Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken stor offroader?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 809
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken stor offroader?
    Sendt: 03.08.17 kl. 22:16
Med fare for at delle indlæg overlapper lidt med PH1972's tråd om at finde en stor offroader, prøver jeg alligevel. :)

Jeg er begyndt at kigge lidt efter en stor offroader, da jeg godt kunne tænke mig noget der er lidt mere tur venligt som supplement til min XR400. 
Jeg tænker umiddelbart at det er mest oplagt med en 2 cylinder maskine, da jeg i forvejen har en XR400 til det sjove og XT600 til byen. 

Krav/ønsker:
Skal kunne holde 130 km/t uden at overbelaste motor eller mand. 
Må ikke vibrere ret meget (derfor jeg tænker en 2 cylinder motor). 
Man skal kunne køre over 300km i træk uden at være helt smadret. 
Det skal være stabil og holdbar mekanik. 
Skal være så lille, let og agil som muligt, når man først når frem til det sjove (ved godt den ikke transformerer sig til en XR400 :) )
Skal være så sjov og levende som muligt.
Prisen skal ligge på max. 35000kr, gerne lavere. 


Forslag:
XRV650 RD03 - Africa Twin
Vægt: 193 kg
Effekt: 57

XRV750 RD04 - Africa Twin
Vægt: 209 kg
Effekt: 62

XTZ750 - Super Tenere
Vægt: 200 kg
Effekt: 69 hk

KLE500
Vægt: 178 kg
Effekt: 45 hk

Er der andre oplagte modeller jeg har overset?

Umiddelbart hælder jeg mest til en Africa Twin, da de har en fed V2 motor. Derudover skulle en TransAlp tank passe lige over på, så man kan begynde at hive lidt størrelse og vægt af den. 
Planen med en AT ville være at sætte en TransAlp tank på, lave nyt cockpit/front/lygter og kåbe, og sikkert også hive alt unødvendigt af bagenden. Målet skulle være at lave den så smal, slank og let som muligt.
Noget i stil med disse:

Hvis valget falder på en AT, er det så en 650 (RD03) eller en 750 (RD04) jeg skal gå efter? For/imod?

Uanset hvilken det bliver, er planen at se hvor meget vægt der kan hives af den, for at få den så letkørt som muligt. 


XT600 43F 1985
Til top
poulsen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 03.11.11
Land: DK 8700
Status: Offline
Beskeder: 208
  Citér poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.17 kl. 22:25
Ang begge africa twin modeller så vejer de i den rigtige verden ca det samme.... Sidste vejvægt jeg var på på min  tidligere rd03 viste 240kg med lidt benzin i tanken...min kamerat med en rd04 var på samme vægt lige efter mig og vægten viste det samme. 

For og imod så er rd03eren vist bedre bygget end de efterfølgende modeller men er ældre nu. Hvis du er ude efter AT så find en i god stand...hvilken model er vist lidt ligegyldigt :)
Horsens
Yamaha XT 350
Til top
Peter M Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...


Medlem siden: 16.10.03
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 809
  Citér Peter M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.17 kl. 22:28
240 kg? Hvor meget udstyr var der monteret?
XT600 43F 1985
Til top
poulsen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 03.11.11
Land: DK 8700
Status: Offline
Beskeder: 208
  Citér poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.17 kl. 22:29
Vil du have let cykel så køb en cykel der er let til at starte med. Du får ikke væsentligt ud af en AT eller Ta er min teori
Horsens
Yamaha XT 350
Til top
poulsen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 03.11.11
Land: DK 8700
Status: Offline
Beskeder: 208
  Citér poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.17 kl. 22:30
Der var styrtbøjle og rack. Skal dog siges at vægten viste i 20kg intervaller
Horsens
Yamaha XT 350
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 389
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.17 kl. 22:58
ST er et godt bud, ikke super køn men køre og opføre sig prima. Og så er den lidt 'overset' og derfor prisat attraktivt ift  Honda AT...

Men de er altså ved at være lidt gamle ift en ny(ere) cykel !!
 
Til top
poulsen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 03.11.11
Land: DK 8700
Status: Offline
Beskeder: 208
  Citér poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.17 kl. 23:15
Synes selv at st'eren har en sjovere motor end at men føles somom den bærer vægten højere oppe. Skal siges at det var min første tur ud i grus og løst underlag og det var (og er stadig ikke) elegant når jeg gør det :)
Horsens
Yamaha XT 350
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 46
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.08.17 kl. 05:43
Ja det evige spørgsmål.

Har du kigget på Suzuki xf 650 freewind? Eller er den for fimset? 😊

Den har vidst nok samme motor som DR 650?

Suzuki V-Strom 650?

BMW F650?

Aprilia?

Der er alligevel mange bud på en 650-750 kubik offroader. Nogle er til en stil med høj forskærm og traktordæk. Andre kan leve med et mere strømlinet look
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Claus Borop Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 11.10.11
Status: Offline
Beskeder: 67
  Citér Claus Borop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.08.17 kl. 14:14
Cagiva, 900
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 46
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.08.17 kl. 20:27
Citat: PH1972

Ja det evige spørgsmål.

Har du kigget på Suzuki xf 650 freewind? Eller er den for fimset? 😊

Den har vidst nok samme motor som DR 650?

Suzuki V-Strom 650?

BMW F650?

Aprilia?

Der er alligevel mange bud på en 650-750 kubik offroader. Nogle er til en stil med høj forskærm og traktordæk. Andre kan leve med et mere strømlinet look

Nåja, så er der jo af og til DR BIG 750 og 800 ccm 
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2255
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.08.17 kl. 10:06
Kle500 er lidt overset, affjedringen er ikke super, men det er den heller ikke på de gamle afrikanere, supertenere'er osv. Den er markant lettere end de andre.
Se om du kan få prøvet en.

Vil man skrue lidt så kunne man jo komme til at smide en usd forgaffel på, og skifte bagdæmperen.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23.08.17 kl. 10:46
Her er den mest detaljeret oversigt jeg har set over adventure motorcykler

http://www.motorcyclistonline.com/tags/adventure-bikes


Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down