Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >elektronik og hardware
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed: XTZ 750 staor eller regulator
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XTZ 750 staor eller regulator

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Franne Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 26.05.12
Land: 8462
Status: Offline
Beskeder: 15
  Citér Franne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: XTZ 750 staor eller regulator
    Sendt: 02.08.18 kl. 14:23
Hej TKD

Håber I kan hjælpe med at bringe lidt lys over sagen..

Jeg er så heldig, at have erhvervet mig en XTZ 750, desværre er det ikke blevet til mange turer:-(

Da jeg i lørdags tog den første "længere" tur på nogle timer, gik cyklen pludselig ud og batteriet var fladt:-(

Nå retur og i gang med at undersøge. Det jeg fandt var et smeltet stik på regulatoren, men er det nu også den som ikke virker eller måske statoren eller begge?

Regulatoren bliver møj varm allerede efter få minutter..

Batteriet blev ladet op og så i gang med at måle

På batteriet 13,4 -13,5
Stator "voltmeter" sat på Ohm 200 - måling 01.2
Ladespænding 10,1 volt

2 dage senere - af med det gamle stik og på med midlertidige kabelsko.

Måling:
Batteri
Tomgang med nærlys - 14,32
Tomgang nærlys og bremselys - 13,39 - 2500 rpm 14,12
Tomgang langlys - 13,13 - 2500 rpm 13,89

Regulator:
02.2 OHM (voltmeter sat på 200)
Ladespænding 11,2

Giver disse tal nogen mening - i forhold til Haynes er statoren måske ikke helt god i ladespænding 14V, men dog også ved 5000 rpm, som jeg dog ikke har testet, da jeg sjældent kører over 5000 rpm.

Til top
Franne Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér Franne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.08.18 kl. 14:27
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 122
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.08.18 kl. 19:31
Kan det være en dårlig forbindelse i stikket på grund af ir og møg der har samlet sig over tid? Det kunne godt give så maget varme at det smelter. 
Det ser ud til at komme fra den hvide ledning der såvidt jeg husker går ned til en af spolerne. Hvis du måler modstanden henover den ledning og spolen, er der så gennemgang til stel?
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Franne Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér Franne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.08.18 kl. 21:11
Det var godt beskidt, så det er da en mulighed..

Jeg har målt modstanden i de 3 hvide og så vidt jeg kan se, er modstanden omkring 2,2 ohm. En del over de 0,2-0,3, som står i bogen. Hvis jeg altså læser mit voltmeter rigtigt.

Modstanden steg fra 1,1 til de 2,2 da jeg satte kabelsko på?

Hvordan måler jeg stel over ledning og spole?
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2319
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.18 kl. 01:08
Sørg for at fratrække modstanden i multimeteret. Se hvad du får af ohm ved bare at måle modtstand på multimeteret, og træk så dét tal fra din måling på 2,2ohm.

Sørg for alle stik/forbindelser er rene når du måler.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.18 kl. 07:01
Det jeg mener med at måle stel over spolen er for at konstatere om en spole er kortsluttet på grund af slid, ælde osv.
Du sætter multimeter til ohm. Måler fra en hvid ledning og til en god ren stelforbindelse. Så skulle du gerne kun måle den lille modstand i spolen og ikke uendelig ohm
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Beskeder: 1983
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.18 kl. 17:35
Hej Franne.

Jeg har haft samme dejlige vamre stik på min(e) XTZere i sin tid. Dårlig forbindelse i stikket er en mulig årsag. Derudover de notorisk kendte for at brænde regulatoren af. Hvis du stadig har den originale monteret ville jeg få den skiftet asap. Stator har jeg aldrig haft bøvl med.
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW R1200GSA = Oohh Yeeaaahh
Til top
Franne Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér Franne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.18 kl. 20:29
Tak for svarene..

Så fik jeg målt lidt igen..

Med modstanden i voltmeteret trukket fra, kom jeg ned på de 0,3 ohm på statoren🙂

Jeg målte over stel og ingen forbindelse, så de er ikke futtet af den vej.🙂

Samtidig målte jeg regulatoren for fejl i ensretningen, Umiddelbart heller ingen fejl her.

Så alt ser jo egentlig fint ud, på nær mængden af strøm leveret på visse tidspunkter☹️ Måske jeg skal køre over 5000 rpm, som bogen siger😐

Mon det bare er nok at rense det godt og lave nye stik?

Selve regulatoren er næsten rund, sort og med finner, jeg aner ikke hvordan den originale ser ud.
Med de midlertidige kabelsko, bliver den efter få minutter så
Varm ,at jeg næsten ikke kan holde den.
Er det normalt?
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.18 kl. 21:24
Så vidt jeg ved... Hvis en ensretter ofte bliver hurtigt varm er det fordi den måske har en dårlige stelforbindelse, så kan den ikke komme af med eventuel overskudsspænding.
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 26.12.03
Land: DK 8700
Beskeder: 1379
  Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.08.18 kl. 08:46
Hvis du kan holde over 14 volt med lys på i tomgang, så vil jeg sige at ensretter og stator virker.
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.08.18 kl. 16:29
Har du fået den fikset?
Til top
Franne Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér Franne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.08.18 kl. 22:58
Jeg har desværre kun nået en enkelt tur på arbejde, stadig med kabelsko på ledningerne.
Tror ikke det er en lang nok tur til at forbruge alt strøm på batteriet.
Planen er at sætte et voltmeter ur på og så derfra kunne følge lidt med i ladestrømmen, bare så jeg ikke står ude på landet et sted uden power..
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down