Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >Hjemmefusk
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bundskjold aluminium Transalp 600

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 117
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bundskjold aluminium Transalp 600
    Sendt: 28.10.17 kl. 13:10
Hej.
Jeg overvejer, at fremstille et bundskjold af aluminiumplade, da det originale i plastik virker lidt for tyndt i tilfælde af møde med sten eller træstub.

Så tænker jeg over følgende i konstruktionen. De bundskjolde jeg kan se på nettet har næsten alle sammen en masse huller foran og i siderne?? 
Hvorfor det? Vil det ikke blot samle mere vand og mudder der kommer igennem hullerne og pakker sig om motoren? 
Er hullerne der for at reducere vægten med nogle få gram?

Honda Transalp er jo i forvejen vandkølet og designet til at klare sig i varmt terræn, så jeg overvejer at lave bundskjoldet i plade uden alle de store huller.

Har du idé eller kommentar til mit hjemmelavede projekt hører jeg gerne fra dig.

Hilsen Povl

Opslaget er også lagt på Facebook siden. 

Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2313
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.10.17 kl. 16:47
Jeg tror mere hullerne er der så vand og mudder bedre kan komme ud igen, istedet for at det ligger i et skålformet bundskjold og samlet sig. Måske er en sidegevinst som du siger lidt lavere vægt, og måske marginal bedre køling.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 468
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.10.17 kl. 18:10
Samme svar som på FB :-)

Til top
Jesper Kick Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 15.04.04
Land: DK 2800
Beskeder: 596
  Citér Jesper Kick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.10.17 kl. 08:45
Jeg har en gang lavet et I aluminium til en transalp. 
Mener ikke at det var huller i, bare en plade det var bukket to steder. Jeg lavede en mockup i en træplade først. Tjekker lige om det stadigvæk findes. 
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.10.17 kl. 18:57
Hej Jesper og tak
Oplevede du problemer med temperatur på motor, eller for meget mudder ?
Til top
yamahapusher Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 09.07.07
Land: dk
Beskeder: 54
  Citér yamahapusher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.11.17 kl. 19:32
Hej PH
Jeg er køber af aluskjold til Alp, hvis du laver mere end 1, det dækker ordentligt og det er billigere end 1500 som jeg har set dem til på net!
Vh
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.11.17 kl. 19:38
Citat: yamahapusher

Hej PH
Jeg er køber af aluskjold til Alp, hvis du laver mere end 1, det dækker ordentligt og det er billigere end 1500 som jeg har set dem til på net!
Vh
Det er noteret, jeg havde nu ikke forventet at andre havde interesse, men det kan jeg så se nu.
Det bliver nok først til foråret jeg laver det, så enten må du have tålmodighed, eller købe noget et andet sted :)

Har du input eller ønsker til design, så lad høre. Umiddelbart tænker jeg at lave det i 3mm søvandsbestandigt aluminium med få huller foran i siderne (så det minder om det originale) Og ellers vil det nok blive helt fladt nedenunder, med plads til centralstøtteben ved bagerste kant. Måske nogle få huller i underpladen så vand og mudder kan dryppe ud.

Hilsen Povl
Til top
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér yamahapusher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.11.17 kl. 19:43
Lyder spændende med dit projekt - normalt masser af tålmod og rummelighed her, men hvis det kniber hører du om det!!
Happy Creating!
Vh
Til top
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér yamahapusher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.11.17 kl. 19:47
- måske kunne der være en fordel med lidt lavere sider end org da der ik er megen risiko for stenslag med mere, der - til gengæld kunne du spare vægt og forbedre mulighed for rengøring for neden - som man siger😅
Til top
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér yamahapusher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.18 kl. 09:07
Hej igen.
Har du stadig planer om at lave alubundskjolde til Transalp?
Vh H
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.18 kl. 19:20
Citat: yamahapusher

Hej igen.
Har du stadig planer om at lave alubundskjolde til Transalp?
Vh H
Ja det har jeg. Har noget 4mm søvandsbestandigt aluplade som en rest. Så nu er det blot tiden jeg lige skal finde til at designe og svejse det. :) Skal nok komme med updates .
Til top
Registreret gæst
Registreret gæst

Citér yamahapusher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.18 kl. 23:23
Super😎
Til top
Moesgaard Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 03.08.15
Land: DK 7000
Beskeder: 9
  Citér Moesgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.03.18 kl. 21:22
hey

Hvis det ender i en produktion, er jeg også interesseret!

/Peter
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.03.18 kl. 16:06
*SUK* Går bare og venter på saltfri veje så jeg kan køre Transalpen ud på værkstedet... Skal nok holde jer opdateret.
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.04.18 kl. 10:52
Nåh en update på dette projekt. Jeg har droppet at lave det i aluminium og har brugt 2.0mm stålplade istedet for.
Stål er lettere at arbejde med og en del billigere. 
Når malingen er tør og det er monteret deler jeg nogle billeder.

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.04.18 kl. 12:36

Så er prototypen monteret.
2mm stålplade malet med gummihud og matsort spraymaling.

Kører en testtur i weekenden
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 468
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.04.18 kl. 13:33
Ser godt ud ! 
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.04.18 kl. 17:40
Vurdering:
Der er en smule resonans i skjoldet, da det jo er stål. 
På en tur måtte vi køre over et mindre stendige, det holdt skjoldet til på trods af, at jeg red henover en stor sten. 
I et (dybt) grushul bankede skjoldet imod vejen, det holdt det også til.

Det er den foreløbige test.

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.04.18 kl. 17:41
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down