt vægt med et lithium batteri :)





-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: T. Brun
Posteringsdato: 13.06.18 kl. 18:26
Spændende tråd, fortsæt endelig 1356d

-------------
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC


Besked fra: Jens Eskildsen
Posteringsdato: 13.06.18 kl. 22:25
Fedt, hold endelig tråden kørende =)

Har du et overblik over hvor meget vægt du har hevet af den?


-------------
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 14.06.18 kl. 10:02

Bagagebærer:

Den oprindelige plan var at hele fronten skulle være klar til TjuHej turen, men dette lykkedes ikke. Til gengæld var jeg lidt tvunget til at få lavet en bagagebærer før turen. Da det skulle gå lidt stærkt et par dage før turen, blev den lavet af sidesektioner fra en Transalp bagagebærer, med en aluplade på toppen.  

 

Design- og vægtplacerings-mæssigt er jeg ikke helt tilfreds med løsningen, så det skal laves om. Planen er at montere en 20L drybag på hver side, der skal placeres lavt og langt fremme, så de er lige bag benene, uden at være i vejen. Dette er dog en lidt mere komliceret løsning da der skal laves lidt rack til det, så den løsning kommer først på senere. 

-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 14.06.18 kl. 11:13

Fronten:

Fronten har ændret sig en hel del i forhold til min oprindelige ide. Først og fremmest droppede jeg at lave kåbeglasset selv, og købte i stedet et fra en KTM 450 rally (så er både forende og bagende det samme som på en Dakar ræser, så den kommer til at køre vanvittigt stærkt). Derudover blev ideen om at lave det hele i en sektion også droppet, og i stedet lave fronten i flere sektioner. Dette har en række fordele:

  • Mindre krav til styrken af grundkonstruktionen i fronten.
  • Vibrationsdæmpning af cockpittet (gummiophængt) (meget bløde gummidæmpere, der giver en lav egensvingningsfrekvens, så cockpittet ikke  bliver påvirket af motorens vibrationer, men vil flyde frit)
  • Mere fleksibelt i forhold til at placere/vinkle cockpit
  • Nemt at skifte cockpit plade, hvis man vil have andre instrumenter.

Derudover har jeg lavet mulighed for at montere hele fronten i 6 stive gummidæmpere, som ikke virker som vibrationsdæmpere, men i stedet vil virke som chockkoblinger der kan tage en spidsbelastninger og nedsætte styrkekravet til hele konstruktionen.  

Fronten er lavet meget fleksibelt, så man ved udskiftning af de to plader der går til stellet, vil kunne tilpasse den til alle cykler. Derudover er den designet efter at den skal være let at laserskære og bukke (selvom jeg har lavet den med en vinkelsliber, søjleboremaskine og simpel pladebukker). 

Lygteholder, sidepaneler og monteringsplader:





Grundsektionen på cyklen sammen med cockpit pladen:




Med Roadbook og GPS:




-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 14.06.18 kl. 12:26
Fronten fortsat:

Grundmodul med KTM fronten (skærmen er kun lige løst stripset på, og sidder ikke helt rigtigt endnu):







Med cockpitplade og KTM skærm:


Alle vinkler passer :)


Næste step er et få lavet kåbesider:



-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Dan B
Posteringsdato: 14.06.18 kl. 13:28
Fedt projekt!

Maler du frontkåben eller beholder den som den er?


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 14.06.18 kl. 13:57
Den forbliver gennemsigtig, hvilket satte lidt højere krav til det der var bagved :) 

-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 14.06.18 kl. 15:12
Et hurtigt udkast til farver og sidekåber (lavet i paint):



Ideen er at genbruge de originale RD03 farver fra 1988, men tilpasset det nye design. 


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: PH1972
Posteringsdato: 14.06.18 kl. 20:43
Yes ... HRC farver .. fedt

-------------
Man lever så længe man lærer... :)


Besked fra: JesperHavn
Posteringsdato: 16.06.18 kl. 19:58
super fedt projekt 


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 18.06.18 kl. 13:05
Med hensyn til vægten, så har jeg ikke helt styr på det endnu. Der blev sparet en del i bagenden, og med det nye batteri .
Tilgengæld vejer den nye front med instrumenter ca. 4,5kg (inkl. Roadbook og GPS). 

Men hele cyklen kommer snart på vægten .


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 28.06.18 kl. 19:07
Har lige haft den på vægten: 
101,4 på forhjulet. 
100,1 på baghjulet. 
Så 201,5 kg, hvor der er brugt 170km af tanken, med store tunge styrtbøjler og bagagebærer. 

Så mit mål om 200kg fuldtanket bliver lidt svært at nå. Men måske et forgaffel skift kan lette den lidt. Ellers er der umiddelbart ikke så mange flere parametre tilbage at skrue på. 

Er det normalt en MC er så næsetung? Med fuld tank går det da helt galt. Ikke underligt den er svær at hive på baghjul. 


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Jens Eskildsen
Posteringsdato: 28.06.18 kl. 22:23
Benzinen er vel små 10kg mere, alt efter hvor ivrig du er med gashåndtaget.
Har du fjernet din kædelås inden du vejede? Bucktooth

Vil man længere ned, så skulle man droppe den fine front du har gang i, og knalde en enduro lygtemaske på som du havde før. Så ryger der en del kilo, højt oppe og foran på cyklen, men jeg tænker det er et skridt baglæns i forhold til hvad du vil med cyklen. Har du vejet den nye front? Du er tæt på en 50/50 vægtfordeling, så det virker ikke slemt.

Ellers er det næste der rigtigt batter bare en smule, vel af nøjes med én bremseskive/caliper foran og/el pille motorbøjlerne af. Der er vel også et kilo at hente på at fjerne de bagerste fodhvilere.


-------------
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 29.06.18 kl. 15:21
Jens: Der er vel ingen der er så dumme at de vejer deres MC med kædelås på? Men skivebremselåsen sad på da jeg vejede den Banghead  1018Bigcry00

Passagerfodhvilerne er blevet pillet af. Så det er kun styrtbøjler og bagagebærer der kan komme af. 
Af andre punkter:
Har en 48 mm WP USD forgaffel liggende til den, den må næsten være lettere end den originale. 
Linksystemet til bagdæmperen er lavet i støbejern, det kunne godt laves i alu, hvis man kunne tiltuske sig lidt tid en en CNC fræser :) 
Der er stålstyr på, der kan vel sparet et par hundrede gram ved at skifte til alu. 

Ellers skal man efterhånden ud i mere radikale ting, som at montere de mindre Transalp kølere, eller afmontere oliekøleren og montere en lille loop istedet for. 

Hele den nye front vejer ca. 4,5 kg, inkl. roadbook-holder og GPS. 


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 11.11.18 kl. 17:36
Så er jeg ved at starte op i byggeprojektet igen, efter det har stået stille siden GravelFun (men cyklen har ikke stået stille).

Jeg vil have lavet lidt om i bremseslangerne foran, og skiftet til stålarmerede slanger hele vejen rundt. 
Lige nu går der en slange fra masteren på styret og ned til under den nederste gaffelbro, hvor den splitter i to med nogen rør, og går derfra over i slanger i begge sider. 
Denne løsning er dog i vejen for den høje forskærm jeg har på. 

Spørgsmålet er hvordan jeg skal lave den nye slangeføring. Der er tre muligheder:
1) Køre begge slanger hele vejen fra masteren og ned til kaliberne. 
2) En slange fra masteren, der splitter til to slanger omkring nederste gaffelbro. 
3) Køre en slange fra masteren til den ene kaliber, og forbinde de to kalibre med en slange. 

Umiddelbart er jeg med til løsning 3. Er der en rigtig og forkert måde at gøre det på?


-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: PH1972
Posteringsdato: 11.11.18 kl. 18:06
Slangeløsning 1. Det er også sådan slangerne ser ud fra de anerkendte leverandører. (samme som transalp PD10) 




-------------
Man lever så længe man lærer... :)


Besked fra: torbenpc
Posteringsdato: 12.11.18 kl. 14:52
jeg har købt et komplet sæt med dobbelt line til forhjul og bagbremse hos wezmoto på ebay.co.uk til 60pund.
virker perfekt.
torben


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 09.12.18 kl. 11:46
Tak for svarene. Jeg venter dog lidt med at bestille bremseslanger, da jeg roder lidt med at få en anden forgaffel på. Det svære ved det er at fremskaffe de rigtige TÜV papirer, så det kan blive lovligt. 

Et andet projekt jeg også fantaserer lidt om, er at flytte luftfilteret op over motoren (som på en 690 rally) og tanken ned i steltrekanten hvor luftfilteret sidder nu. Dette skulle gerne få cyklen til at føles en del lettere, da vægten fra tanken kommer nedad og bagud. Samtidig bliver cyklen slankere mellem knæene. 

Jeg har lavet en hurtig forundersøgelse af hvor stor en tank der kan komme ned i steltrekanten, og det blev til ca. 16 liter, hvis den ikke er bredere end stellet. 
Tanken skal monteres fra venstre side. 

Set fra venstre side:

Set fra højre side:

Set bagfra:


Spørgsmålet er så hvordan denne ændring af vægtfordelingen vil påvirke køreegenskaberne. 
Lige nu er der (med fuld tank) mest vægt på forhjulet når jeg vejer cyklen. Dette vil ændre sig til mest vægt på baghjulet, 
Så den må blive lettere at hive på baghjul (det er pænt svært nu), men hvordan vil den opføre sig på grus?

Hvis jeg går igang med dette projekt, tror jeg ikke det bliver denne vinter, da der er en del arbejde i det og jeg hellere må få resten af cyklen færdig først. 




-------------
XT600 43F 1985


Besked fra: Peter M
Posteringsdato: 09.12.18 kl. 12:05
Status på projektet som cyklen ser ud nu:






De kommende projekter er at få lavet sidekåber der forbinder tanken med fronten, og et bundskjold der beskytter bedre, i 3mm alu.

Derudover roder jeg lidt med at få lavet et smart sidetaskesystem, bestående af drybags der med en "halv rack" skal skrues fast i stellet.  

Drybagen skal monteres på en aluplade, der med relativt små beslag skal skrues fast i stellet. 



Er der nogen der kan anbefale en god, robust og billig drybag på mellem 20 og 30 liter? (optimalt set 25L)
Dem der er tegnet ind nu, er de 20L drybags T. Hansen sælger, der er pænt robuste (testet med Michelin AC10 og ca. 500m kørsel mens den slaskede ind i hjulet). Men jeg ville gerne finde nogen der er lidt større. 



-------------
XT600 43F 1985



Print side | Luk vindue