Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Arrangementer >Tur beretninger
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tjuhej 2018

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Rasmus skjoldman Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 14.01.17
Land: Dk 2640
Status: Offline
Beskeder: 70
  Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tjuhej 2018
    Sendt: 15.05.18 kl. 00:28
Med tenere på TJUHEJ.
Til de få der ikke var med😉
Jeg havde aldrig været med på tjuhej før og det var selvfølgeligt meget spændende at skulle være på tur i 4 dage med en flok rå bisser.
Jeg fik meldt mig til en transport gruppe fra fyn med pick up i kastrup kl 1145. Af uforståelige årsager afgik hele flokken på slaget🙄.
Vi var vel omkring 20 mand der kom godt over broen og slap gennem tolden, efter en kort samling på første raste plads lagde slangen fra mod campen.
Af ret fede asfaldt veje kom vi godt der ud af. Da vi ramte gruset rejste støvet sig massivt og det blev et spørgsmål om at holde god afstand eller køre så tæt at man kunne ane den foran kørendes baglygte ( se selfie med støvet tud). Da vi lige havde opsummeret hvordan man placere sig som corner mand gik det hele af sig selv. Der var kun et enkelt alvorligere uheld ud over mine egne, nær døds oplevelser! Da vi ankom var der håndmadder ad libitum ( min favorit ret) til alle.
Jeg fik en seng i hytte 1 sammen med 4 andre gæve gutter. Ingen tumult agtige cener der😎. Jeg var selvfølgeligt behørigt spændt på hvordan man styrede 80 drenge/ pige agtige motorcykel entusiaster. DET var der faktisk ingen ben i. Der var parole og næste dags hold blev læst op, der blev uddelt bånd i flere douche farver så der ikke blev blandet rundt i grupperne. Jeg konstaterede lettet at jeg var kommet i den bedste gruppe og fik en baby blå silke strimmel udleveret ( nederen for de andre). Da jeg ikke ville ligge min gruppe til last dagen efter, gik jeg tidligt i seng mens de andre festede😜.
Kl 0630 var der morgenmad i en stor sal. Alt var timet og tilrette lagt så man bare skulle sørge for at stå op og køre. En slags Hilton for grus ædere. Starten blev truet med udsættelse på en time pga en byge. Mit hold var sat til start kl 0830 men vejret artede sig og vi kom afsted til tiden. Vandet havde bundet støvet så det var bare en win win situation.
Jeg lægger altid ud med at dø en 15-18 gange hvor efter adrenalinet ikke virker på mig mere. Der efter begynder jeg at bruge de gode råd jeg modtager når vi holder stille.
At holde stille er så ikke noget der er så udbredt i tenere! På de 4 dage har min maskine været i drift 17 timer og 30 min. Jeg var heldigvis på kaffe holdet, fandt jeg ud af til min udelte glæde. Op ad dagen steg tempoet men aldrig til mere end jeg magtede. Til sidst kunne jeg lige ane den foran kørende uden at miste afstand, en måde hvorpå jeg kan måle min progression😳 vel hjemme igen ved 17 tiden efter en masse gode spor og en del kedeligere transport km var jeg lige til at lukke op og sk.de i. Efter at have poleret døde dyr og støv af mine gogles og efterset maskinen indtog jeg et fyrsteligt måltid i de dertil indrettede lokaler. Så blev der festet!
For ikke at ligge min .......... osv til byrde nappede jeg mig lige en lur.
Næste dags hold blev på snedigste vis lavet på følgende måde. Ca 8 stykker A4 blev dolket fast med tape på en brædde væg, på disse før omtalte A4 ark skrev dem der gerne ville føre en rute sig op og med en kort beskrivelse af fart og hensigt på deres rute.
Man kunne så skrive sig på og så var man inde i varmen, fed måde.
Jeg røg i kaffe og kage ruten med moderat tempo.
Same procedure as last day. Op kl 0545 ( akumuleret urea og en højlydt snorken drev mig ud på dette ukristlige tidspunkt) olie tjek ( før end de andre opdager det) også kaldet “ duchams ritualet” blandt englænder kørere da engelske maskiner jo ikke bruger nævneværdigt af denne væske. Bimmeren havde dog ikke fordampet så store mængder at det krævede en top op. Morgen mad, frokost blev smurt af pap brød og proppet ned blandt vand og kaffe kop.
Afsted med “ moderat tempo”😳 igen de 17-18 nær døds oplevelser inden jeg med en højlydt banden , så tag dig dog forhelvede sammen, fik styr på de ting jeg troede jeg havde lært dagen før.
Mere coatching og det begyndte at ligne noget, så meget at jeg til sidst fik ros for at have gået fra 60 til 80 km i timen. Det var fede spor igen, skærver, hårdt grus, blødt dybt murstens snulder, mudder og render. Trick nr 1 er at se langt frem. Trick 2 stå op når der svinges. Trick 3 se på det du vil ramme. Og så er det ikke før en man har sluppet styret at man er styrtet! Det bedste jeg hørte en “ gammel nok” sige var : hwis do styrter! Saa ered fordi do har kyrt ouer ewne, jeg takkede mange gange for dette råd😆 jeg holdt mig faktisk i sadlen selv om jeg troede at jeg kørte over evne.
Ud af 80 hårdt opspændte fart djævle var der faktisk kun 4 alvorligere afstigninger/ klemninger. Nærveds oplevelser var der mange af. Vi stod og drak kaffe da en “dyre john” i den klassiske grønne farve og højt løftet fork kom buldrene med anhænger. Lettelsen var nem at spore i vores holdføres mimik, der var jo nok cuttet nogle hjørner her og der😉
Vel hjemme igen blev der festet. Igen overdådigt med mad.
Jeg tænker at hvis nogen i amerika overvejer at lave endnu en dessert storm så bør de kontakte tjuhej arrangørerne!
En mere vel planlagt tur skal man lede længe efter.
Ud over at køre det bedste man troede man havde lært så skulle der også løses opgaver. Svære ting som viskositet plastik produktion og magma skulle der tages stilling til. Gruppe 3 havde snydt, øjensynligt, da de vandt!
Det var fantastisk at snige sig rundt og høre de vildeste skrøner og på folk der helt bestemt var udødelige. At lade sig inspirere af de andres køre teknikker og bare køre og køre. Det at der er sørget for ALT er bare fedt. Til de få der ikke var med så er det bare om at få kridtet køen og komme afsted næste gang.
Tak for en phantastisksk tur.
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Beskeder: 127
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.05.18 kl. 06:24
Tak for en flot og inspirerende, smukt fortalt historie om et par dage - sådan cirka - i Ténéré'ernes verden
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
T. Brun Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen

Medlem siden: 02.04.06
Land: DK 3230
Beskeder: 546
  Citér T. Brun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.05.18 kl. 15:33
Virkelig god beregning 1356d

Nu er jeg bare endnu mere indebrændt over, at være sat på bænken i år Banghead
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC
Til top
petermuss Se Drop Down
Næstformand
Næstformand

Medlem siden: 28.11.10
Land: 2960
Beskeder: 159
  Citér petermuss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.05.18 kl. 11:18
Herlig beretning 1356d lyder som I havde super dage i fantastisk vejr... oss´ lidt indebrændt over ikke at være med i år, så dobbelt op fedt med beretningen.
Dorte
… nu med Yamaha 600TTR
Til top
HenrikJ Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 02.01.18
Beskeder: 2
  Citér HenrikJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.05.18 kl. 19:11
Er også en smule indebrændt da jeg blev kaldt tilbage til DK under udturen mod campen. Men nu har man så været heldig og har fået en afbudsplads på Knotjagten YES!!!
Til top
Dorthe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 30.06.07
Land: 4000
Beskeder: 161
  Citér Dorthe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.05.18 kl. 15:02
Citat: Rasmus skjoldman

Med tenere på TJUHEJ.
Til de få der ikke var med😉

Også herlig læsning til os som var så heldige at være med
Tusind tak for en god beretning, Rasmus ... hvis nogen ligger inde med billeder, så kunne de jo sagtens lægges ind i denne tråd som ekstramateriale

På gensyn næste gang...
DortheK.

´cause it makes me smile!
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down