Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >elektronik og hardware
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gps? Hvad skal man købe?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Rasmus skjoldman Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 14.01.17
Land: Dk 2640
Status: Offline
Beskeder: 70
  Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gps? Hvad skal man købe?
    Sendt: 30.01.18 kl. 20:55
Jeg skal på en tur i sverige til säfsen området. Jeg vil godt have en gps der kan indeholde de ruter som vi kører her i klubben. Gpsen skal primært bruges på motorcyklen men kunne den også bruges til vandring vil det jo bare være fedt. Jeg har jo kikket lidt på jeres gpser men der er jo en del modeller som i kører med. Jeg hører jo også at nogle af jer er lidt kede af dem i har købt og at den og den ville have været bedre😜 det er jo grus og slagger som jeg søger. Har i nogle gode råd?
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 472
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.18 kl. 21:02
En Zumo 3XX fungere godt for mig, men jeg er også en spade til det med at lave ruter selv...

Den køre fint spor, og alm. ruter osv. H

Havde jeg penge nok ville jeg købe en Zumo 5xx med større skærm, efterhånden som synes svigter, men de er simpelthen for dyre synes jeg ! 
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2319
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.18 kl. 21:32
Har ikke noget at sammenligne med, men garmin zumo 550 fungerer perfekt for mig,og har gjort det igennem mange år.
Den er lidt stor at bruge til vandring, men har faktisk gjort det fint på byferie, til trods for den er lidt klodset.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
stig Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 20.10.12
Land: 7000
Beskeder: 387
  Citér stig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.18 kl. 22:26

Jeg bruger en Gramin 64St, den kan det man har brug for og lidt til, men hvis kan har det lidt svært med teknik kan det godt blive lidt op af bakke da der er så mange funktioner og indstillings muligheder.

Kan du ikke see filmen så klik her

dress for the slide not for the ride
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 26.12.03
Land: DK 8700
Beskeder: 1379
  Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.18 kl. 22:29
Har en gammel Garmin 60 csx. Gammel model,men virker fint, og kam meget. Bruger Open street maps på den...
Vh Paw G Kristensen
Admin-gruppen

Medlem siden: 15.04.04
Land: DK 2800
Beskeder: 597
  Citér Jesper Kick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.01.18 kl. 10:21
Efter min mening er de håndholdte Garminå 60/62 og efterfølgere hardcore gps'er, det et specielt gode til vandrere.
Masser af funktioner, fuldstændigt håbløst interface, og kan kun læse begrænset  størrelser af ruter.
Jeg ved det findes folk der er glade for dem, men som ny hold dig langt væk.(har været der)
Jeg har selv en gammel zumo 550 som jeg er glad for, den er stor, tung og grim, men robust og den virker. God stor skærm.
Hvad det svarer til idag ved jeg ikke.
Med hensyn til vandring, så brug enten mobil (med ekstra batteri pack) eller køb en rigtig vandre GPS.
Overførsler af ruter. Vi har i mange år været glade for Garmin her i klubben, det er rimeligt nemt at overføre filer via PC.
Men jeg vil tror at man nemt kan konvertere filer til andre formater.
Så skal det være nemt brug Garmin.
Til top
jesperm Se Drop Down
Formand
Formand

Medlem siden: 06.11.07
Land: DK 4200
Beskeder: 257
  Citér jesperm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.01.18 kl. 15:13
Jeg kører med Garmin Montana 610 og er godt tilfreds med den, den kræver dog lidt 
til vending:o)
jesper m
R100GS
Til top
stig Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér stig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.01.18 kl. 17:39
Citat: Jesper Kick

Efter min mening er de håndholdte Garminå 60/62 og efterfølgere hardcore gps'er, det et specielt gode til vandrere.
Masser af funktioner, fuldstændigt håbløst interface, og kan kun læse begrænset  størrelser af ruter.

Ja Garmin 60Csx kunne ikke håndtere særlig lange spor og det kneb også med antallet spor og waypoints, har ikke haft en 62 så ved ikke lige hvordan den har det, men 64St kan gemmen 200 spor men 10000 punkter og har plads til 5000 waypoints så det er ikke der begrænsningen  ligge i dag, men som jeg også skriver skal man være lidt teknisk mindet for at får det fulde udbytte af den.

Det aller vigstige er at du køber en GPS som kan håndter  Spor da der er det eneste fornuftige at bruge hvis man skal væk fra asfalten.

Gå også efter en GPS med transflektiv skær da den klare sig rigtig godt i solskind 

Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.02.18 kl. 11:14
Rasmus,

Det ser ud til at jeg får en Garmin zumo 500/550 i overskud. 

Send mig en pm, eller ring på 21695622, hvis det kunne have interesse.

Gw
Per  
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 122
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.02.18 kl. 15:00
Jeg er begynder, så håber at 60csx kan dække mine behov i en periode. Så må tiden vise om jeg har behov for opgradering. 
Jeg stoler på, at jeg en dag møder en TKD'er på en tur, der vil ødsle af sin viden om, hvordan man transmogriffer en 60csx om til en PET-satellit-modtager med snydekoder

PS. har lige bestilt den der plastik-skrue-knop der sidder bagpå gps'en så den kan sidde fast i holderen...
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
T. Brun Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen

Medlem siden: 02.04.06
Land: DK 3230
Beskeder: 546
  Citér T. Brun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.02.18 kl. 16:58
Jeg er sindssygt glad for min 60csx.
Den er 8 år gammel, og når den en dag ikke kan mere, så bliver det en ny 64er. 
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC
Til top
grisen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.08.11
Land: DK 2500
Beskeder: 232
  Citér grisen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.02.18 kl. 01:01
Køb min...
Det er den fedeste GPS jeg har prøvet.

* Jan *

KTM LC8 Super Enduro R

Ex'er: KTM 640 LC4 Adventure R + KTM EXC 250 2-stroke + Yamaha XT600K 43F + Husqvarna TE250 + 6 maskiner uden knopper...
Til top
dirtdigger Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 14.10.17
Beskeder: 4
  Citér dirtdigger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.02.18 kl. 15:03
Jeg er hoppet ud i en oregon 650T så må je finde udaf om den er for lille, men hvis 60Csx virker til at køre med mon så ikke det går  med oregonen også
Til top
stig Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér stig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.02.18 kl. 20:12
Citat: dirtdigger

Jeg er hoppet ud i en oregon 650T så må je finde udaf om den er for lille, men hvis 60Csx virker til at køre med mon så ikke det går  med oregonen også

60CXS største problem er hastighede hvis du bruger Topo kort,  og så at den ikke han hånter lange spor, men det kan man løse ved at dele sporet i mindre etaper 
Til top
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.02.18 kl. 10:41
Jeg har nu kikket på en garmin-zumo-395lm-motorcycle-navigator spørgsmålet er jo så , for mig, kan den køre spor og er de kort der følger med gode nok til vores brug og kan man downloade TET sporet. Den kommer jo med alt fastspændings materiale så der vil ikke komme yderligere udgifter med til det. Hos louis kan den købes for 350 euro( med rabat). Hvad er den tekniske betegnelse for spor i gps manual sprog? Er det trail eller waypoints? Jeg overvejer også den hånd holdte ,64 , som er vist på videoen, men den koster jo det samme men uden alt tilbehøret.

Jeg er super glad for alle jeres indput, det ser ud til at der er flere “ skoler” inden for navigering.
Til top
wiese Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 10.11.12
Beskeder: 42
  Citér wiese Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.02.18 kl. 16:55
Det er med gpa snak som med olie og dæk tråde de kan blive meget lange😂.
Hvis du kikker på garmin’s hjemmeside så står der at der følger Europa kort med, der er de fleste små veje med, men traktor spor og stiger mangler der skal du have et topkort. Du kan også download et openstreet. Det virker ok.
Jeg har læst lidt i brugs vejledningen og syndes jeg kan se den kan køre spor. Men det kan jo være mig der ikke kikker rigtigt. Så her er brugs vejledningen http://static.garmin.com/pumac/zumo_395_OM_DA.pdf.

Det jeg gør når jeg har skulle have ny gps er jeg finder ud af hvad jeg vil have af muligheder at gps’s skal kunne de kan ikke det hele. Hvad vil jeg have og hvad vil jeg undvære. Mit valg er den kan låse rutter har kørt rundt i Frankrig med en der ikke kunne det er ikke så sjovt i en by med mylldertid og ensrettet gader🤬. Også vi jeg have muglighed for spor også. Der for blev mit valg en Montana og en 64st. Og så er spørgsmålet hvorfor to. Og svaret hvorfor ikke🤪.

Det var lige før der skulle laves et gps træf.
Jørgen Wiese
Snogeröd sverige

Yamaha TTR600
BMW R 1200 GSA
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.02.18 kl. 17:31
Rasmus,

395'eren er en opdateret version af den 350'er jeg køre med. Ja den kan køre spor, ja du kan downloade et TET spor på den. Jeg har klaret mig fint med de kort der medfølger.

Til top
Ben Se Drop Down
Deaktiveret
Deaktiveret

Medlem siden: 27.02.09
Land: Australien
Beskeder: 266
  Citér Ben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.02.18 kl. 03:47
Jeg synes at kongen over alle GPS'er til offroad (MC, 4x4, osv) er 276c.  Desværre udgik den for 10 år siden og de er godt dyre brugt.  De kan alt og har knapper som kan betjenes i handsker.  Men de bruger mærkelige, dyre hukommelseskort og kan ikke vise luftbilleder.

Så kom 276cx for godt et år siden.  Ligner forgænger, men hurtigere, normale SD kort hukommelse, bedre skærm, smallere kasse (men lige så stor skærm), og stadig har knapper.

De kunne være lidt for store til vandring, men det er den eneste ulempe jeg kan finde.  De kan begge to bruge Open Street Maps kort (kan hentes fra - http://garmin.openstreetmap.nl/), som er de bedste jeg har fundet.
Bygger rally cykel... igen.
Til top
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.18 kl. 19:08
Tak for alle jeres indput😉 jeg har nu købt mig en zumo 395 og down loadet den svenske tet rute! Så langt så godt.
Hvis jeg skal følge et tet spor, bliver det så vist som en rød streg jeg skal følge? Jeg har prøvet at lade gpsen finde vej men så følger den ikke tet ruten?
Til top
pegaso Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 08.01.10
Land: DK 8600
Beskeder: 131
  Citér pegaso Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.18 kl. 19:46
Du skal i gang med at lære den at kende, i indstillinger, vælges spor farve, vis spor på kort mm.
Så får du et rødt spor du kan følge, god fornøjelse. 
Ole T
To venture, is to risk death.
Not to venture, is to have died already.
Proud member of Thuhej dreamteam 2013
Til top
stig Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér stig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.02.18 kl. 08:47
Citat: Rasmus skjoldman

Hvis jeg skal følge et tet spor, bliver det så vist som en rød streg jeg skal følge? Jeg har prøvet at lade gpsen finde vej men så følger den ikke tet ruten?

Vil foreslå du tegner et spor i lokal område på nogle ikke for trafikeret veje også prøver at køre efter sporet for at blive fortrolig med GPS og teknikken, så du ikke står helt på bar bund når det gælder 
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 26.12.03
Land: DK 8700
Beskeder: 1379
  Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.02.18 kl. 09:15
@Rasmus. Hvis dit spor skal være rødt på skærmen så kan det være du selv skal vælge det i menuen på Gps´en. Et spor er en død streg på et kort. Du får ikke nogen angivelser om afstand til sving, om det er højre/venstre osv. Modsat Ruter. Det er vigtigt at du forstår forskellen på spor og ruter (Tracks and Routes) Når du skal følge sporet er det op til dig at holde dig på sporet. Zoom ind på 200 meter eller mindre, så kan du bedre se om du er på sporet. På nogle af de ældre Zumo modeller skulle man slå recalculation (kan ikke huske det danske begreb) fra ellers forsøgte den af beregne dit spor som en rute, og så går det ged i det.. Ved ikke om det gælder for din model, det kan være andre ved det..
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Medlem siden: 03.11.03
Land: Danmark
Beskeder: 294
  Citér krabbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.02.18 kl. 11:02
Citat: Ben

Jeg synes at kongen over alle GPS'er til offroad (MC, 4x4, osv) er 276c.  Desværre udgik den for 10 år siden og de er godt dyre brugt.  De kan alt og har knapper som kan betjenes i handsker.  Men de bruger mærkelige, dyre hukommelseskort og kan ikke vise luftbilleder.
Så kom 276cx for godt et år siden.  Ligner forgænger, men hurtigere, normale SD kort hukommelse, bedre skærm, smallere kasse (men lige så stor skærm), og stadig har knapper.
De kunne være lidt for store til vandring, men det er den eneste ulempe jeg kan finde.  De kan begge to bruge Open Street Maps kort (kan hentes fra - http://garmin.openstreetmap.nl/), som er de bedste jeg har fundet.

Enig med Ben - har selv en 276c, som selv i dag har en af de største skærme med den bedste opløsning.
   .-.-.=\-.
   (_)=='(_)

Klaus Krabbe
XT 600 '84
BMW R1100S BCR 2003
750 Commando '73
Husaberg FE 450 '03 solgt
Garmin 276c
Til top
Megl Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 20.07.17
Beskeder: 8
  Citér Megl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.04.18 kl. 06:57
Jeg står i samme situation. Jeg har lige solgt min tomtom rider 420 da den stinker til at køre spor!

Jeg har lidt i tankerne at købe en zumo 395 da den er på tilbud, men har også overvejet en zumo 660 da de er i en fornuftig pris.

Jeg er også åben overfor brugte sager, men det skal kunne bruges til spor og stadig kunne anvendes på vejen...

Er der nogen der har erfaring her med 395 eller 660?
Til top
CKW Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 12.06.15
Land: DK 7100
Beskeder: 9
  Citér CKW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.04.18 kl. 09:16
Men så er der jo også Tripy2 som bl.a. bruges a følgebilerne i Dakar Rally, etc.

Den kan navigere PTP på kort med routing præferencer, den kan lave og vise elektroniske roadbooks med tulipan symboler, vise spor og har desuden indbygget tripmaster, samt mere.
Skærmen er monokrom (electronic ink som på e-bogslæsere som kan læses i direkte sol.
Batteriet holder 15 timer på en opladning - så ikke behov for fast strøm
Den er 100% vandtæt
Montering via RAM beslag
Der medfølge SW til ruteplanlægning inkl EU kort (alternative kort fx. google maps - kan også bruges).
Jeg har netop købt en Tripy2 - men endnu ikke rigtigt prøvet den af i terræn fordi jeg brækkede benet lige før påsken Bigcry

http://www.tripy.eu/en
https://www.youtube.com/watch?v=IlVPnllvUzQ&list=PL04sTlmZu2zTfHFt6Jaqt3g1EzZ_d4PVw
Carsten (Maverick)
- men stadig Absolute Rookie
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down