Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tests/erfaringer >Beklædning
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Historien om et knæ… en fredag ved middagstid

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Dorthe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 30.06.07
Land: 4000
Status: Offline
Beskeder: 158
  Citér Dorthe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Historien om et knæ… en fredag ved middagstid
    Sendt: 15.12.17 kl. 22:10

Lidt om mig selv… har slidt en bunke knopdæk op over okay mange kilometer gennem årene på lidt forskellige cykler og lidt forskellige steder; er okay analyserende omkring forholdene mellem hastighed, underlag, dæk… (dette måske nærmest til den fornuftige side) samt har okay med fysisk trænings-/bevægelseserfaring krydret med et par års+ arbejde som fysioterapeut inden for behandling af sportsskader.

Ud fra dette skulle man tro at der var basis for nogle gode intelligente valg af udstyr til motorcykel-ud-over-stepperne-kørsel… inklusiv sådan noget lidt ujævnt terræn krydret med huller, sten, stigninger og andet guf.


I september i år var jeg på en fed tur til Rumænien med herlige mennesker…

... og selv om man sådan er på ferie, skal man jo ikke lade en mulig arbejdsmæssig erfaringsoplevelse gå ens næse forbi, så jeg fik på fjerdedagen arrangeret et besøg på det lokale hospital – både med rundvisning og kontakt med flere forskellige faggrupper.

Nå ja… det kom sig mest af, at jeg på en bakkeskråning lidt tidligere var havnet i græsset ved siden af cyklen (giv nu noget mere gas næste gang!!)  - hvor mit første tanke var… ”yyyrdk, det højre knæ, det sidder forkert”… heldigvis da jeg satte mig rundt på røven, sagde det ”pop” og smuttede ind på plads igen.

Med de gode venners hjælp kom jeg afsted til det lille hospital og her i kontakt med overlægen, som talte et ganske gebrokkent engelsk (dog helt sikkert bedre end mit rumænske!).

Herefter blev jeg i knirkende rullestol trillet afsted til røntgen… en tur ned med elevatoren - ført af myndig kvindelig elevatorfører i slåbrok, med egen stol inde i elevatoren til pauserne mellem livets op- og nedture - og videre igennem totalt skumle kældergange – der var ikke langt til tanker om Ceaușescu’s rædselsregime og forhørsmetoder, og jeg var glad for, at Christoffer fulgte med mig hele vejen… så jeg i det mindste ikke ville være alene om at forsvinde i kælderen under hospitalet.

Nå, vi nåede dog frem til røntgen og også retur med elevatordamen og tilbage til overlægen for dommen: ”nofing broken, tu days rest for knee and okay”

Ja, den var god med ham… personligt vidste jeg jo godt, at når et knæ har været ude af led – selv for en kort bemærkning – så er det ikke heeeelt nok med et par dages hvile… så er der gået noget i stykker.

 

Så nu sidder jeg her knapt tre måneder senere… slap af med den store skinne på benet efter 7½ uge og er i gang med genoptræningen – den kommer nok til at tage lidt mere end et par dage!

Den ”rigtige” dom lød på et næsten totalt overrevet ledbånd på indersiden af knæet, et delvist overrevet forreste korsbånd og en flækket menisk… jeg skulle sgu’ bare have givet noget mere gas!!!

 

Hvor vil jeg hen med denne fortælling?… jo, tilbage til spørgsmålet om vurdering af relevant udstyr til motorcykelkørsel på løst ujævnt terræn…

Efter denne episode er jeg nu i gang med at finde et par knæskinner til næste tur på cyklen. Ja, jeg skriver ”et par” skinner… en til det højre knæ, som aldrig bliver helt 100% igen – og en til det venstre for at det ikke skal få samme tur, hvis jeg en anden gang glemmer at give gas.

Rigtig mange gange i denne proces er spørgsmålet dukket op: ”hvorfor havde du egentlig ikke nogen på allerede?”

Tjaaa……. det har jeg ikke noget helt godt svar på… det nærmeste er nok, at jeg forinden allerede tænkte, at det skulle jeg også have på et tidspunkt eftersom min kørsel jo løbende har udviklet sig ift. eks. underlag og hastighed – men lige hvornår niveauet var nået til at kræve knæskinner, var jeg ikke præcis nok på… det fik jeg jo så svaret på!!

Pyh, så selv viden, erfaring og ”fornuft” har ikke været nok… 

Så hvorfor skrive dette på et forum?... jo såmænd, vil jeg gerne bare slutte af med en oplagt anbefaling…

Kør med knæskinner! 

 

Ses der… D.


DortheK.

´cause it makes me smile!
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2311
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.12.17 kl. 22:36
Noteret, begynder at kigge efter noget.. Ihhh....Hvorfor skal det altid koste penge at følge med på diverse forumer.... 445

God bedring..
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 114
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.12.17 kl. 09:03
Tak for en meget beskrivende og humoristisk fortælling om dine oplevelser. 

Og god bedring. :)
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 125
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.12.17 kl. 09:22
Tænker på dig og sender mega meget og mega go karma din vej

Næste tanke er, godt jeg ikke er nået lige så langt i min niveau, at jeg behøver knæskinner.....
Min økonomi rækker ikke så langt, og min udnyttelse af dem, langt fra at "behøve" skinnerne.

Når det er sagt, så jo, jeg ved godt det kan ramme alle, og at det ikke altid har noget med hverken mod, hastighed, erfaring etc. at gøre.

Jeg døjer også med dårligt knæ. Efter en Fejl 40 med et forhjul som jeg tog farten af med en hastighed, som gjorde at dækkene standsede deres roation, hvilket medførte en udskridning.

I forsøget på at redde motorcyklen fra at forsøge vandret kørestil, satte jeg det venstre ben til jorden. Bemærk hastigheden var ikke høj, nærmest stillestående. Jeg var på kursus og skulle lære. 

Men ak, Moder Jord greb fat i mit ben, vred det lidt (så ku jeg lære det!) og nå ja, der var langt hjem fra MidtSverige med gaffatape om knæet kørende på en 200+ motorcykel.

Så altså - min argumentation ovenfor, den om at jeg ikke er nået det niveau, hvor det med skinner er nødvendig, må jeg hellere revurdere snarest................
Shit happens - også ved lave hastigheder på næsten plant underlag!



Efter en meget lang tur hjem, fulgt på vej af en go ven (som opgav det sidste af kurset for at følge mig 1022 tak) besøgte jeg sygehuset, og fik beskeden om, at min minisk og ledbånd havde skader.
Jeg døjer stadig lidt. Min Bakers syste er kæmpe stor hver morgen. Og der er endnu bevægelser jeg ikke kan, selv om jeg er opereret i minisken.

Så ja, jeg burde nok også overveje kraftigt at investere i ordentligt beskyttelsesgrej!
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Dorthe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 30.06.07
Land: 4000
Status: Offline
Beskeder: 158
  Citér Dorthe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.12.17 kl. 11:08
Citat: Prins Peter

Tænker på dig og sender mega meget og mega go karma din vej

Når det er sagt, så jo, jeg ved godt det kan ramme alle, og at det ikke altid har noget med hverken mod, hastighed, erfaring etc. at gøre.
...
Så altså - min argumentation ovenfor, den om at jeg ikke er nået det niveau, hvor det med skinner er nødvendig, må jeg hellere revurdere snarest................
Shit happens - også ved lave hastigheder på næsten plant underlag!
...

Efter en meget lang tur hjem, fulgt på vej af en go ven (som opgav det sidste af kurset for at følge mig 1022 tak)


Takker for alle de gode tanker.
Ja, mit skete med ca. 10km i timen... (nå ja, hvis farten havde været højere, så var det nok ikke sket... giv gas! 445) - godt nok på en stigning og ikke-jævnt underlagt, men altså en relativt stor skade ift. hastigheden.

Ja, jeg var meeeeeget glad for at jeg ikke behøvede at skulle op på cyklen og køre ud... bare gumpe mig 100m ned ad bakken på røven 445
DortheK.

´cause it makes me smile!
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 467
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.12.17 kl. 17:37
Du misser aldrig en lejlighed til at dele dine nøgen billede hva' Peter... :imaposer

Tak for input Dorthe og god bedring. 

Du har 100 % ret, udfordringen er blot (for mig ihf.) at formlen Tid x ubehag x bøvl x udgifter < Glæden ved kørslen - skal gå op, ellers kommer jeg aldrig afsted.. 
Formlens faktorer er forskellige fra person til person.   

En svær afvejning og en af grunden til at masser pendler i løbesko og læderdragt :fpalm

     
Til top
RasmusH Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 16.10.06
Land: DK 1436
Status: Offline
Beskeder: 649
  Citér RasmusH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.12.17 kl. 06:42
Det kan siges ganske kort..
Der findes 2 slags enduro kørere. 
Dem som kører med knæskinner og dem som ikke har ødelagt deres knæ, endnu... 
Jeg har desværre tilhørte begge grupper. 
Idag sidder jeg med et kunstigt venstre knæ og et højre knæ med rekonstrueret korsbånd og ødelagt brusk og menisk. 
Jeg købte mine første skinner (Asterisk Cell) mens jeg lå i sygesengen efter begge korsbånd var røget og er i øjeblikket ved at opgradere til Donjoy Fourcepoint efter at have fået nyt knæ, i foråret. 
Så min klare anbefaling er også at se at få dem købt.. 
I min optik er de vigtigere end alt andet sikkerhedsudstyr.
De koster lidt, men tro mig, det er intet i forhold til måneders genoptræning og ødelagte muligheder for at spille bold med sine unger. 
Og de kan jo også bruges når man er på ski, så det er win-win.. 😉
Det er bare sjovere at køre når man føler sig sikker. 
Mvh
Rasmus Hauch
Husky TE310 Enduro.
Husk FE450 Enduro
Suzuki TS250X Retro 2smoke

Fuel is a great substitute for brains!!
Til top
poulsen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 03.11.11
Land: DK 8700
Status: Offline
Beskeder: 213
  Citér poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.12.17 kl. 15:42
Så kommer spørgsmålet. Hvilken skinne bør man vælge?
Horsens
Yamaha XT 350
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 114
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.12.17 kl. 19:19
Citat: poulsen

Så kommer spørgsmålet. Hvilken skinne bør man vælge?

Jeg har samme tanke om knæbeskyttelse. Hvis pengepungen var enorm er det jo bare at købe, men hvad er behovet? Ender man med endurokørsel? Er det også nødvendigt med knæskinner på en grusvejtur?
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Fricke Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 28.06.05
Land: DK 3460
Status: Offline
Beskeder: 210
  Citér Fricke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.12.17 kl. 19:28
Hej 

En kort kommentar fra en erfaren knæ person... 

Køb Donjoy - de er klasse... og tag jer tid til at lære at montere dem korrekt
- dette gælder iøvrigt for alle knæskinner og andet sikkerhedsudstyr ;)

Til top
Lars Toftegaard Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 14.06.16
Status: Offline
Beskeder: 28
  Citér Lars Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.12.17 kl. 13:49

God tråd du har startet Dorte det er godt hvis vi kan få nogen ”erfaringer” med sikkerhedsudstyr på bordet!

Ingen tvivl om at sikkerhedsudstyr er godt men det er forkert at tro at en knæskinne kan forhindre et knæ bliver vredet af led, heller ikke DonJoy til kr. 6000-7000 for én, jeg ved det af erfaring, den kan IKKE holde knæet på plads men den kan advare når det går galt så man kan afbøde det lidt.

Mine Leat Dual Axis knæskinner til kr. 700 kan heller ikke erfarede jeg i Jægerspris i år, når foden bliver vredet så holder knæet ikke, skinner eller ej.
Til top
Soerennissen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 26.08.06
Land: DK 2000
Status: Offline
Beskeder: 595
  Citér Soerennissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.12.17 kl. 14:26
Hvad Rasmus siger...= learning by doing - been there done that.

Det drejer sig om, at sikre knæet med det man kan. Det er ikke det samme som at man kan køre med hovedet oppe i rø.. (no offense til dem som er ramt her), men at minimere skaderne. Jeg troede selv angang, at knæbeskytter var noget der beskyttede knæskallen, hvis jeg faldt på den.
Nixen bixen. Det er de vred der opstår, når fod roteres modsat hoften, med alle mulige bevægelser tilsat. Prøv at ligge dig ned, og få nogen til at vride rundt på foden. Der skal ingenting til, før det gør ondt.

Det kan ske uanset hastighed eller MC størrelse. Det kan ske i en liftkø, og det sker(!) mens du mindst venter det. Din styrke omkring knæet, kan hjælpe dig, til en hvis grad = knætræning. Ordet er bedre end ordet "genoptræning", som er der mange af os har lært det at kende.

Nu om dage, har alle seler på i biler. Det er lovkrav. På skiferier har alle hjelm på, ligesom på MC'er. 100 andre steder, er sikkerhed blevet en del af vores hverdag. Virksomheder har endda som en del af deres "one page strategy", sammen med alle mulige fine ord. Med andre ord, sikkerhed er kommet for at blive.

Sådan er det også i diverse sportsgrene. Er en tur med TKD blevet en sport???? Nej, men da ingredienserne er de samme, og så vil skaderne som kan opstår også være de samme. Grusture er efter min mening mere farlige end inde i skoven. Specielt for knæ.

Don joy's og andre knee braces er dyre-punktum.
Ser du noget der er for billigt, virker det ikke. Så spar titaniums udstødningen, og køb nogle knee braces. I praksis slapper man mere af, når man har sit udstyr på, hvilket igen gør, at man kan koncentrere sig om at køre = større sikkerhed.

Jeg har mange skader, også nogle der har givet invaliditetsgrader. Men knæet er det jeg er mest ked af ikke er så godt mere. Man bruger sgu de der ben til alt muligt sjovt. Med børn, med vennerne, og selv de enkle ting som at gå op af trapperne.

Der er nogle som ikke anvender hjelm på MC. Jeg plejer at sige, at der så ikke er noget der kan gå i stykker hos dem. Jeg har det ikke sådan, hverken med knæ eller hoved..

=> DORTE.. PIS...

Søren N


Til top
Dorthe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 30.06.07
Land: 4000
Status: Offline
Beskeder: 158
  Citér Dorthe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.12.17 kl. 20:05

Citat: RasmusH

...Der findes 2 slags enduro kørere. Dem som kører med knæskinner og dem som ikke har ødelagt deres knæ, endnu... Jeg har desværre tilhørte begge grupper.

Arghhh... det gør jeg også nu 445

En meget god beskrivelse... og det gælder jo ikke bare hardcore enduro-kørere... 1022 Og hvis jeg med denne tråd kan få bare én anden mc-kører direkte over i den første kategori, så er al skriveriet her det hele værd 445

Citat: Lars Toftegaard

Mine Leat Dual Axis knæskinner til kr. 700...

Citat: Soerennissen

...Jeg troede selv angang, at knæbeskytter var noget der beskyttede knæskallen, hvis jeg faldt på den. Nixen bixen. Det er de vred der opstår...

Når man leder efter beskyttelsesudstyr til knæ ift. motorcykelhalløj, så er det væsentligt at holde styr på de rigtige ord... uden at være specialist i udstyr eller lignende, så tænker jeg, at
knæbeskyttere (knee guards)= beskyttelse mod slag og stød på knæ og skinneben... eks. Lars' Leatt... - de er supervigtige ift. slag, men beskytter ikke ift. vrid i form af rotations- eller sidevejstraumer mod knæet
knæskinner (knee braces) = stabiliserer knæet (til en vis grad) mod rotations- og vridtraumer... f.eks.

http://www.podactive.com/k4-premium-features/
http://evs-sports.com/axis-pro-knee-brace
http://https://www.alpinestars.com/fluid-pro-knee-brace-set
http://www.djo.dk/kategorier/motorsport/support-ortoser/donjoy-armor
http://https://www.leatt.com/shop/moto/knee-braces/knee-brace-x-frame-pair.html
osv...osv...osv...
Mange af de store mc-udstyrsmærker laver også knæskinner... og ofte i flere prisklasser - hvad der er bedst, mener jeg er en personlig sag... ihvertfald skal den sidde godt/passe godt på den enkelte person.
DortheK.

´cause it makes me smile!
Til top
Soerennissen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 26.08.06
Land: DK 2000
Status: Offline
Beskeder: 595
  Citér Soerennissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.12.17 kl. 12:35
Korrekt Dorte, de skal passe. Mine Don joys blev derfor bøjet af en fysioterapeut, efter mine krogede ben, så H/V er vidt forskellige. Et kryds med en Penol 1000 på den ene = den højre...

Nu er det jo ikke en ISO definition, så om knee braces nu reelt er det de udgiver sig for, skal man lige passe på med. Det er jo heller ikke hund i hunde kiks...

Men ligesom i virkeligheden, så er de alle de forhenværende patienter der har delt deres erfaringer her, alle samme oftest led bånd, korsbånd (been there), menisk (mange gange), som alle betyder halve og hele års fravær. Dertil er der nogle der trumfer og får hele nye knæ. Uanset hvad, prøv at undgå det.
Søren N


Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 29.10.03
Land: DK 9632
Status: Offline
Beskeder: 1183
  Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.12.17 kl. 14:23
Jeg er med i lejren af dem der smadrede et knæ inden jeg fik knæskinner - og det var ikke engang på mc....

Jeg bar på en stige i udhuset og venstre fod han fast så jeg faldt på et betongulv med bukket knæ uden at kunne tage fra med hænderne. Rev det bagerste korsbånd over flækkede menisken ....

Bare endnu et eksempel på at vi er lidt skrøbelige hvis vi bliver ramt uheldigt eller laver et uheldigt vrid ,,,,

Selv en simpel knæbeskytter havde nok sparet mig for den invaliditet - men når jeg nu må leve med "racerslør" i det knæ har jeg siden kørt med knæskinner i middelklassen på ski, skøjter, bmx og ved mc-leg uden for asfalten.

Først med asteriks cell og siden med Fox Pod K300.  Jeg har brugt dem .... og bla flækket den ene ramme på Fox'en og fået et gevaldigt trælår efter et stort styrt på ski på en skicross bane. Om jeg var sluppet igennem uden knæskader uden skinner ved jeg ikke - men de giver lidt større chance for at komme igennem et styrt uden yderligere skader.
Anders Majland
1988 Yamaha XT600Z Ténéré [Solgt] - Gyngehesten
1994 Yamaha XTZ750 Super Ténéré [Solgt] - Pakæslet
2011 Yamaha XT660Z ABS Ténéré - Ponyen
Blog
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 467
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.12.17 kl. 22:43
Måske et dumt spg, men hvis knæet ikke popper pga knæskinnen, går det så ikke bare galt i anklen eller hoften istedet ved vrid. Noget skal jo gi' efter på et tidspunkt ?? 
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 29.10.03
Land: DK 9632
Status: Offline
Beskeder: 1183
  Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20.12.17 kl. 23:04
Citat: Per C.

Måske et dumt spg, men hvis knæet ikke popper pga knæskinnen, går det så ikke bare galt i anklen eller hoften istedet ved vrid. Noget skal jo gi' efter på et tidspunkt ?? 

Jo er belastningen stor nok så er der noget der knækker ....

Men vi er vist flere i den her tråd der er kommet alvorligt til skade ved et lille uheld hvor sikkerhedsudstyr ville have gjort forskellen fra en mengrad til ikke engang at få et blåt mærke ... 

Jeg har også et lidt ambivalent forhold til det med sikkerhedsudstyr. For jeg kan godt komme pænt over 60km/t på min "plastikcykel" ned af bakkerne her i det midtjyske iført lycra og en lille hjelm mindre end en æggeskal - men kører kun meget sjældent så letpåklædt på mc selvom hastigheden ikke nødvendigvis er meget større på en hyggetur.

Men tror det er sundt at hive de her skrækhistorier frem en gang imellem så dem der endnu ikke har smadret knæ mm i det mindste overvejer de risici de tager og hvilket sikkerhedsudstyr de anvender.
Anders Majland
1988 Yamaha XT600Z Ténéré [Solgt] - Gyngehesten
1994 Yamaha XTZ750 Super Ténéré [Solgt] - Pakæslet
2011 Yamaha XT660Z ABS Ténéré - Ponyen
Blog
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 467
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21.12.17 kl. 20:06
Og det er jo ret beset sikkerhedsudstyr, som ingen ægtefælle med respekt for sig selv, kan ha' noget problem med at man bruger penge på !
    
Til top
Rasmus T Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 04.10.12
Land: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 73
  Citér Rasmus T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.12.17 kl. 09:19
Citat: RasmusH

Det kan siges ganske kort..
Der findes 2 slags enduro kørere. 
Dem som kører med knæskinner og dem som ikke har ødelagt deres knæ, endnu... 
Jeg har desværre tilhørte begge grupper. 
Idag sidder jeg med et kunstigt venstre knæ og et højre knæ med rekonstrueret korsbånd og ødelagt brusk og menisk. 
Jeg købte mine første skinner (Asterisk Cell) mens jeg lå i sygesengen efter begge korsbånd var røget og er i øjeblikket ved at opgradere til Donjoy Fourcepoint efter at have fået nyt knæ, i foråret. 
Så min klare anbefaling er også at se at få dem købt.. 
I min optik er de vigtigere end alt andet sikkerhedsudstyr.
De koster lidt, men tro mig, det er intet i forhold til måneders genoptræning og ødelagte muligheder for at spille bold med sine unger. 
Og de kan jo også bruges når man er på ski, så det er win-win.. 😉
Det er bare sjovere at køre når man føler sig sikker. 

Hej Rasmus 

Hvad koster Donjoy? 
Hvilken model vælger du og hvorfor? (Armor eller Difiance) 


XRV750, Africa Twin
København
Til top
RasmusH Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 16.10.06
Land: DK 1436
Status: Offline
Beskeder: 649
  Citér RasmusH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.12.17 kl. 19:02
Det er disse jeg har på prøve og årsagen er at jeg kan få dem til en god pris. Har dog været superglad for mine Asterisk og første indtryk er at de sidder bedre og er nemmere at tage på. Men har som sagt, har et par på prøve så skal lige have testet dem ordentligt.
https://m.sport112.dk/mproduct/7772451
Mvh
Rasmus Hauch
Husky TE310 Enduro.
Husk FE450 Enduro
Suzuki TS250X Retro 2smoke

Fuel is a great substitute for brains!!
Til top
Dorthe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 30.06.07
Land: 4000
Status: Offline
Beskeder: 158
  Citér Dorthe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.02.18 kl. 20:13
Citat: Dorthe

...Efter denne episode er jeg nu i gang med at finde et par knæskinner til næste tur på cyklen....


Lige en opdatering... så er jeg nået i mål med valg af knæskinner.
I processen nåede jeg at prøve tre forskellige modeller:
POD K4
Leatt X-frame
DonJoy Legend
Valget faldt på den sidste, da den klart sad bedst på mine ben - og dette endda efter at have prøvet dem på over flere timer, inkl. under skruetid i garagen 445 (havde mulighed for at låne dem med hjem)... de to andre blev prøvet på, mens jeg daffede rundt i butikken og nåede her at irritere enten på ydersiden af knæet eller på skinnebenet!

DonJoy Legend, med knæskals- og skinnebensbeskyttelse, som er ekstraudstyr


I udformning er de magen til DonJoy Armor, som Rasmus linker til i ovenstående - men i materialet er de lidt mere eftergivelige.

Det var så shoppingen... nu skal jeg igang med for alvor at teste, hvordan de egentligt sidder - på cyklen, i mange timer, under bukser og støvler!
Og er der nogen bedre måde at gøre dette grundigt på, end over fire uger Downunder her i Februar Clap

Ses på den anden side...

DortheK.

´cause it makes me smile!
Til top
Risum Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 10.08.13
Land: 2600
Status: Offline
Beskeder: 83
  Citér Risum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.02.18 kl. 20:30
Hvor den købt og hvad måtte du slippe?

God tur til aus.
Honde CB650 four '83 solgt
Suzuki V-strom DL650 '06 solgt
Yamaha XT600Z Ténéré '89 efterladt i Kazakh (suk)
BMW F800GS '08 Solgt
BMW R1200GS '14 nuværende
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 125
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10.02.18 kl. 07:56
Citat: Dorthe

 .. nu skal jeg igang med for alvor at teste, hvordan de egentligt sidder - på cyklen, i mange timer, under bukser og støvler!
Og er der nogen bedre måde at gøre dette grundigt på, end over fire uger Downunder her i Februar Clap

Ses på den anden side...


Ønsker dig en fantastisk god tur - hils dernede, og nej tak, jeg skal ikke ha noget med hjem 1022
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Dorthe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 30.06.07
Land: 4000
Status: Offline
Beskeder: 158
  Citér Dorthe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.02.18 kl. 08:03
Citat: Risum

Hvor den købt og hvad måtte du slippe?
God tur til aus.

De er købt gennem Bandagist Jan Nielsen (bjn.dk)... for mit vedkommende kontakt gennem arbejde - og derfor tror jeg heller ikke, at jeg kender den helt rigtige pris 445
Jeg kan prøve at høre, hvad de står til...
DortheK.

´cause it makes me smile!
Til top
XT Bandit Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen
Avatar

Medlem siden: 01.06.11
Land: Dk 4040
Status: Offline
Beskeder: 272
  Citér XT Bandit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.02.18 kl. 10:52
god tur dorte er slet ikke misundelig og pas godt på dig selv kim
Kim XT Bandit
Yamaha XT 600E årgang 2000
Yamaha XT 660X årgang 2007
Proud member of Thuhej dreamteam 2012
Til top
krabbe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 03.11.03
Land: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 294
  Citér krabbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.02.18 kl. 10:57
Jeg er også blevet knæ-forskrækket nogle gange og har købt disse Asterisk Cell knæbeskyttere. De får gode anmeldelser og kommer du til USA, kan de fås betydelig billigere derovre.



Rigtig mange professionelle kører også med de her knæbeskyttere - ofte fordi de har smadret deres knæ, men ikke kan vente på, at knæet heler naturligt. Der er typisk sponsorer og konkurrencer at tage hensyn til. Se den 9-dobbelte MotoGP verdensmester Valentino Rossi. Han var tilbage i sadlen på en racer 19 dage efter et dobbelt skinnebensbrud!

Og ja, rigtig god tur til dig Dorte - husk solcreme
   .-.-.=\-.
   (_)=='(_)

Klaus Krabbe
XT 600 '84
BMW R1100S BCR 2003
750 Commando '73
Husaberg FE 450 '03 solgt
Garmin 276c
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down