Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Arrangementer >Tur beretninger
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tur på tet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Rasmus skjoldman Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 14.01.17
Land: Dk 2640
Status: Offline
Beskeder: 70
  Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tur på tet
    Sendt: 28.07.18 kl. 18:26
En rookies bekendelser.
Efter at have deltaget i diverse fede arrangementer i klubben følte jeg mig moden til at prøve lidt selv.
Jeg og en kammerat vil jage bæver i malingsbo området i sverige til marts næste år og vi tænkte at det ikke ville skade jagt heldet hvis vi lige kikkede området an!
Jeg opdagede at TET, trans europaen trail, kørte i den retning! MC tur, stod der jo over hele hovedet på mig.
At min makker ingen mc har, men køre kort, var ingen hindring. Hvad faen, jeg havde jo to.
En bmw r80 gs og en suzuki dr250s. At han ikke havde kørt siden 95 var jo bare noget med træning. At der var 750 km hvis man spurgte MAPS var jo nok lidt lokkende, da vi jo ville køre af snoede spor og ikke den lige vej.
Efter ca 3 små ture på grus og asfalt i roskilde området erklærede jeg at han var klar.
Min makker havde pakket sit grej i en pølse taske der lige kunne surres på langs af sædet og jeg havde resten på bimmeren, telt, værktøj, vand, mad og lidt tøj samt 5L reserve benzin. Vi er vandt til at bære vores grej på ryggen så vi pakkede let. Jeg skulle dog have lidt mere værktøj med end når vi vandre og 2 L olie og de 5 L benzin samt 10L vand så jeg tror at jeg ente med ca 25 kg vægt. Lidt tunge i røven startede vi ud kl 0700 med at køre til malmø.
Det gik temmeligt langsomt i starten men efter hånden kom der mere skub i cyklerne.
Ved 18 tiden var vi kommet ca 350 km på trip tælleren men ca 1/4 af turen! Vi fandt en ok plads i skoven og slog os ned. TET ruten er nem i starten og bygger en op til resten af turen. Vi stod op kl 0500 og var på gruset igen kl 0630.
I värnamo kørte vi ud på asfalten og kørte på den venstre side af väneren op mod malingsbo, som vi ankom i ved 19 tiden. Nu havde vi kørt ca 850 km.
Suzukien havde vejtræknings problemer når den var blevet varm. Min makker behandlede maskinen udsøgt og kælede for gassen når det gik op ad og når den skulle trække. Vi justerede luft skruen løbende og fik lidt mere ud af maskinen for hver gang.
I malingsbo kørte vi ud for at rekonocere i terrænet og der kørte den upåklageligt.
Der er meget grus at kører på i malingsbo området. Der er også meget smukt og en mængde søer hvor vi fik fisket. Jeg kan nu sige at jeg har badet en orm i kronens vand. Det var åbentbart så fin en sø at det var kongens.
Efter den hvile dag smurte vi haser og buldrede med 90 ned til forsvik hvor vi drejede ind på TET ruten igen. Nu kom der andre boller på suppen. Sporet var lidt mere krævende end syd på, men også utroligt smukt. Små stier, skærver, sand jord, jord, og store sten. I skov der bare var smukt og et sandt blåbær helvede. Vi var noget plaget af varmen og de 10L vand vi slæbte blev hurtigt lettere. Vi tankede vand hver dag.
Suzukien tjekkede vi benzin på og tankede olie! Bimmeren var omvendt. Jeg mener at maskinerne samlet har brugt 3L olie. Min makker på suzukien var glad for den lette maskine og jeg mærkede at der var vægt på min. Suzikien red ovenpå sandet og bimmeren skar sig hurtigere ned. Ingen af os væltede og vi havde ingen materielle ned brud. Begge maskiner er fra 1987 men bimmeren har dog motor fra 1991.
En nysgerrig turist spurgte om det var et vintage løb? Nej da, vi er bare fra danmark! Ååh så forstod han alt.
Ved mulsjø forlod vi TET og kørte til värnamo ad asfalt. Vi camperede på en ok plads i byen og gjorde os mentalt klar til 250 km af motorvej. Om morgenen kl 0500 var vi oppe og fik kaffe og lidt müsli med varmt vand på. For ikke at skulle vække resten af lejren trak min makker suzukien ud til indgangen, men ak det skulle han aldrig have gjort. Maskinen der glad var startet hver morgen efter et på spark, var blevet mopset. Vi sparkede 10-15 gange hver og skiftede.
Var det en lille prut? Jo var det ikke?
Nå men ud med tændrøret, pudse det med den børste der selvfølgeligt ligger i værktøjs pølsen på bimmeren og aldrig har været brugt. Camping fatter havde doneret en dåse diesel start og prut prut vågnede den til live. Ooooh allah havde set i nåde til vores svedige kroppe. Den kølige fart vind og vores våde kroppe var en god coctail efter en varm gang gymnastik. Havde maskinen været i gear under vores øvelser havde vi været i helsingborg da den startede op.
Vi holdt en ca hastighed på 85-90 kmt da suzukien ikke skal plages med kisse jav.
Da vi nåede helsingør havde suzukien næsten fået nok. Der var hedt som i en bage ovn og den var meget følsom over for sej træk. Min makker behandlede maskinen som en fødende kvinde. Gav gas når det lod sig gøre og slap med det samme når der blev givet kontra besked. At han fik lusket den hjem er et under. Den skød ud gennem luft filtret og pruttede hidsigt i potten. Maskinen satte endeligt ud da vi kørte ind af indkørslen 1580 km efter start. Vi har rullet i 25 timer og gennemsnits hastigheden var 61 kmt. Nu kan vi begge få det lidt fjerne blik man skal have når nogen spørger om man har kørt TET, lidt ala det man har når nogen spørger: har du skidt i skoven? SELVFØLGELIGT.
At vi stadigvæk mangler meget kommer jo ikke sagen ved😜
Til top
Rasmus skjoldman Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 14.01.17
Land: Dk 2640
Beskeder: 70
  Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.18 kl. 18:36
Det var vätteren vi kørte på venstre bred af!
Til top
XT Bandit Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen

Medlem siden: 01.06.11
Land: Dk 4040
Beskeder: 275
  Citér XT Bandit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.07.18 kl. 11:11
Det lyder som sindsyg fed tur og lidt presset for den ene maskine🤪men fedt at maskinerne og ikke mindst ingen uheld 👍 smid et par billed op det giver altid lige det sidste i en fed beretning tak for delingen
Kim XT Bandit
Yamaha XT 600E årgang 2000
Yamaha XT 660X årgang 2007
Proud member of Thuhej dreamteam 2012
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down