Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XRV750 Rally - Byggeprojekt

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: XRV750 Rally - Byggeprojekt
    Sendt: 27.12.17 kl. 23:34
For 3,5 år siden købte jeg en XR400 for at komme igang med at køre offroad igen. Det er dog ikke blevet til så meget snæver og teknisk offroad hvor XR'en er bedst, men mere til Tenere ture, hvor langt større cykler også kan være med. Da en XR400 ikke er den optimale grus-touring cykel (olie interval på 1500km mm), og man ikke må gå ned på udstyr, har jeg være på udkig efter en lidt større cykel. 

Jeg er gået efter følgende punkter:
Skal være sjov at køre på.
Skal kunne klare motorvejshastigheder uden man synes det er synd for den. 
Skal være komfortabel. 
Lange service intervaller. 
Relativt billig. 
Let at håndtere. 

Det kunne ikke lige helt lade sig gøre at finde som færdig pakke, så jeg har købt en XRV750 RD04 Africa Twin som byggeprojekt. 

Målet er at få den under 200 kg med fuld tank. 

Planen er:
1. Transalp tank og sideskærme (Sådan var den da jeg købte den).  - For at gøre den slankere og spare vægt. 
2. Afmontere benzinpumpen, da den ikke er nødvendig med Transalp tanken. ¨
3. Lave en ny bagende, enten tilpasse en Transalp bagskærm eller lave en alu bagskærm. (Nogen der ved om en Transalp bagskærm passer på en RD04?) 
4. Lave ny forende/front kåbe med "rally" cockpit (Instrumenter, GPS og roadbook holder). 
5. Finde en anden ekspansionsbeholder til køleren, så udstødningen kan monteres højere. 

Jeg kan ikke få billede funktionen til at virke, men der kommer billeder så snart det kan lykkes. 

Planen med forenden er at lave en let og stærk gitterkonstruktion af aluplader, der holder kåbeglas, forlygter og cockpit. Kåbeglasset bliver noget jeg selv laver af polycarbonat, medmindre jeg finder en bedre løsning.

Er der nogen der ved hvor man kan købe et rally kåbeglas i stil med dette:
Og findes det til en nogenlunde fornuftig pris, eller er der ikke kommet billige kopier endnu? 

Er der andre gode ideer og forslag til sådan et byggeri? 
XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.12.17 kl. 23:47
Sådan så den ud da jeg købte den:

En time senere:


XT600 43F 1985
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....


Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Status: Offline
Beskeder: 1987
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.12.17 kl. 08:02
Har du været i kontakt med Alu Andreas fra Silkeborg? Jeg ved at han har været i gang med at slanke sin AT i stil med din... Der var også en rigtig fed ombygget AT her i klubben for nogle år side. Det var Michael 3XL som havde importeret den. Der må findes nogle billeder her på forum et sted. Måske der er lidt inspiration at hente der...
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW R1200GSA = Oohh Yeeaaahh
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....


Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Status: Offline
Beskeder: 1987
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.12.17 kl. 08:14
Prøv at søge på "Evil Twin" her på forum. Så dukker der en del indlæg op. Google Evil Twin Honda, så dukker der bla den her op.
Evil Twin

Jeg fik kørt en god lang tur på Evil Twin i sin tid mens 3XL havde den. I opbygningen var der lagt vægt på køreegenskaber og lav vægt. Den var rigtig sjov. Det bliver spændende at følge dit byggeri.
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW R1200GSA = Oohh Yeeaaahh
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2326
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.12.17 kl. 15:53
Nu har du købt cykel, men en kle500 virker lidt overset, og der kan trylles en masse med både de ydre dele, og selve motoren.

Den er også under 200kg køreklar som den kommer fra fabrikken, og der er helt sikkert mere at hente ved af fjerne kåber smide enduro lygtemaske på, lege med udstødning osv osv.

Så mangler man "bare"at parre den med en USD forende og en anden bagdæmper :D


Hold endelig byggetråden kørende, synes det er super spændende at følge den slags.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.12.17 kl. 18:58
Jeg havde også lidt kig på en KLE500, men var ikke meget for at have en Kawasaki, og synes en afrikaner var noget federe og kunne godt lide V motoren :)

Jeg har kigget meget på den Evil Twin. Den er fed. På en tysk side kan man se alt hvad der er lavet ved den, der er blandt andet monteret mindre Transalp kølere for at spare vægt. 

Har ikke haft kontakt til ham Andreas, men har haft kontakt til GP Mucci fra ADVrider, som har lavet nogen ret vilde africa twin ombygninger. 
Hans ombygninger kan ses her: http://www.gpmucci.it/

Jeg er kommet lidt videre med cyklen. 
Den kørte elendigt i motoren, og ville i første omgang kun køre med choker. Så snart man rørte gassen døde den. Gættet var vand i karburatoren efter et par års stilstand. 

Har hevet karburatoren fra hinanden. Og ganske rigtigt, vand i hoveddyserne og lukkede tomgangsdyser (går ud fra at de er irret til). Så efter det skulle den gerne komme til at køre godt. 




Næste trin er at få justeret ventiler, når jeg alligevel har fjernet næsten alt der sidder i vejen for det. 


XT600 43F 1985
Til top
T. Brun Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen
Avatar

Medlem siden: 02.04.06
Land: DK 3230
Status: Offline
Beskeder: 546
  Citér T. Brun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.12.17 kl. 10:32
Jeg har en 48mm WP USD med broer fra en KTM 450, hvis du vil opgradere fronten 1022
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC
Til top
Holst Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst


Medlem siden: 20.01.11
Land: DK 8740
Status: Offline
Beskeder: 16
  Citér Holst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.12.17 kl. 13:03
Har selv tidligere lavet samme øvelse - og er ligeledes blevet inspireret af den kære GP-MUZZI i Italien (en sand kunstner med motorcykler).

Og dit projekt kender jeg ret godt - har stået i mit værksted flere gange og bl.a. Trail-Tech instrument og lygtekåbe er magen til det jeg har på min AT.

Og som nævnt tidligere i tråden har alusmeden Andreas også haft gang i et lignende projekt. Han er dog knap færdig endnu men hans AT er kørende og vi har en løbende dialog for at udveksle erfaringer da konceptet er det samme - fjerne kilo og få slanket AT så den er lidt lettere at smide rundt i sporet.

Har ikke haft min egen vejet endnu, men kan tydeligt mærke en markant forskel. Skal lige nævnes at mit udgangspunkt er en RD03 (650'eren) og at ombygningen lavede jeg tilbage i 2015.

Her lidt billeder til inspiration.



Og et billede af instrument og lygtehus.


Og så er det jo genialt at den stadig kan bruges til længere ture med oppakning.

ONE LIFE - LIVE IT!
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....


Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Status: Offline
Beskeder: 1987
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.12.17 kl. 13:27
Selvfølgelig....Holst. Hvordan pokker kunne jeg glemme din ombygning ;o)   Det må være fordi vi ses for lidt på sporet....
Det begynder at ligne noget fornuftigt med din 650er. WP gaffel?
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW R1200GSA = Oohh Yeeaaahh
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.01.18 kl. 00:21
Holst: Det er en fed afrikaner du har bygget. De sideskærme der dækker kølerne, er det nogen du selv har lavet i alu eller?

Jeg er så småt begyndt at kigge på cockpit og forende design. 
Det følgende er første udkast til hvordan det kunne se ud. 

Dette billede er en sammenflækning af et dødt billede der er tegnet videre på i Inventor (3D tegneprogram). 



Fronten kommer til at veje ca. 2kg (alukonstruktion + vindskærm) + 800g (forlygter) + instrumenter i cockpittet, ca. 1,5 kg. 

Derudover satser jeg på også på at plante to diode spots under vindskærmen, men der skal jeg lige have fundet en passende placering først. 



XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.01.18 kl. 00:30
På nedenstående billede er fronten lagt oven på et billede at en original RD04. Højden af fronten bliver ca. den samme:



Her kan det første udkast til cockpittet ses:


Under roadbook-holderen skal der være USB strømudtag og afbryder kontakter til: diode spots, USB, varmehåndtag, mere?

Den Trail Tech computer der sidder på, er Stricker modellen, der ikke viser omdrejninger. Er det nødvendigt at have omdrejningstæller på, eller kan man bare køre den på fornemmelse ligesom man gør på en XR? 
Under Trail Tech computeren er der plads til en ekstra triptæller, eller hvad man ellers kan finde på. 

Er der nogen der har forslag til hvordan cockpittet ellers kan indrettes? Normalt sidder roadbook-holderen placeret ret højt, men da jeg kommer til at køre mere efter GPS end roadbook, har jeg valgt at placere den øverst. 
XT600 43F 1985
Til top
stig Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 20.10.12
Land: 7000
Status: Offline
Beskeder: 389
  Citér stig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.01.18 kl. 22:39

Jeg har selv være i gang med rally tower ombygning på min Transalp.


Som du selv er inde på så skal roadbook holdren så højt på som mulig.


Den roadbook holder jeg har har jeg selv bygget så har noget plads i højre side hvor motor og elektronikken er monret, så er kunne jeg monter Gps.


Oven på roadbooken holdren har jeg monteret rally computeren.


Jeg er helt godt tilfreds med mit setup det fungere 100% efter hensigten, og der er ikke noget som en højmonteret roadbook holder når man står op på sporet.


Jeg har nød til at støbe et nyt ”kåbeglas” for at få plads til ombygningen bag glasset


Har en lille video hvor du kan se mit setup

Men ellers et fedt projekt du har gang i 



Kan du ikke see filmen så klik her


dress for the slide not for the ride
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2326
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.01.18 kl. 22:51
Hvor meget skal du lige bruge den roadbookholder?
Det virker voldsomt at skulle bygge en kåbe op for at roadbooken sidder optimalt hvis den kun skal bruges et par gange om året.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.01.18 kl. 23:28
Ikke ret meget, men nu fulgte der en fed roadbook holder med til cyklen, så den skal på :) 

Hovedformålet med at lave fronten, er at få noget til at tage vindpresset (og fordi det er et sjovt projekt). 

Det er også derfor at roadbook holderen umiddelbart bliver placeret i bunden, istedet for i toppen, da jeg kommer til at køre langt mere efter GPS, så den får den gode placering i toppen. 
XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19.01.18 kl. 23:52
Så har jeg fået rodet lidt mere med konstruktionen af fronten. Cyklen står stadig hos mine forældre i Sønderjylland, men får den snart til Kbh, så jeg kan begynde at arbejde på den. Så indtil videre er det kun sjus tegninger for at komme i nærheden af hvordan det skal være. 

Fronten nedenfor vejer ca. 4kg inkl. instrumenter, GPS, roadbook holder og lys. -Det giver ca. 2 kg til den bærende konstruktion og kåbeglas.  
Der mangler lige lidt detaljer som huller og bolte, så det hele sidder korrekt sammen. 



Den flade front i polycarbonat bliver medbærende element for at spare vægt. 



Nedenfor ses et billede af en styrkesimulering hvor der er påført 1000N fra siden i toppen af cockpittet (den gule pil). 
Umiddelbart virker det stærkt nok, da dette ikke er nok til at få nogen til at deformere. 



Det mest kritiske er umiddelbart ikke at få konstruktionen stærk nok, men at undgå at der går svingninger i den. 

Målet er at få den laveste egensvingningsfrekvens til at være en del højere end motorens frekvens ved rødt felt, så burde der ikke være problemer. 

Motoren har rødt felt ved ca. 8500rpm = 142 Hz. 

Nedenstående simulering viser de 8 laveste egensvingningsfrekvenser, hvoraf de første 7 kun er i de løse sider på kåbeglasset, som skal stives af. Selve konstruktionen går først i svingninger ved 247Hz (på billedet), hvilket skulle give en pæn sikkerhed for at motorens vibrationer ikke får den til at gå i svingninger. 


XT600 43F 1985
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2326
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.01.18 kl. 12:42
Fedt nørderi =)
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
johni Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 18.09.12
Land: dk 6933
Status: Offline
Beskeder: 21
  Citér johni Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.01.18 kl. 14:11
Ser spændende ud, du skal ihvertfald ha ros for at nørde MAX.
Hvilke forlygter er det du vil bruge? Ser lidt små ud, LED måske?
Johni kristensen
xt 600
vmax
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.01.18 kl. 15:25
Forlygterne er et sæt af disse fra louis:

Jeg synes ikke at LED der er godkendt som kort- og langlys er kommet langt nok ned i pris endnu. 
XT600 43F 1985
Til top
Casper Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem
Avatar

Medlem siden: 19.05.17
Land: DK 2300
Status: Offline
Beskeder: 9
  Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21.01.18 kl. 17:34
Det ser spændende ud!

Hvad ville der egentlig ske, hvis konstruktionen gik i 'svingninger'?
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.06.18 kl. 11:02

Efter længere tids stilstand i denne tråd (men bestemt ikke i værkstedet), vil jeg nu opdatere den lidt med hvad der er sket på projektet i mellemtiden.

Bagende:

Kombinationen af en original RD04 bagende og Transalp sideskærme var ikke så pæn, plus den originale bagende var pænt tung. Så det skulle laves om.

Den nye bagskærm blev laves af bukket 2 mm aluminium med en nummerpladeholder af 3 mm aluminium. Øverste baglygte er samme type som man kan finde på en Dakar ræser (så det kommer til at gå pænt stærkt), og den nederste baglygte og blinklys er fra Biltema (let at skaffe reservedele).

Jeg har ikke fået vejet den gamle bagende, men den nye bagende vejer små 800g.

Tegninger af den nye bagende: 



Udskæringen før den blev bukket:



Den færdige bagende:




XT600 43F 1985
Til top
XT Bandit Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen
Avatar

Medlem siden: 01.06.11
Land: Dk 4040
Status: Offline
Beskeder: 276
  Citér XT Bandit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.06.18 kl. 18:21
ser godt ud peter 👍
Kim XT Bandit
Yamaha XT 600E årgang 2000
Yamaha XT 660X årgang 2007
Proud member of Thuhej dreamteam 2012
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.06.18 kl. 20:57

Udstødning:

Da jeg købte cyklen var den monteret med en ret fed Cobra kulfiber udstødning, men mellemrøret var lavet til en original RD04, så efter hele bagenden var slanket, hang den for langt nede og for lange ude. Der skulle derfor laves et nyt mellemrør for at flytte udstødningen op på plads.

Mellemrøret blev lavet af et par rørstumper fra Biltema, skåret lidt op og svejst sammen igen:

 

 

 

 

Da udstødningen blev flyttet op hvor ekspansionsbeholderen til køleren sad før, skulle der lige fikses noget andet. Det blev til en eller anden gammel ægge-flaske af HPDE plast, der skulle have et højt nok smelte/blød-temperatur. Ikke den pæneste løsning, men det vejer minimalt og bliver skjult af kåbesiderne. 


XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.06.18 kl. 22:35

Nedbrud:

Efter bagenden og udstødningen var færdig, skulle cyklen testes (min første køretur på cyklen, udover et par små testture på maks. 10 km). Det blev til en endagstur i Sverige på ca. 400km. Før turen var jeg lidt betænkelig ved min regulator, der gav en ret høj spænding, men med alt lys tændt, kunne den holdes nede på ca. 15V. Tænkte at det nok skulle gå, så længe jeg bare brugte noget strøm.

Det gik også fint de første 300 km, men så blev spændingen underlig og der kom røg ud under sædet og den var helt død på starteren mm. Efter lidt tid fik vi skubbet den i gang, og den kørte fint, dog uden lys. Jeg satte kurs hjemover mod broen, og det gik fint, lige indtil et par hundrede meter efter betalingsanlægget hvor den slet ikke ville mere, og kun kunne køre 100 m da den blev skubbet i gang. Jeg gav derefter op og ringede til Falck.

 



Den efterfølgende fejlsøgning af elektronikken var ikke så svær...: 



Da regulatoren er et kendt svagt punkt på en afrikaner, blev den opgraderet til en mere moderne mosfet type:



Den nye mosfet regulator giver en meget stabil spænding, så det skulle udnyttes til at spare lidt vægt med et lithium batteri :)



XT600 43F 1985
Til top
T. Brun Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen
Avatar

Medlem siden: 02.04.06
Land: DK 3230
Status: Offline
Beskeder: 546
  Citér T. Brun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.06.18 kl. 18:26
Spændende tråd, fortsæt endelig 1356d
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2326
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.06.18 kl. 22:25
Fedt, hold endelig tråden kørende =)

Har du et overblik over hvor meget vægt du har hevet af den?
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.06.18 kl. 10:02

Bagagebærer:

Den oprindelige plan var at hele fronten skulle være klar til TjuHej turen, men dette lykkedes ikke. Til gengæld var jeg lidt tvunget til at få lavet en bagagebærer før turen. Da det skulle gå lidt stærkt et par dage før turen, blev den lavet af sidesektioner fra en Transalp bagagebærer, med en aluplade på toppen.  

 

Design- og vægtplacerings-mæssigt er jeg ikke helt tilfreds med løsningen, så det skal laves om. Planen er at montere en 20L drybag på hver side, der skal placeres lavt og langt fremme, så de er lige bag benene, uden at være i vejen. Dette er dog en lidt mere komliceret løsning da der skal laves lidt rack til det, så den løsning kommer først på senere. 
XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.06.18 kl. 11:13

Fronten:

Fronten har ændret sig en hel del i forhold til min oprindelige ide. Først og fremmest droppede jeg at lave kåbeglasset selv, og købte i stedet et fra en KTM 450 rally (så er både forende og bagende det samme som på en Dakar ræser, så den kommer til at køre vanvittigt stærkt). Derudover blev ideen om at lave det hele i en sektion også droppet, og i stedet lave fronten i flere sektioner. Dette har en række fordele:

  • Mindre krav til styrken af grundkonstruktionen i fronten.
  • Vibrationsdæmpning af cockpittet (gummiophængt) (meget bløde gummidæmpere, der giver en lav egensvingningsfrekvens, så cockpittet ikke  bliver påvirket af motorens vibrationer, men vil flyde frit)
  • Mere fleksibelt i forhold til at placere/vinkle cockpit
  • Nemt at skifte cockpit plade, hvis man vil have andre instrumenter.

Derudover har jeg lavet mulighed for at montere hele fronten i 6 stive gummidæmpere, som ikke virker som vibrationsdæmpere, men i stedet vil virke som chockkoblinger der kan tage en spidsbelastninger og nedsætte styrkekravet til hele konstruktionen.  

Fronten er lavet meget fleksibelt, så man ved udskiftning af de to plader der går til stellet, vil kunne tilpasse den til alle cykler. Derudover er den designet efter at den skal være let at laserskære og bukke (selvom jeg har lavet den med en vinkelsliber, søjleboremaskine og simpel pladebukker). 

Lygteholder, sidepaneler og monteringsplader:





Grundsektionen på cyklen sammen med cockpit pladen:




Med Roadbook og GPS:


XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.06.18 kl. 12:26
Fronten fortsat:

Grundmodul med KTM fronten (skærmen er kun lige løst stripset på, og sidder ikke helt rigtigt endnu):







Med cockpitplade og KTM skærm:


Alle vinkler passer :)


Næste step er et få lavet kåbesider:

XT600 43F 1985
Til top
Dan B Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem


Medlem siden: 02.05.17
Status: Offline
Beskeder: 7
  Citér Dan B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.06.18 kl. 13:28
Fedt projekt!

Maler du frontkåben eller beholder den som den er?
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.06.18 kl. 13:57
Den forbliver gennemsigtig, hvilket satte lidt højere krav til det der var bagved :) 
XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.06.18 kl. 15:12
Et hurtigt udkast til farver og sidekåber (lavet i paint):



Ideen er at genbruge de originale RD03 farver fra 1988, men tilpasset det nye design. 
XT600 43F 1985
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 125
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.06.18 kl. 20:43
Yes ... HRC farver .. fedt
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
dirtdigger Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem


Medlem siden: 14.10.17
Status: Offline
Beskeder: 4
  Citér dirtdigger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.06.18 kl. 19:58
super fedt projekt 
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.06.18 kl. 13:05
Med hensyn til vægten, så har jeg ikke helt styr på det endnu. Der blev sparet en del i bagenden, og med det nye batteri .
Tilgengæld vejer den nye front med instrumenter ca. 4,5kg (inkl. Roadbook og GPS). 

Men hele cyklen kommer snart på vægten .
XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.06.18 kl. 19:07
Har lige haft den på vægten: 
101,4 på forhjulet. 
100,1 på baghjulet. 
Så 201,5 kg, hvor der er brugt 170km af tanken, med store tunge styrtbøjler og bagagebærer. 

Så mit mål om 200kg fuldtanket bliver lidt svært at nå. Men måske et forgaffel skift kan lette den lidt. Ellers er der umiddelbart ikke så mange flere parametre tilbage at skrue på. 

Er det normalt en MC er så næsetung? Med fuld tank går det da helt galt. Ikke underligt den er svær at hive på baghjul. 
XT600 43F 1985
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2326
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.06.18 kl. 22:23
Benzinen er vel små 10kg mere, alt efter hvor ivrig du er med gashåndtaget.
Har du fjernet din kædelås inden du vejede? Bucktooth

Vil man længere ned, så skulle man droppe den fine front du har gang i, og knalde en enduro lygtemaske på som du havde før. Så ryger der en del kilo, højt oppe og foran på cyklen, men jeg tænker det er et skridt baglæns i forhold til hvad du vil med cyklen. Har du vejet den nye front? Du er tæt på en 50/50 vægtfordeling, så det virker ikke slemt.

Ellers er det næste der rigtigt batter bare en smule, vel af nøjes med én bremseskive/caliper foran og/el pille motorbøjlerne af. Der er vel også et kilo at hente på at fjerne de bagerste fodhvilere.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.06.18 kl. 15:21
Jens: Der er vel ingen der er så dumme at de vejer deres MC med kædelås på? Men skivebremselåsen sad på da jeg vejede den Banghead  1018Bigcry00

Passagerfodhvilerne er blevet pillet af. Så det er kun styrtbøjler og bagagebærer der kan komme af. 
Af andre punkter:
Har en 48 mm WP USD forgaffel liggende til den, den må næsten være lettere end den originale. 
Linksystemet til bagdæmperen er lavet i støbejern, det kunne godt laves i alu, hvis man kunne tiltuske sig lidt tid en en CNC fræser :) 
Der er stålstyr på, der kan vel sparet et par hundrede gram ved at skifte til alu. 

Ellers skal man efterhånden ud i mere radikale ting, som at montere de mindre Transalp kølere, eller afmontere oliekøleren og montere en lille loop istedet for. 

Hele den nye front vejer ca. 4,5 kg, inkl. roadbook-holder og GPS. 
XT600 43F 1985
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down