Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Allround mc til max 35000

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 19.09.10
Land: DK 3460
Status: Offline
Beskeder: 33
  Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Allround mc til max 35000
    Sendt: 16.02.18 kl. 11:26
Hej
Så er jeg klar til at købe en allround mc igen, har før haft nogle ældre nogle men skal prøve noget lidt nyere nu.
Grunden til jeg ikke siger offroader er at jeg ved jeg kommer til at køre en del asfalt så skal ikke have en hardcore offroad maskine.

Jeg har tidligere haft 2 forskellige xt 600 (gamle maskiner fra slut 80'erne) det var endelig nogle gode maskiner der passende mig rigtig godt de var bare virkelig slidte og kun med kick.
Så har jeg haft en dr650 fra 90' hvilke var en ok maskine men igen kun med kick. 
sidst med ikke minds har jeg for kort tid siden haft en xtz 750 fra 94'  det var endelig meningen at den skulle dække mine behov for både touring og offroad men syntes ikke rigtig den kunne noget af det, så den blev byttet til en dl1000 som jeg udelukkende bruger til touring på asfalt.

Jeg har tænkt lidt over hvad der så er vigtig for den maskine jeg vil have:
Den skal kunne klare en tur i de svenske skove og have fornuftige offroad egnskaber.
Den skal være holdbar og have "normale" service intervaller, da jeg ikke gidder skrue ret meget på den. og her går jeg også gerne på kompromis med kræfterne, så den behøver ikke at været voldsomt pumpet.
SKAL have el start..
Den skal også tåle en tur på motorvej så tænker den skal være min 500-600 ccm
Skal ikke være alt for tung da jeg skal kunne tumle den offroad. så lettere end en xtz 750.

Jeg tænker selv på de her modeller:
Yamaha XT 600e fra 00 eller nyere 
Kawasaki KLR 650 04' der er pt.  en til salg (som jeg skal ned og se på) men er sku lidt i tvivl om det er en god ide at købe en så sjællen maskine på de her bredegrader (ved godt der er mange i usa)
Andre forslag?

Jeg syntes ikke der er noget som helst til salg i øjeblikket af sådan nogle maskiner her.
Så hvis nogle ligger inde med den perfekte maskine til mit forbrug så smid gerne en PM.

Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Honda vf 1100 c magna 83'
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 127
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.02.18 kl. 21:25
Jeg må lige byde ind med Honda Transalp.. 600 ccm
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2332
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.02.18 kl. 21:41
Kle500 måske?

Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.02.18 kl. 00:22
Ja men har også transalp som en outsider da den måske også lige er i den tunge ende. Jeg syntes også de er ret dyre for en forholdsvis gammel maskine.

Kle har jeg faktisk også haft et godt øje til da den jo har en fin twin motor som skulle være super holdbar. Jeg har også prøvet en er5 som har samme motor og den går jo super godt, men igen så kan jeg kun finde en eller to til salg hos forhandlere som er af ældre dato og som virker dyre.

Jeg køber helst ikke af forhandlere da det som regel er alt for dyrt der..

Jeg syntes virkelig ikke der er meget til salg i øjeblikket men det kan måske skyldes den tid på året vi er i..
Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Til top
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.04.18 kl. 19:11
Hej 
Vil lige tillade mig at åbne tråden her igen da jeg lige har et spørgsmål mere.

Jeg blevet lidt forelsket i en xt 600 e fra 95 
Når jeg sætter mig op på den er det som om at den bare er bygget til mig og jeg elsker den måde den køre på.

Jeg har også været ude og se på en ktm 640 adventure fra 2000. Den var så høj at jeg kun lige kunne nå jorden med neglene og syntes der var rigtig mange rystelser fra tanken som gik ud i mine lår. Når jeg først begynder at trille med den føler jeg at jeg har ok styr på den men det at der er så langt til jorden bekymre mig lidt.

Hvad skal man dog vælge:
Skal jeg vælge den xt jeg virkelig føler mig hjemme på men som ikke er så stærk i terræn.

Eller skal jeg vælge en ktm som jeg ikke helt føler mig sikker på men som helt sikkert er bedre gearet til at køre offroad og så håbe jeg vender mig til den.

Hvad syntes i i øvrigt om sådan en xt  er der nogle der køre terræn på sådan en og ville den være tilstrækkeligt til at køre med på jeres ture til Sverige osv?

Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Til top
peterkbh Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 13.05.13
Beskeder: 14
  Citér peterkbh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.04.18 kl. 10:32
Hvorfor sætter du ikke bare knopdæk på din DL1000? Så er den vel fin nok. 
Til top
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.04.18 kl. 13:18
Nej min DL 1000 den kommer jeg aldrig til at hondtere i skoven den er lidt for overvægtig.
Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.04.18 kl. 18:46
Ktm'en kan sænkes lidt hvis det er. Den har bedre affjedring, lidt mere power og er derfor en smule bedre i terrænet på papiret, men begge maskiner kommer frem akkurat de samme steder, og vejer tæt på det samme. Til grusture kan de præcis det samme.

Lc4 motoren går for at ryste lidt, hvis det allerede er et problem ved en lille prøvetur, så ville jeg allerede dér vælge den fra. Xt'en bør være meget lig din gamle dr650, bare med elstart =)

Jeg har kørt en masse på min xt600, der er ingen problemer på grus og lign.

Hvordan ligger de prismæssigt? Xt'en bør være lidt bedre ved dit budget, alt efter kilometer osv og du kan derfor enten spare lidt penge, eller bruge lidt mere på den hen af vejen til at personliggøre den (købe udstyr til dit behov)
Yamaha - Revs your heart

Til top
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.04.18 kl. 17:28
Jeg hælder også selv mest til en xt  den koster 26k hvilket jeg tænker er ok rimeligt.
Var ude og se på den og den er i ok stand, men er lidt i tvivl om det skal være den.
Det der bekymrer mig er at der så ud til at være kommet lidt olie ud mellem cylinder og topstykke, klatten var vil dobbelt så stor som en 5'er men den så ikke rigtig ud som om den svedte heller ikke efter min prøvetur.
Er det noget man skal være bekømret for?
Den køre rigtig fint g trækker helt rent.
Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.04.18 kl. 20:04
Synes ikke de stadig bør koste de penge, men de står alle der omkring, så det er de vel værd.

Min sveder marginalt lidt. Man kan se cylinderen er lidt mørkere omkring toppakningen på venstre side af af cylinderen, men der lber ikke olie derfra, ingen pletter på gulvet og ingen røg.

Jeg ville ikke være nervøs, men det giver da lidt at forhandle med. Cyklen har som sådan ingen børnesygdomme, men det er værd at være opmærksom på bremser, kædekit og dæk. Er det hele på renden til at skulle skiftes så ryger der hurtigt en del tusinde. Skift af forgaffelolie, samt smøring af lejer i bagsvinger og linkssystem er også ofte kraftigt overset. For 26k så synes jeg hele cyklen skal være max i orden, og lige til at tage på eventyr på.  Jeg synes stadig 26 penge er meget for en så gammel cykel, men man må jo også kigge på hvad man ellers kan få for de penge, hvilket ikke er meget.

Har du billeder af den?
Yamaha - Revs your heart

Til top
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.04.18 kl. 00:17
Har desværre ikke lige nogle billeder af den. 
Jeg har forhandlet alt hvad jeg kunne så lige den får jeg ikke billiger.
Nyt kædekit og bremser tip top 
Der sidder "gadedæk" på den så de skal skiftes.
Ja de er alt for dyre i forhold til normale gadecykler hvor man for meget mere for pengene. Har fulgt MC market længe og tror bare man må acceptere de priser, jeg kan hvertfald ikke finde noget alternativ.
Den køre og starter fint og ryger ikke.

Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.04.18 kl. 09:27
Jep, det må være udbud og efterspørgsel. Gademaskiner er der jo nok af.
Et sæt dæk og slanger koster 1000ish, så det smadrer ikke budgettet.

Hold os opdateret med hvad du vælger, og også gerne lidt bagefter med hvordan det virker for dig =)
Yamaha - Revs your heart

Til top
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.04.18 kl. 14:39
Så har jeg lavet en aftale med sælger og skal hente den i løbet af næste uge.
Nogle erfaringer med hvilke dæk der skal der skal på hvis jeg skal stå godt fast offroad? Mit eget bud er tkc 80..
Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.04.18 kl. 15:28
Det kan være rigtig svært at rådgive om hvilket dæk der er godt til offroad. Der er så mange ting der tæller med og ikke mindst kørestil, erfaring, pengepung. 
Det dæk du selv byder på er sikkert udemærket, men ikke til dyb mudder og sand. Du kommer nok igennem, men det koster lidt sved.
Jeg har også været igennem dækhelvede og endte med et kompromis der både kan bruges på asfalt, grus og lidt mudder... Mitas E07
Til top
krusefix Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 29.01.08
Land: Danmark 7183 Randbøl 7183
Beskeder: 675
  Citér krusefix Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.04.18 kl. 20:05
Bagdæk: Mefo MFC 12 Stone Master.
Fordæk:  Pirelli MT 21 Rallycross.

Det spiller for mig1022

Mvh Søren.
Yamaha xtz 660 92
Det er aldrig for sent at give op.
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.04.18 kl. 11:51
Det er hele tiden et kompromis mellem landevejsegenskaber, og bid offroad. For mig er det sidste vigtigste, også selvom der ryger flere kilometer på landevejen. Jeg kører stille og roligt på landevejen, og nyder det ekstra bid, og at jeg kan stole på cyklen når jeg begiver mig ud i terrænet. Til lidt af det hele er mange er glade for bagdæk som heidenau k60, mefo explorer, sammen med et pirelli mt21 el lign fordæk.

Efter noget tid købte jeg som Krusefix et ekstra sæt hjul, og har så et sæt til gaden, og et til offroad.
Yamaha - Revs your heart

Til top
frogrider Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér frogrider Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.05.18 kl. 22:48
Så blev maskine købt.
Har allerede kørt 400km siden tirsdag.
Den køre rigtig godt og er faktisk i rigtig fin stand. Den har tydeligvis ikke fået tæsk som offroad før..
Jeg har bestilt mitas e09 så må vi se hvordan de bliver at køre med.

Tak for hjælpen.

Lasse Lund
3550
Suzuki GSXR 1000 04'
Suzuki Dl 1000 07'
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.05.18 kl. 07:05
Hvilken maskine har du købt? Måske nogle billeder ? 🏍😊
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down