Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rookie og køb af motorcykel

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
hjbhansen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 10.06.15
Status: Offline
Beskeder: 5
  Citér hjbhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rookie og køb af motorcykel
    Sendt: 05.03.18 kl. 20:03
Hej,

Nu har jeg været medlem (on and off) i nogle år, men aldrig taget mig sammen til at få gjort noget ved, at komme igang med at kære offroad.

Jeg er rookie, og er på udkig efter en god allround cykel, så jeg kan køre med på ture der bliver arrangeret i Klubben. I virker jo meget hyggelige når man læser på forum :)

Da jeg er ny tænker jeg også, at en mindre CC for lettere håndtering vil være en fordel, og der er jo kommet en række nye cykler i den mindre klasse. Er der nogen herinde der har erfaring med de mindre motorcykler der kan give en kommentar med på vejen før et evt. køb.

Jeg har set på BMW G 310 GS, Honda CRF 250L/rally, da jeg tænkte at en ny/nyere cykel kræver mindre vedligehold.

Kan dette overhovedet bruges til den type kørsel I ligger for dagen, og længere ture til Sverige osv.?

Og når man så alligevel er i den prisklasse er der så bedre alternativer?

på forhånd tak, og jeg håber at kunne nå at komme på Rookietur med Klubben.

/Jacob
Til top
Carlsen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 05.06.08
Land: DK 7000
Beskeder: 324
  Citér Carlsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05.03.18 kl. 22:11
Hej Jacob Det er ikke sådan man bare lige kan sige hvad der er det rigtige, Men en ting vil være godt, prøv nogle af de cykler som du mener vil være godt, men hvis du er 210cm høj vil en CRF250 nnk være til den lille side.
Det man kan sige er der er 2 grupper, dem med under 400ccm (nogen gange 600ccm) de har cyklerne med på trailer og så er der de tunge cykler alt over 600ccm de kører ofte til og fra (TJUHEJ, Polen osv) og så er der pengepungen og begæret det er de ting du skal ha til at passe sammen og det er der nok kun dig der kan finde ud af,,,, jeg håber det gav mening, ellers spørger du bare igen, god fornøjelse.
Mvh Carlsen
BMW R100GS årg 88 Den Er fee
XTZ 660 årg 91
XT3½,,, non runner
2 x Dnepr m sidevogn 2x3WD 7½ årg 65 RUSSER
? X XT 600 årg 84+89
Enfield (D) årg XX
SMART Med 3 cyl stjernemotor
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 141
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.03.18 kl. 17:13
Hej.
Jeg har stået med de samme overvejelser og fik det råd at købe 2 MC. En til længere ture med større motor og en lille legetøjsmodel der er let på 250-350 kubik.

Ind til videre har jeg så købt den "store" en Honda Transalp 600 der forhåbentlig også kan begå sig en smule i terræn.

Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2342
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.03.18 kl. 19:47
Velkommen til.

Crf250l kunne være et rigtigt godt bud på en startcykel hvis du vil købe nyt. Se om du kan få en prøvetur. 

Hvor er du fra i landet? 
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
hjbhansen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér hjbhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.03.18 kl. 21:43
hej, 

Mange tak for alle svar! det giver rigtig god mening og det lyder til, at det er en meget god idé at komme ud og prøve nogle cykler :)

Jeg bor i Værløse.

Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 497
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.03.18 kl. 15:15
Motorrad har, i det sidste nummer, en sammenligning af Gs 3xx, Honda CRF og Kawasaki der måske kunne være interessant for dig at læse.

Hvis du er i tvivl om det er noget for dig ville jeg forslå noget brugt inden du evt. køber noget nyt og taber en masse penge..  
Til top
grisen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.08.11
Land: DK 2500
Beskeder: 234
  Citér grisen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.03.18 kl. 17:22
Citat: hjbhansen

jeg håber at kunne nå at komme på Rookietur med Klubben.

Hej Jacob,

Jeg vil oftest anbefale små slette cykler til alle - men følger ikke selv rådet, fordi jeg ikke har råd til 2 cykler. Army

Hvor høj er du?
SKAL den være ny?

Hvis du ikke har købt inden Rookieturen, og hvis jeg ikke har solgt inden Rookieturen, så kunne du godt tage turen på min KTM 640 Adventure.
Den kræver lidt benlængde, men ellers er den rimelig flink. Afro

www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=8057

* Jan *

KTM LC8 Super Enduro R

Ex'er: KTM 640 LC4 Adventure R + KTM EXC 250 2-stroke + Yamaha XT600K 43F + Husqvarna TE250 + 6 maskiner uden knopper...
Til top
hjbhansen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér hjbhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.03.18 kl. 17:36
Hejsa, nej den skal ikke være ny og jeg er også i overvejelse med at købe noget ældre og så komme ind i hele gamet.

Jeg vill ikke kunne købe to cykler for en start, så kigger på nogle alternativer. Har du en til salg der kunne være interessant?

Jeg takker meget for dit tilbud om at låne, men tror jeg vil være helt nervøs over at køre på en lånt cykel. Jeg overvejer den lige :) Jeg er 182 og vejer vel 84kg
Til top
hjbhansen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér hjbhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.03.18 kl. 18:32
Ok, har set linket nu til annoncen, er på mobilversionen :) jeg har tænkt at fælge de mange råd som er givet, og købe noget brugt først. Det vigtigste er bare, at det er en cykel som er forholdsvis nem hvad angår service, da jeg ikke har ekspertisen selv, hehe.

Den ser meget flot ud! Lad os tage en dialog omkring den. Alternativt har jeg også kigget på Honda xl 650 v transalp, men må jo læse op på det og komme ud se de forskellige muligheder.

Tak
Til top
grisen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.08.11
Land: DK 2500
Beskeder: 234
  Citér grisen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.03.18 kl. 11:59
Citat: hjbhansen

Jeg takker meget for dit tilbud om at låne, men tror jeg vil være helt nervøs over at køre på en lånt cykel.

Jeg tilbød kun udlån,  fordi jeg ved den holde til det  😊 
Jeg må dog annullere tilbuddet, fordi maskinen nu er solgt. 

* Jan *

KTM LC8 Super Enduro R

Ex'er: KTM 640 LC4 Adventure R + KTM EXC 250 2-stroke + Yamaha XT600K 43F + Husqvarna TE250 + 6 maskiner uden knopper...
Til top
barto Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 04.12.06
Beskeder: 125
  Citér barto Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.03.18 kl. 14:57
Hvad med en Honda xr400 ? den kan lidt af det hele
Nikolaj

Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2342
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.03.18 kl. 17:05
Jep, men jeg synes ikke en ny skal bøvle med kickstarter. Det kan give problemer, og jeg tror alle der har haft en kick-only cykel, på et eller andet tidspunkt har bandet over den.

Tænker en drz400 kunne være et noget bedre alternativ. Tror også sagtens dr650, xt600 og lign kunne være noget, når nu det ikke skal være nyt.

I princippet er alle 1-cylindrede med elstart gode kandidater.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Beskeder: 851
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.03.18 kl. 18:42
Jens: Var det ikke mere træls med elstart end kickstart i polen? ;) 

Efter 15 år med kun kickstart har jeg nu fået min første cykel med elstart, og jeg er ikke overbevist endnu, det kræver jo at der er et batteri og alt muligt. 
XT600 43F 1985
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 141
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.03.18 kl. 08:02
Der er en Honda Transalp årgang 1996 til salg for 22.500.- på 123mc. Så er du da i gang, og service /rep. kan sagtens læres. Der er mange hjælpsomme mennesker her i klubben. 

Men det er jo altid mavefornemmelsen der bestemmer, vil man kaste sig ud i noget brugt der er billigt og skal sættes i stand? Eller noget nyere til en højere pris med færre udgifter til rep.

Hvor mange km om året regner du med at køre? Har du haft MC tidligere? 

Man lever så længe man lærer... :)
Til top
hjbhansen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér hjbhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.03.18 kl. 22:21
Jeg har kun tidligere haft motorcross og så større kubik scooter da jeg boede i udlandet, så det bliver nyt for mig med MC og brug i det daglige. Jeg tænker at køre på arbejde i sommer halvåret og ellers køre ture med klubben og for mig selv. Mon ikke det bliver til nogle hundrede kilometer om ugen tænker jeg.

Min mavefornemmelse sagde i første omgang noget nyere. Og lige nu har jeg kigget på Kawasaki Versys-x 300, Honda crf 250 l og bmw g 310 gs, men det er ikke til at blive klog på. Mine tanker har også været en lille maskine så jeg kan komme igang igen.

Jeg har desværre ikke kunnet testkøre så meget endnu grundet salt på vejene.
Til top
Rasmus skjoldman Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 14.01.17
Land: Dk 2640
Beskeder: 75
  Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19.03.18 kl. 17:04
Hvis det er en transport og lege maskine så er de maskiner du kikker på vist meget gode. Det er bare tempoet. John andersen kører vist på honda modellen. John er en sej herre der har kørt silkevejen, i berings fodspor og lige nu er han i peru og omliggende lande. Vel at mærke på samme maskine. Han kører bare ikke så stærkt! Større kubik mindre tid på transport sektionerne. Jeg har en ældre r80gs og det er jo bare en drøm på motorvejen, lidt tung i pladeret. Jeg har også en suzuki dr250s også ældre, et mareridt på motorvejen men skøn i pladeret! Moderen eller datteren? Hvad skal man dog vælge😉 jeg har været på tur til belgien og holland med min kæreste på en xl350r det gik fint, syntes jeg, med 90 kmt. Håber at du finder noget der passer til dit temperament.
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down