Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >tips & tricks
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dæk TT kontra TL

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Andersen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 01.03.13
Land: Amager
Status: Offline
Beskeder: 9
  Citér Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dæk TT kontra TL
    Sendt: 29.08.17 kl. 22:35
Er der nogen der ved hvad konsekvens  er ved at bruge TT, Dæk på en fælg der er til TL, har monteret det uden slange og det holder tæt. Kan der så ske noget når man begynder at køre taber luft evt.
Nogen andre der har prøvet det?
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 400
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.08.17 kl. 21:10
Det er for sjov ikke ?

Til top
Andersen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.08.17 kl. 21:07
Nej det er ikke for sjovt. Har fået fortalt at dæk der er lavet til slange kan ikke holde luft hvis det monteret på en fælg der er til TL.
 fordi luften kan sive ud gennem dækkassen, og hvis du kommer en slange i kan det blive varmt og eksplodere. Så ville hvide om nogen har prøvet.
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2261
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.08.17 kl. 21:31
Du kan sagtens bruge slange i et dæk lavet til slangeløs, slangen er ligeglad =)
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Andersen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Citér Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.08.17 kl. 22:53
Spørgsmålet var.
Kan man montere et dæk tl (til slange) på en fælg der er tubeless og undlade at bruge slangen. Da slangen kan være skyld i at der opstår for meget varme så dækket kan eksplodere.
For jeg ved ikke om dækket kan klare opgaven uden slange, men jeg må nok bare prøve mig frem.

Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Beskeder: 400
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.09.17 kl. 13:27
Andersen, ok beklager jeg troede du lavede sjov..

Jeg forstår godt spørgsmålet, kender ikke svaret. Men hvis du har TL fælge hvorfor så ikke bare bruge TL dæk ? Der er vel en grund til at dækkene har forskellige betegnelser.

Jeg ville ikke aldrig eksperimentere med noget, der fragter min krop med 150 km/t for at spare lidt håndøre..

God weekend

Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Beskeder: 1935
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.09.17 kl. 07:50
TL og TT dæk med slange på TL fælge jeg kørt mange tusinde km med uden problemer. TT dæk på TL fælg uden slange er jeg ikke modig nok til at at prøve. 
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!
Twins rock!

BMW R80G/S = Back To Basic
BMW F800GS = Oohh Yeeaaahh
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2261
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.09.17 kl. 09:20
Igen, du skal ikke være nervøs for varmen.
Jeg havde heller ikke brugt et TT dæk på en TL fælg uden slange.

Kniber det dig at finde et TT dæk?
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
TEriksen Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 18.06.13
Land: DK 7400
Beskeder: 27
  Citér TEriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 10:06
En af forskellene på et TT og et TL dæk er at der er en coating / gummihud inden i TL dækket for at gøre det lufttæt - også efter længere tids brug. Når du bruger et TT dæk uden slange må du nok forvente at det er mindre lufttæt også selvom det er tæt umiddelbart efter monteringen. Tror dog ikke at luften forsvinder hurtigt som ved en punktering, det siver nok noget langsommere ud.
Denne coating/gummihud i et TL dæk må også være årsagen til at der kan udvikles mere varme ved at bruge slange i et TL dæk idet der er mere friktion mellem coating og slange. Det ser vi jo også somme tider som gummi nuller i dækket når vi skifter dæk. Personligt har jeg dog ofte kørt med slange i et TL dæk uden problemer, men aldrig omvendt.

Håber det giver mening.

/Thomas
Thomas Eriksen
Store drenge leger hårdt!
BMW R1200GSA / Honda XR400R
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down