Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Blandet >Løst og fast
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En af den slags dage

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 46
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: En af den slags dage
    Sendt: 26.07.17 kl. 15:58
Banghead

Nåh, men solen skinner og jeg tænker at trille en tur på den gamle Suzuki. På med tøjet og hen til garagen, det er sgu varmt i dag så det bliver skønt med en trilletur på landevejen.
Får låst MC op, taget mere tøj og hjelm på og vil starte den... Intet strøm på batteriet.. &&#/€(#/"&" lort. !
Nåh, ind med MC, af med noget af det varme tøj og hjelm, låse garage og hvad så nu..?
Nåh jo startkabler fra bilen, juhuu fed ide.
Kører til Harald Nyborg, køber kabler og med smil på læben får jeg startet MC op... Men glæden er kort, for selv efter flere minutter med startkabler på og MC startet op så går den ud når jeg fjerner kablerne fra bilen...FUCK.
Tilbage med MC i garagen, hen i T-Hansen og købe en lader da batteriet er totalt fladt.. Nu står batteriet så og lader med en CTEK lader ude i køkkenet.

Husk at slukke for gps.... pis.. :/
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2255
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 18:57
Få et relæ på kredsløbet til din gps, så den slukker / ikke oplader, med maskinen =)

Hold lige øje med om batteriet kommer sig efter den omgang, det kan godt være der skal et nyt til. Jeg har fine erfaringer med f.eks biltemas.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 19:43
Hej Jens og tak for dit gode råd. Jeg har allerede været en ekstra tur i Tante Hansen og købe syre og nyt batteri, just in case.
Strømmen til gps er trukket henover en old school vippekontakt, men jeg havde jo glemt at slå den fra.. damnit!!

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Reservedele/Batterier/MC-BATTERI-GEL-12V--14AH-2000029887/

Er dette en god ide for at undgå syre når man tumler rundt?
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 21:58

Kæresten er meget begejstret for den interimistiske batteriladestation. :)

Status her onsdag aften 11,15V så det skal nok gå alt sammen. 
Til top
stig Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 20.10.12
Land: 7000
Beskeder: 348
  Citér stig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 23:27
Tag strømmen til din GPS fra positions lyset så slukker den automatisk frem over 
dress for the slide not for the ride
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.07.17 kl. 08:20
Det var et godt råd, ledningen til bagerste positionslys ligger jo lige under sædet, hvor laderen til gps ligger :) 

Så slipper jeg også for den dumme vippekontakt

Tak
Til top
Lars Toftegaard Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 14.06.16
Beskeder: 22
  Citér Lars Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.07.17 kl. 09:39
Tror du skal købe et nyt batteri, en lade spænding på 11,15 v er helt forkert og alt andet lige, når du har haft startkabler på så skal den kunne holde sig i gang
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.07.17 kl. 10:38
Citat: Lars Toftegaard

Tror du skal købe et nyt batteri, en lade spænding på 11,15 v er helt forkert og alt andet lige, når du har haft startkabler på så skal den kunne holde sig i gang

Hej Lars, den ladespænding jeg kan måle er ikke på MC, men med batteriladeren i køkkenet. Her til morgen måler det 13,2V

Men jeg har købt det anbefalede GEL batteri fra biltema (Tak Jens) og det er monteret.

Ladespændingen på MC ved 3000 omdrejninger er 14,2V så det ser ud til at det fungerer som det skal :)
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Lars Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.07.17 kl. 12:08
1304okay så forstår jeg, en oplader bruger ikke en DC spænding når den lader, derfor kan et multimeter ikke rigtig bruges i den situation
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.07.17 kl. 13:44
Citat: Lars Toftegaard

1304okay så forstår jeg, en oplader bruger ikke en DC spænding når den lader, derfor kan et multimeter ikke rigtig bruges i den situation

Jeg bruger sådan en CTEK lader, laver den heller ikke DC spænding når den lader?
Til top
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Lars Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.07.17 kl. 15:08
CTEK er en god oplader, der ligesom alle andre moderne ladere bruger impuls ladning for at kunne lade et batteri helt op derfor kan man heller ikke som mange tror, lade sit batteri fuldt op ved at køre en tur
Til top
Jesper Kick Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 15.04.04
Land: DK 2800
Beskeder: 552
  Citér Jesper Kick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.17 kl. 08:25
Hej Lars
Kunne du forklare lidt mere omkring det med at man ikke kan oplade bare ved at lære en tur?
Til top
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Lars Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.17 kl. 10:30
Jeg vil prøve så godt jeg kan :-)
Et bly syre batteri (et GEL batteri er også bly syre bare med en tyktflydende elektrolyt)skal lades med 20% overspænding dvs. 14,4V, problemet er bare at hvis man gør det i længere tid så bliver der afsat varme i batteriet og vandet fordamper, I et GEL batteri kan det ikke fordampe derfor ødelægges batteriet. Derfor er ladespændingen fra generatoren normalt sat lidt lavere og sammen med spændingsfald på ledningsnettet så vil man i praksis ofte køre med under 14V på batteriet. Gamle opladere kunne ødelægge et batteri hvis glemte at tage dem af, elektronisk opladere lader med korte impulser men med høj spænding, derved undgår man at skabe varme men kan fylde batteriet helt op og nogle mener at det begrænser sulfatteringen af blypladerne. I øvrigt har jeg gode erfaringer med Lithium batterier på mine mc'er, de er lidt kostbare endnu men der er fuld spænding uanset temperatur lige til batteriet er tomt, for som nogle måske har oplevet med batteri værktøj, så er det når batteriet er ved at være tomt og man lige skal ha' den sidste skrue i, at det begynder at ryge.
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.17 kl. 11:38
Jeg fandt denne artikel. Den er skrevet så selv jeg forstår det hele :)

Til top
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér Lars Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.17 kl. 13:36
God artikel, han nævner også AGM batterier, ved ikke om de findes små nok til mc'er men til biler og selv store maskiner er AGM med rullede celler fra www.optimabatteries.com et super godt batteri
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.17 kl. 14:56
Jeg har også skrevet med et af oraklerne indenfor mc elektroteknik og han svarer følgende:

Hej Povl.
Regulator/ensretter skal justerer spændingen til mellem 13,5 og 14.5 volt, så kan den lade batteriet op og det er så lige meget om det er et vådbatteri eller et lukket GEL batteri.
Så stator brænder ikke af på grund af batteri.
Det er kan ske, er at nogle regulator/ensretter ikke holder spændingen på under 14,5 volt ved høje omdrejninger og det kan batterier ikke glade for.
Et vådbatteri holder bedre til dette, koger måske noget vand af, hvor imod et GEL batteri bliver hurtigt ødelagt.
Så det du skal teste, er om ladespænding overstiger 14,5 volt ved høje omdrejninger, hvis ikke så sæt du bare et GEL batteri på.
Hvis den overstiger, så laver jeg regulator/ensretter, der lader med 14,2 volt ved alle omdrejninger.
Du vender bare tilbage, hvis jeg ellers kan hjælpe.

Med venlig hilsen
            Flemming Disc Hansen

Til top
XT Bandit Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen

Medlem siden: 01.06.11
Land: Dk 4040
Beskeder: 249
  Citér XT Bandit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.07.17 kl. 20:46
Gelbatterier er også og foretrække til offroad istedet for " den gamle"type hvis man nu vælter flere gange har jeg hørt - det ved jeg jo ikke noget om
Kim XT Bandit
Yamaha XT 600E årgang 2000
Yamaha XT 660X årgang 2007
Proud member of Thuhej dreamteam 2012
Til top
Soerennissen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 26.08.06
Land: DK 2000
Beskeder: 592
  Citér Soerennissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.07.17 kl. 14:55
Lade metode er hemmeligheden, som med et mere opdateret ord hedder "batteri management systemet" (BMS). En gammel lader fyrer bare af sted, uanset hvordan batteriet har det, dvs. spændingstilstand osv. Jo mere BMS systemet ved, og er optimeret til batteriet (hver enkelt celle faktisk), jo bedre oplades batteriet og jo længere holder det også. Nu er opladning af batteri til en MC jo i den enkle ende, og batteriet kan ikke fortælle laderen specielt meget, dog kan den se spændingen, og dermed hvor hårdt den skal lade på et givet tidspunkt.

På MC (eller bil) er det et simpelt relæ, dvs on/off hvor meget der lades. Ikke super sofistikeret. Mange har sikkert prøvet at batteriet er dødt til foråret, og det er typisk fordi ladespændingen fra regulatoren har været for høj = så dør batteriet. Producenterne ofrer en regulator til 14,75,- på en MC til sindssyg mange penge, og tror det virker i årevis. Not. Så en moderne lader(som foto) er mere nænsom mod batteriet, og for lithium er det et must. Helt nye biler har også en anden regulator..

Lithium batterier er klart den billigste måde at smide kilo på. Koster under 1000,- for et batteri, der giver lige så stor vægtbesparalese som en titanium udstødning til +8K.

Se evt hos "true cousins", som sælger lithium batterier til start batterier. Har et som jeg købte, som dog var for fysisk stort til Husqvarnaen, men nu sidder på Vespaen. Det spiller maks. Så støtter du også drengene med deres el dragster projekter, og batterierne er faktisk billigere end lignende på EBAY og med indikator.

Det sjove ved de batterier der følger med en ny bil eller MC er, at det er stor set uændret i 100 år. Hvor mange andre ting har vi som er samme design i så mange år? Det er en billig måde at lave et batteri, som fungerer, men er håbløst outdatet, på vægt såvel som funktion. Hvem køber en akku boremaskine i dag med et blybatteri (eller gel, som er same same but different)?

Søren N

Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down