Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR500 - hjælp til død motor ?.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Snuden Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 25.05.17
Status: Offline
Beskeder: 5
  Citér Snuden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DR500 - hjælp til død motor ?.
    Sendt: 11.11.17 kl. 19:45
Halløj i stuerne og på værkstederne1

For snart et halvandet år siden kørte jeg min lækre dr500 tør for olie... Så er det sagt. og ja, det er bare pinligt00 Efter det, har det sgu ikke været nemt mellem os. Og nu, efter at have stillet ventilerne lidt for mange gange efterfølgende, for at få liv, har jeg åbnet for at se til stemplet og knasten. Stemplet ser egentlig ok ud synes jeg, men knasten og vippearmene er godt slidt og trænger til at blive erstattet. jeg har fået et tilbud på 5 kilo for nye reservedele plus en omgang ventilsædefræsning, hvilket jeg tror vil kunne klare det. men det er altså kun et "tror" - jeg er trods alt bare en glad amatør.

Jeg savner så gevaldigt at side på en offroadcykel og har ikke råd til bare at købe en ny ktm'er eller hvad ved jeg, så mit spørgsmål går i retning af: 

Er der nogle derude, der har gode idéer til, hvordan jeg billigst muligt kommer op og ride igen. Jeg har desværre ikke særlig meget mønt for tiden. Skal jeg satse på, at ny knast, vippearme og halløj er nok, eller skal jeg sælge hvad jeg har som reservedele og købe en anden gammel brugt kværn (til 15-20 jern)? - som jeg så IKKE kører tør for olieBanghead eller noget helt tredje?

Bh
Snuden
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 57
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.11.17 kl. 20:14
Hvis den har været kørt tør for olie... Hvad har så ellers taget skade udover det du nævner? Krumtap, gear, kobling osv???

Kan du alternativt finde en bedre brugt motor og lægge i, hvis resten af mc er ok? 

Man lever så længe man lærer... :)
Til top
grisen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.08.11
Land: DK 2500
Beskeder: 208
  Citér grisen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.11.17 kl. 00:18
Jeg har ikke kørt en motor tør for olie, men har tidligere ejet et lig, der blev skilt 2 gange inden jeg gav op. Bigcry
Det kostede mig 2 gange 5000 kr hos cylinder service, og det blev ikke godt, før en dygtigere hobbymekaniker købte cyklen for 5000 Banghead og skilte motoren HELT ad, og skiftede alle relevante dele.

Eftersom din motor er kørt tør, og du lyder som om du heller ikke er den allersejeste mekaniker, så vil jeg fraråde løsningen med udskiftning/renovation af knast/vippearme/ventilsæder.

Der kan nemt være mere galt, så billigste løsning er at finde en DYGTIG hobbymekaniker, der vil skille den helt og tjekke det hele.
Alternativt, så prøv at finde en helt anden motor, med en form for opstartsgaranti.

* Jan *

KTM LC8 Super Enduro R
KTM LC4 Adventure R

Ex'er: KTM EXC 250 2-stroke + Yamaha XT600K 43F + Husqvarna TE250 + 6 maskiner uden knopper...
Til top
Snuden Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér Snuden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.11.17 kl. 13:02
Takker! Det var nok også den konklusion jeg selv var kommet frem til, men ikke helt kunne indse. 

PH1972, jeg har hermed skrevet til dem og hørt om de skulle have noget liggende. 

Grisen, ham her hobbymekanikeren du kender, har du noget kontaktinfo på ham?
Til top
Rasmus skjoldman Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 14.01.17
Land: Dk 2640
Beskeder: 35
  Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.11.17 kl. 17:40
Jeg har også prøvet noget lignende. Ingana ( hed det på det tidspunkt) gjorde et super stykke arbejde. Min xl350 r havde dog spist stemplet og tygget det godt igennem gear kassen. De kunne lave det hele og skiftede ventilerne til nogen fra en opel! De har styr på hvad der passer hvor. Jeg slap dog 10 kilo men det var også rigtigt grimt. Cylinder, stempel, opretning af krumtap, ventiler, you name it. Jeg har senere fået lavet mit topstykke på min cb750 four. Det blev renoveret og fik sat foringer i ventilsæderne så den nu kører blyfrit. De gav mig en lille pose ( med alle tegn på væmmelse) hvor i der lå et bronce ventil styr. Det har vi skiftet da den jo kører med hvidmetal! Jeg er meget begejstret.
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2269
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.11.17 kl. 18:15
Toppen, specielt vippetøjet og knast, bør være det første der går når du kører den tør.
Så alt efter hvor hurtigt du har fået lukket ned for maskinen, kan resten sagtens have overlevet.

Maskinen er ikke ny mere, og uanset hvad så får du spytter i den, så får du aldrig pengene igen med sådan en cykel. En anden brugt maskine får man dog også hurtigt brugt penge på, hvis affjedring, kædekit og bremser trænger til en tur.

Alt efter den øvrige stand på din maskine, kan det være det godt kan betale sig for dig at ofre lidt for at holde den i live lidt endnu.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 57
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.11.17 kl. 21:01
Citat: Rasmus skjoldman

Jeg har også prøvet noget lignende. Ingana ( hed det på det tidspunkt) gjorde et super stykke arbejde. Min xl350 r havde dog spist stemplet og tygget det godt igennem gear kassen. De kunne lave det hele og skiftede ventilerne til nogen fra en opel! De har styr på hvad der passer hvor. Jeg slap dog 10 kilo men det var også rigtigt grimt. Cylinder, stempel, opretning af krumtap, ventiler, you name it. Jeg har senere fået lavet mit topstykke på min cb750 four. Det blev renoveret og fik sat foringer i ventilsæderne så den nu kører blyfrit. De gav mig en lille pose ( med alle tegn på væmmelse) hvor i der lå et bronce ventil styr. Det har vi skiftet da den jo kører med hvidmetal! Jeg er meget begejstret.

Ingana eksisterer stadig i Valby. Tak for tippet, det kan jo være jeg også får brug for deres kunnen en dag :)

Man lever så længe man lærer... :)
Til top
grisen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.08.11
Land: DK 2500
Beskeder: 208
  Citér grisen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.11.17 kl. 12:23
Citat: Rasmus skjoldman

Ingana ( hed det på det tidspunkt) gjorde et super stykke arbejde.

Det er også Ingana der fik 2x5000 af mig, og jeg klager IKKE over deres arbejde.
Jeg ved ikke om du afleverede hele motoren og en blank check?
Det turde jeg ikke, så første gang fik de cylinder+stempel+topstykke.
Anden gang fik de cylinder+stempel+hele toppen.

Mit argument er, at jeg ikke kendte tilstanden på resten af motoren. Bigcry

* Jan *

KTM LC8 Super Enduro R
KTM LC4 Adventure R

Ex'er: KTM EXC 250 2-stroke + Yamaha XT600K 43F + Husqvarna TE250 + 6 maskiner uden knopper...
Til top
Steen B Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 02.10.08
Land: DK 2640
Beskeder: 85
  Citér Steen B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.11.17 kl. 19:27
Jeg har stadig noget af en motor stående som du gerne må få for at hente den. Den har forputtet sig inde bag ved i garagen, forklædt i en sort affaldssæk, men du må få den hvis du kan bruge den.
Steen
DR 550 SE
GSXR600 til den lukkede afdeling
BMWk100 EML konebåd
Til top
Snuden Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér Snuden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.11.17 kl. 21:31
Det var også Ingana jeg var nede og få tilbud fra, havde hørt at, hvis nogen ku så var det der. Virker som nogle super fine gutter, men de kunne selvfølgelig ikke give mig nogle startgaranti - alt andet havde også været heksedoktorsnak.
Jeg har allerede hørt fra holland (http://www.offroadcentrum.com/), som har en helt nyrenoveret motor liggende for 550 euro, så medmindre de skal have det samme i forsendelse oveni, så er det en ret interessant mulighed. De svarer sikkert imorgen...
Jens Eskildsen, jeg er begyndt at få troen tilbageComputer1 Biggrin
Steen, jeg sender lige en pb

Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 403
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.11.17 kl. 22:19
@Snuden

Kunne du ikke være en buddy og ændre titlen på dit opslag for min skyld.
Det minde mig om en ubehagelig oplevelse, hver gang jeg ser det...

Til top
Snuden Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér Snuden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.11.17 kl. 18:48
Jo da, men hvor gør man det, synes jeg har klikket på det hele nu...
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 403
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.11.17 kl. 20:15
Jeg har ændret det for dig, send mig besked hvis ikke ok. Og tak for forståelsen  :-) 
Til top
Snuden Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér Snuden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.11.17 kl. 22:51
Nå, det er sgu lidt op ad bakke... Den "hollandske" motor var en 83' model - jeg havde ellers sagt til at starte med at det var 89 ramme. Heldigvis fik jeg ikke købt og bestilt den i min iver. 
Steen, ja, der manglede jo lige en top, men takker mange gange for kigget og de gamle klip fra mc-bladet fra 89Clap

Per C, selvfølgelig.

så HVIS nu, nogle af jer støder på en 5 eller 600 motor et eller andet sted, som ikke koster det blege, så råb endelig højt.
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down