Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed: XRV750 Rally - Byggeprojekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XRV750 Rally - Byggeprojekt

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 822
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: XRV750 Rally - Byggeprojekt
    Sendt: 27.12.17 kl. 23:34
For 3,5 år siden købte jeg en XR400 for at komme igang med at køre offroad igen. Det er dog ikke blevet til så meget snæver og teknisk offroad hvor XR'en er bedst, men mere til Tenere ture, hvor langt større cykler også kan være med. Da en XR400 ikke er den optimale grus-touring cykel (olie interval på 1500km mm), og man ikke må gå ned på udstyr, har jeg være på udkig efter en lidt større cykel. 

Jeg er gået efter følgende punkter:
Skal være sjov at køre på.
Skal kunne klare motorvejshastigheder uden man synes det er synd for den. 
Skal være komfortabel. 
Lange service intervaller. 
Relativt billig. 
Let at håndtere. 

Det kunne ikke lige helt lade sig gøre at finde som færdig pakke, så jeg har købt en XRV750 RD04 Africa Twin som byggeprojekt. 

Målet er at få den under 200 kg med fuld tank. 

Planen er:
1. Transalp tank og sideskærme (Sådan var den da jeg købte den).  - For at gøre den slankere og spare vægt. 
2. Afmontere benzinpumpen, da den ikke er nødvendig med Transalp tanken. ¨
3. Lave en ny bagende, enten tilpasse en Transalp bagskærm eller lave en alu bagskærm. (Nogen der ved om en Transalp bagskærm passer på en RD04?) 
4. Lave ny forende/front kåbe med "rally" cockpit (Instrumenter, GPS og roadbook holder). 
5. Finde en anden ekspansionsbeholder til køleren, så udstødningen kan monteres højere. 

Jeg kan ikke få billede funktionen til at virke, men der kommer billeder så snart det kan lykkes. 

Planen med forenden er at lave en let og stærk gitterkonstruktion af aluplader, der holder kåbeglas, forlygter og cockpit. Kåbeglasset bliver noget jeg selv laver af polycarbonat, medmindre jeg finder en bedre løsning.

Er der nogen der ved hvor man kan købe et rally kåbeglas i stil med dette:
Og findes det til en nogenlunde fornuftig pris, eller er der ikke kommet billige kopier endnu? 

Er der andre gode ideer og forslag til sådan et byggeri? 
XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.12.17 kl. 23:47
Sådan så den ud da jeg købte den:

En time senere:

XT600 43F 1985
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Beskeder: 1950
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.12.17 kl. 08:02
Har du været i kontakt med Alu Andreas fra Silkeborg? Jeg ved at han har været i gang med at slanke sin AT i stil med din... Der var også en rigtig fed ombygget AT her i klubben for nogle år side. Det var Michael 3XL som havde importeret den. Der må findes nogle billeder her på forum et sted. Måske der er lidt inspiration at hente der...
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW F800GS = Oohh Yeeaaahh
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.12.17 kl. 08:14
Prøv at søge på "Evil Twin" her på forum. Så dukker der en del indlæg op. Google Evil Twin Honda, så dukker der bla den her op.
Evil Twin

Jeg fik kørt en god lang tur på Evil Twin i sin tid mens 3XL havde den. I opbygningen var der lagt vægt på køreegenskaber og lav vægt. Den var rigtig sjov. Det bliver spændende at følge dit byggeri.
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Online
Beskeder: 2286
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.12.17 kl. 15:53
Nu har du købt cykel, men en kle500 virker lidt overset, og der kan trylles en masse med både de ydre dele, og selve motoren.

Den er også under 200kg køreklar som den kommer fra fabrikken, og der er helt sikkert mere at hente ved af fjerne kåber smide enduro lygtemaske på, lege med udstødning osv osv.

Så mangler man "bare"at parre den med en USD forende og en anden bagdæmper :D

Hold endelig byggetråden kørende, synes det er super spændende at følge den slags.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.12.17 kl. 18:58
Jeg havde også lidt kig på en KLE500, men var ikke meget for at have en Kawasaki, og synes en afrikaner var noget federe og kunne godt lide V motoren :)

Jeg har kigget meget på den Evil Twin. Den er fed. På en tysk side kan man se alt hvad der er lavet ved den, der er blandt andet monteret mindre Transalp kølere for at spare vægt. 

Har ikke haft kontakt til ham Andreas, men har haft kontakt til GP Mucci fra ADVrider, som har lavet nogen ret vilde africa twin ombygninger. 
Hans ombygninger kan ses her: http://www.gpmucci.it/

Jeg er kommet lidt videre med cyklen. 
Den kørte elendigt i motoren, og ville i første omgang kun køre med choker. Så snart man rørte gassen døde den. Gættet var vand i karburatoren efter et par års stilstand. 

Har hevet karburatoren fra hinanden. Og ganske rigtigt, vand i hoveddyserne og lukkede tomgangsdyser (går ud fra at de er irret til). Så efter det skulle den gerne komme til at køre godt. 

Næste trin er at få justeret ventiler, når jeg alligevel har fjernet næsten alt der sidder i vejen for det. 

XT600 43F 1985
Til top
T. Brun Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen

Medlem siden: 02.04.06
Land: DK 3230
Beskeder: 516
  Citér T. Brun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.12.17 kl. 10:32
Jeg har en 48mm WP USD med broer fra en KTM 450, hvis du vil opgradere fronten 1022
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC
Til top
Holst Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 20.01.11
Land: 8740
Beskeder: 16
  Citér Holst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.12.17 kl. 13:03
Har selv tidligere lavet samme øvelse - og er ligeledes blevet inspireret af den kære GP-MUZZI i Italien (en sand kunstner med motorcykler).

Og dit projekt kender jeg ret godt - har stået i mit værksted flere gange og bl.a. Trail-Tech instrument og lygtekåbe er magen til det jeg har på min AT.

Og som nævnt tidligere i tråden har alusmeden Andreas også haft gang i et lignende projekt. Han er dog knap færdig endnu men hans AT er kørende og vi har en løbende dialog for at udveksle erfaringer da konceptet er det samme - fjerne kilo og få slanket AT så den er lidt lettere at smide rundt i sporet.

Har ikke haft min egen vejet endnu, men kan tydeligt mærke en markant forskel. Skal lige nævnes at mit udgangspunkt er en RD03 (650'eren) og at ombygningen lavede jeg tilbage i 2015.

Her lidt billeder til inspiration.

Og et billede af instrument og lygtehus.

Og så er det jo genialt at den stadig kan bruges til længere ture med oppakning.

ONE LIFE - LIVE IT!
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.12.17 kl. 13:27
Selvfølgelig....Holst. Hvordan pokker kunne jeg glemme din ombygning ;o)   Det må være fordi vi ses for lidt på sporet....
Det begynder at ligne noget fornuftigt med din 650er. WP gaffel?
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.01.18 kl. 00:21
Holst: Det er en fed afrikaner du har bygget. De sideskærme der dækker kølerne, er det nogen du selv har lavet i alu eller?

Jeg er så småt begyndt at kigge på cockpit og forende design. 
Det følgende er første udkast til hvordan det kunne se ud. 

Dette billede er en sammenflækning af et dødt billede der er tegnet videre på i Inventor (3D tegneprogram). 

Fronten kommer til at veje ca. 2kg (alukonstruktion + vindskærm) + 800g (forlygter) + instrumenter i cockpittet, ca. 1,5 kg. 

Derudover satser jeg på også på at plante to diode spots under vindskærmen, men der skal jeg lige have fundet en passende placering først. 

XT600 43F 1985
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.01.18 kl. 00:30
På nedenstående billede er fronten lagt oven på et billede at en original RD04. Højden af fronten bliver ca. den samme:

Her kan det første udkast til cockpittet ses:

Under roadbook-holderen skal der være USB strømudtag og afbryder kontakter til: diode spots, USB, varmehåndtag, mere?

Den Trail Tech computer der sidder på, er Stricker modellen, der ikke viser omdrejninger. Er det nødvendigt at have omdrejningstæller på, eller kan man bare køre den på fornemmelse ligesom man gør på en XR? 
Under Trail Tech computeren er der plads til en ekstra triptæller, eller hvad man ellers kan finde på. 

Er der nogen der har forslag til hvordan cockpittet ellers kan indrettes? Normalt sidder roadbook-holderen placeret ret højt, men da jeg kommer til at køre mere efter GPS end roadbook, har jeg valgt at placere den øverst. 
XT600 43F 1985
Til top
stig Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 20.10.12
Land: 7000
Beskeder: 350
  Citér stig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.01.18 kl. 22:39

Jeg har selv være i gang med rally tower ombygning på min Transalp.

Som du selv er inde på så skal roadbook holdren så højt på som mulig.

Den roadbook holder jeg har har jeg selv bygget så har noget plads i højre side hvor motor og elektronikken er monret, så er kunne jeg monter Gps.

Oven på roadbooken holdren har jeg monteret rally computeren.

Jeg er helt godt tilfreds med mit setup det fungere 100% efter hensigten, og der er ikke noget som en højmonteret roadbook holder når man står op på sporet.

Jeg har nød til at støbe et nyt ”kåbeglas” for at få plads til ombygningen bag glasset

Har en lille video hvor du kan se mit setup

Men ellers et fedt projekt du har gang i 

Kan du ikke see filmen så klik her

dress for the slide not for the ride
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Online
Beskeder: 2286
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.01.18 kl. 22:51
Hvor meget skal du lige bruge den roadbookholder?
Det virker voldsomt at skulle bygge en kåbe op for at roadbooken sidder optimalt hvis den kun skal bruges et par gange om året.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.01.18 kl. 23:28
Ikke ret meget, men nu fulgte der en fed roadbook holder med til cyklen, så den skal på :) 

Hovedformålet med at lave fronten, er at få noget til at tage vindpresset (og fordi det er et sjovt projekt). 

Det er også derfor at roadbook holderen umiddelbart bliver placeret i bunden, istedet for i toppen, da jeg kommer til at køre langt mere efter GPS, så den får den gode placering i toppen. 
XT600 43F 1985
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down