Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

KTM EXC F 500 Årg. 2012

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Larska Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 01.10.11
Land: DK 8000
Status: Offline
Beskeder: 12
  Citér Larska Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: KTM EXC F 500 Årg. 2012
    Sendt: 19.05.18 kl. 14:51
Hej.

Har igennem længere tid været på udkig efter et alternativ til min tons tunge GS'er.

Har i den forbindelse fået prøvet en Freeride 350cc, en maskine jeg var overbevist om ville være hvad jeg ledte efter, men efter at ha prøvet den er interessen dalet en del.

Har derfor været på jagt efter en EXC 350 mellem 2012 og 2016 (eneste man kan få plader på her i Korea, såfremt der ved nysalg blev betalt moms) da jeg mener den vil kunne dække behovet! Udvalget af brugte enduro cykler er enormt, men da Koreanere ikke har den samme fokus på vedligehold som en afgift-plaget dansker kan man nemt komme til at købe katten i sækken.

Og nu kommer spørgsmålet!

Er under min jagt faldet over en EXC 500 årg. 2012 der står med plader, stortset aldrig kørt offroad, og kun gået lige i overkanten af 2000 km. Men er usikker på om det er for stort med 500 cc. Ser i div. forummer at der jo ikke er meget forskel i vægt fra en 350cc, men at den kan virke noget voldsom, og da jeg jo ikke er nogen enduro guru, er jeg lidt bange for at jeg fortryder! omvendt er det jo også træls at købe en 350cc og føle at der burde ha været mere power!

Mest populærer maskiner herude er i 350cc klassen 4-takt. 500cc handles der ikke meget af, så kan være svær at komme af med senere hen. info jeg har fået fra både Husquarna og KTM forhandler, så der er jo nok noget om snakken. Omvendt betyder det også at man får en 500cc til en lavere pris end en 350cc. Men at EXC og FE 350cc er så populære er der jo nok en grund til!

Er 500cc så meget mere voldsomt at kontrollerer? og er der nogen der har erfaring med de 2 maskiner??

Kørsel vil oftest komme til at være udtørrede flodlejer, bjerg stier og div. service og brandveje, men også asfalt til og fra privaten!

Et andet spørgsmål er om nogen har erfaring med hjemtagning af MC fra et ikke EU land, og muligheden for registring i DK. Tænker her på overnævnte EXC 350 og 500cc

prisen på 500cc'ern er i Dkk ca. 33.000.- med plader, så det er jo til at overkomme!

Mvh.
Lars
Til top
RasmusH Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.10.06
Land: DK 1436
Beskeder: 650
  Citér RasmusH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19.05.18 kl. 15:17
Mvh
Rasmus Hauch
Husky TE310 Enduro.
Husk FE450 Enduro
Suzuki TS250X Retro 2smoke

Fuel is a great substitute for brains!!
Til top
RasmusH Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.10.06
Land: DK 1436
Beskeder: 650
  Citér RasmusH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19.05.18 kl. 15:25
Hej Lars.
Hvis ellers du lige ofrer de sidste 5000 kr og smider en Rekluse på,er 500eren ligeså fin som 350eren og måske endda bedre hvis du skal køre en del transport.
Jeg kører enduro på en Husqvarna 450 og den siger alle også er umulig,men da jeg ikke er helt lille og godt kan lide lidt godt bundtræk går det helt fint.
Mht til at tage den med hjem,mener jeg du får den told og moms frit, hvis du har været ude i mere end 6 måneder.
Registreringsafgiften slipper du ikke uden om.
Bare sørg for at have de relevante papirer på den.
Jeg vil sige,køb køb.. (-:
Mvh
Rasmus Hauch
Husky TE310 Enduro.
Husk FE450 Enduro
Suzuki TS250X Retro 2smoke

Fuel is a great substitute for brains!!
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 489
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19.05.18 kl. 21:44
Du kommer til at betale 10 % told, 25 moms og så lige reg. afgiften. 

Og så er der problemet med ældre cykler der ikke opfylder Euro4 og ikke har været ind reg i et EU land tidligere ...

Til top
Larska Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Larska Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.05.18 kl. 01:30
Hej.

Takker for tilbagemeldingen!

Mht. Rekluse koblingen havde jeg det faktisk i tankerne, så godt at høre andre har samme mening!

Har haft vores logistik afdeling til at undersøge importen fra korea til DK. Dette skulle ikke være noget problem da jeg har boet her i 11 år og kan ta det med hjem som flyttegods uden at skulle betale hverken moms eller import afgift. Skal dog ha ejet cyklen i en rum tid (sikkert de 6 mdr,), må ikke sælge den et år efter import, og det må ikke være med spekulation for øje. Så langt så godt!

Så er der bare problemet med Euro4 og at den ikke tidligere har været registreret i Eu.

Er der nogen steder man kan tjekke om det går an, eller er det bare at forsøge og håbe på det bedste? lidt irreterende at ta det hele med hjem for bare at hive det hele i skrotkassen!. Skal jo også ha min 800 GS'er med hjem, så det bliver jo til en del skrot00

Har en tidligere kollega fra Norge. Han tog hans 2012 BMW F800 roadster, et eller andet med til Norge uden problem, men om Norge har andre regler er jeg ikke sikker på!

Det næster spørgsmål er så. Er der overhovedet noget sjovt i at ha en EXC'er i Danmark hvis der ikke er plader på den?? Det kniber jo lidt med steder at køre i DK, så det bliver vel noget med en kassevogn og en tur til Sverige! eller er der steder i DK hvor man kan lufte en sådan, uden plader??

Mvh.
Lars
Til top
Larska Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Larska Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.05.18 kl. 01:46
Hej.

Fandt lige dette!

Skal det forståes sådan at hvis bare masikinen har været indregistreret her i Korea, er der ikke noget problem?

Kan man indregistrere en ældre motorcykel, der ikke lever op til de nye regler om ABS og Euro 4?

SVAR: Pr. 1. januar 2017 indføres skærpede krav for nye motorcykler - herunder krav til at motorcyklen overholder forureningskravene i Euro 4 og at motorcyklerne har ABS-bremser. Dette gælder for nye motorcykler.

Reglerne indføres ikke med tilbagevirkende kraft.

Det vil sige, at en brugtimporteret motorcykel skal godkendes i henhold til gældende regler for dennes årgang.
En brugtimporteret motorcykels årgang er bestemt af dato for dennes første registrering i det land, den er importeret fra.
Eksempelvis skal en brugtimporteret motorcykel årgang 2011 overholde de krav, der var gældende i 2011 - hvor der ikke var krav om ABS eller Euro 4.

Kravet om ABS og Euro 4 er altså kun gældende for nye motorcykler, som indregistrere første gang efter d. 31. december 2016 og ikke har været indregistreret tidligere.

I forbindelse med registreringssynet kan en motorcykel anses som værende brugt, uden denne tidligere har været indregistreret - der henvises her til punkt 14.05.7 i "Vejledning om syn af køretøjer".
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 489
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.05.18 kl. 23:13
Måske, der er, så vidt jeg er orienteret, noget forvirring om emnet.

Jeg ville:
1) Ringe til skat's motor i Odense
2) Betale for en bindene forhåndsvurdering

Good luck   
Til top
Larska Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Larska Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21.05.18 kl. 01:57
Hej.

Sikkert en god ide.
Til top
Jesper Kick Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 15.04.04
Land: DK 2800
Beskeder: 601
  Citér Jesper Kick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21.05.18 kl. 08:32
Spændende tråd.
1. Jeg synes prisen lyder meget høj. Enduro mc bliver hårdt slidt.
2. Efter min menig er en exc 450 en super maskine, masser af kræfter, nem at kører. Men en 350 er meget nemmere at køre, den har bare ikke det samme ryk og kan ikke kører særlig hurtigt. Da jeg ikke har har de største over arme foretrækker jeg 350.
3. En Enduro ged på motard fælge er en super mc, men de bliver lyn hurtigt stjålet i hvertfald i København.
4. Rekluse er en gave fra guderne, så  specielt når man kører langsomt, slut med at den for i så og cyklen lægger sig ned.
5. Men du kan have masser af glæde med en 500, specielt hvis du også har transport kørsel.
Held ogog lykke
Til top
Larska Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Larska Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.05.18 kl. 08:44
Hej. 

Takker for opdateringen.

Nu er det desværre sådan at da jeg bad fruen ringe og aftale en tid hvor handlen kunne gennemføres skulle hun lige dit og dat! Da hun endelig fik ringet var den lige blevet solgt. Ifølge sælger var det første og eneste fremvisning på 6 mdr. Så der har været lidt dårligt indeklima herhjemme🤔

Cyklen havde iøvrigt aldrig været brugt til enduro. Bare bykørsel og et par skovture. Ellers har den stortset stået stille siden 2013 grundet unger, familie, osv.

Bare ærgeligt. Jagten går videre!

Nu overvejer jeg denne:
http://m.passo.co.kr/index.php?part=cybershop&path=cybershop&mode=view&section=bike&idx=714998

420 km, godkendt til vejbrug og med følger et sæt motard følge med dæk

Kan vel næppe være slidt op!!

Prisen er ca 57.000.- 

Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down