Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XT 600Z Oliespild i luftfilterkasse

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
ATK Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 26.04.18
Status: Offline
Beskeder: 2
  Citér ATK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: XT 600Z Oliespild i luftfilterkasse
    Sendt: 21.06.18 kl. 11:57
Hej jeg er ny her på Tenere.dk. Jeg har købt en ældre Yamaha XT 600Z fra 93, der har gået 73000 km. Jeg er rigtig glad for den, den er så lidt mere traktor agtig end jeg havde regnet med.
Den spilder så en del olie, og det er blevet noget mere i den senere tid. Jeg har fundet ud af, at det kommer fra luftfilter kassen, hvor der går en slange ned til motoren. Der skulle være krumtapsudluftning, er jeg blevet fortalt. Herfra står der en støvsky af olie op i luftfilter kassen, og det kan jeg ikke forstå.
Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt. Jeg er ikke selv så mekaniker agtig, udover alm vedligeholdelse. Jeg er lidt nervøs for at køre på den, så jeg ikke ødelægger noget vitalt.
Til top
henrik Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 24.04.06
Land: DK 2791
Beskeder: 141
  Citér henrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21.06.18 kl. 19:19
Tjæk olie mængden noget tyder på at du har for meget olie på.

Henrik
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 29.10.03
Land: DK 9632
Beskeder: 1189
  Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.06.18 kl. 00:21
Det skulle jeg lige til at skrive .... Nøjes med at måle oliestand med piden lagt på - med varm olie , cyklen lodret og kørende i tomgang mindst 1/2 min efter at du er kommet hjem,

Da der både er olie i sumpen og i tanken kan man nemt kommer til at hælde for meget på  -og specielt hvis kontraventilen er lidt træt så der løber olie retur til sumpen

Anders Majland
1988 Yamaha XT600Z Ténéré [Solgt] - Gyngehesten
1994 Yamaha XTZ750 Super Ténéré [Solgt] - Pakæslet
2011 Yamaha XT660Z ABS Ténéré - Ponyen
Blog
Til top
ATK Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 26.04.18
Beskeder: 2
  Citér ATK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23.06.18 kl. 19:55
tak for svar henrik og majland. Ang olie måling, jeg har hældt en del på løbende, da den bruger meget. Det er nyt for mig at det skal måles når den er helt varm, og samtidig kører i tomgang, det kan godt være noget af forklaringen. Jeg tænker det er ikke fordi stempler og stempelringene er for slidt, at den sender olie op igennem krumptapsudluftningen ?

god aften Arnold
Til top
330D Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 09.04.12
Land: DK-7190 Billund
Beskeder: 273
  Citér 330D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.07.18 kl. 13:11
Tror du har fat i den lange ende, virker som underkompression der er skyld i det der. Så den står måske nok til en boring, nyt stempel og ringe for de næste 80.000 km. 
Mvh Jørgen Henriksen
2017 Honda CRF 250 Rally
2017 KTM 1090 Adventure R

May the force be with you :)
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2342
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.07.18 kl. 11:33
Hvis du overfylder den, f.eks når du topper olie op når maskinen er kold, så bliver det presset ud i luftfilterkassen, og suget med ind i forbrændingskammeret.
På den måde vil du opleve et "falsk" olieforbrug.

Det kan sagtens være en kombination af dét, samt regulært olieforbrug pga slidt cylinder/stempel.

Tjek oliestand efter en tur, istedet for inden.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2342
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.09.18 kl. 19:31
Fik du nogensinde løst problemet?
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down