Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >MC-spørgsmål
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er jeg her i TKD?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Status: Offline
Beskeder: 25
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvorfor er jeg her i TKD?
    Sendt: 25.07.17 kl. 16:44
Kære knoldhopper-orakler.

Jeg vil også gerne bede om råd til hvilken offroader der vil være bedst at spare op til. 1

Lidt om mig selv for at få så mange tanker med i indlægget.
Jeg er 44 år gammel og har for nyligt købt en ældre Suzuki GS 650 E '83 ved "et tilfælde". Jeg har i mange år ønsket at få MC, men så har der været alle mulige ting der har udskudt det. Men nu fik jeg et godt tilbud og tænkte at så var jeg da i gang på MC og kunne se om jeg stadig synes at det var sjovt at køre siden jeg tog afsked med min engelske Matchless i 1990...

Nåh, men drengedrømmen er noget med høj forskærm, en cylinder, braaaap, og at lære at køre på baghjulet (sådan så det ser fedt og kontrolleret ud) Motard-videoer på youtube går der noget tid med, men det er fedt at se på, men nok mest yngre mænd der leger med det.

I mine unge år kørte jeg lidt cross og markræs på en ombygget Puch 3gear, en RM125 og en Cagiva 125, men kom aldrig rigtig højt op over hoppene, eller særligt langt på baghjulet. Men jeg kan stadig savne suset det giver, at mærke brummen fra motoren og at det ryster i styret når man giver den gas.

Og så kom den der gamle Suzuki jo pludselig ind i billedet og nu har jeg fundet ud af at den er for kort-lav-lille til sådan en giraf som mig med lange ben (92cm i skridtmål.) Jeg bøjer for meget i hoften til, at det er fedt i længden.
 Så nu vokser ønsket og behovet jo for noget med højere sædehøjde, opret kørestilling og braaaaap.

Se nu er det jo så at DU får muligheden for at byde ind med din viden, mening, klapsalve eller anden måde at ytre dig på. (Sure og ignorante indlæg med få stavelser er også velkomne)

Jeg tænker noget henad:

• 80/20 på asfalt/grus-skov
  • Simpel men stabil teknik, gerne luftkølet
  • Mulighed for bagsædepassager 
  • Mulighed for sidebokse og topboks (ikke helt jordomrejse men det er jo altid rart med ekstra plads til madpakken)
  • Budget 10-35000 kr i køreklar stand med afgift.
Er der andre punkter jeg bør overveje, så giv mig besked om det.

Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2229
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.07.17 kl. 19:39
Kørestillen kan trylles ved at flytte/sænke fodhvilere, hæve styr, højere sæde osv. Det kommer du nok ud for i ét eller andet omfang, uanset maskine.

Er det ren legetøj, eller skal du spole en masse kilometer med hverdagskørsel, pendling osv? Det kan godt betyde en masse for hvad du måske skal overveje. Det ville være synd at tage en fed halvhidsig lille offroader, og så slide den op på landevejen. Omvendt er der heller ingen grund til at nuppe en cykel der vejer 180kg køreklar, hvis du kun kører ture for at give den lidt gas på småveje og stier.

Budgettet er nok største problem, specielt med hensyn til passagerer.
Alle cykler (stort set) kan have en bag på, men for de fleste offroadere så er det altså kun sjovt for passageren ned til ishuset, måske af en lille omvej. Jeg har dog haft fruen med bagpå på nogle ture rundt i jylland, med et par stop under vejen for at strække ben. 

Der kan smækkes alukasser på alle maskiner, så den skal du ikke være så urolig for.

Kandidater:
Yamaha Xt600 
Yamaha xtz660 (vandkølet)
Suzuki dr650 (oliekølet)
Honda Xr600
Honda Xr400 (oliekølet) <---- Fed bøllemaskine, dog kun kickstart
Ktm lc4-modellerne (vandkølet)
Aprillia pegaso (vandkølet)

Jeg ved ikke om suzuki drz400 og yamaha xt660r kan fåes omkring 35k, måske du er heldig. De er dog med sådan noget nymodens vandkøling...

Sørg for at sætte lidt penge til side til friske dæk, kædekit og bremser. Jeg synes ofte den slags trænger på en brugt offroader.

Jeg har været tosset glad for min egen Xt600, der er dejligt "back to basic" agtigt. Den er brugt til lidt af hvert, og meget af det hele. Men jeg tænker mange af de andre cyklen kunne noget nær det samme.

Baghjulskørsel er meget nemmere at lære på de mindre maskiner, da du ikke kæmper med så meget vægt, men de gør sig overhovedet ikke godt med en bag på. Jeg tænker dog ikke det er noget for dig hvis den primære funktion er asfalt.
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Beskeder: 1919
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.07.17 kl. 21:40
Først og fremmest velkommen til PH. Dejligt med et velunderbygget oplæg. Det gider jeg godt lige bruge lidt tid på at svare på ;o)

Jeg er enig med Jens betragtninger langt hen ad vejen, dog er Jens farvet voldsomt af sin skræk for 2 cylindrede maskiner.

Du skriver i dit oplæg at maskinen skal bruges til:
◦80/20 på asfalt/grus-skov
◦Simpel men stabil teknik, gerne luftkølet
◦Mulighed for bagsædepassager
◦Mulighed for sidebokse og topboks (ikke helt jordomrejse men det er jo altid rart med ekstra plads til madpakken)
◦Budget 10-35000 kr i køreklar stand med afgift

Der synes jeg jo at en 2 cyl +600cc mc bør være med. Indenfor rækkevidde af dit budget findes feks Honda Transalp, Honda Afrika Twin, Yamaha Super Tenere, Suzuki DR Big samt den ædle BMW R65GS (den sidste er luftkølet). Det er alle cykler som på motorvej, grusvejene og de mindre asfaltveje udmærker sig ved at være stabile og komfortable. Tilgengæld er de tungere (men ikke umulige) i skoven.

Om du er til 1 eller 2 cylindre, så er der mange cykler der kan opfylde dine krav. Hvis jeg var dig så ville jeg gå med hjertet og få prøvet et par stykker af de omtalte.

Uanset hvad du ender med at købe så er det jo ikke værre end den kan sælges videre igen. Det er sjældent at man rammer plet med første køb ;o)

Lykke til..

MVH Pauli.

Dirt roads rule!!

BMW R80G/S = Back To Basic
R12000 GS RallyX = Oohh Yeeaaahh
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.07.17 kl. 22:26
Jeg kender bare ikke de 2-cylindrede, og troede faktisk heller ikke de kunne være med rent prismæssigt.
De skriger heller ikke ligefrem wheeliemaskine.

Men de skinner helt sikkert på de større veje, og til længere transport, samt med én bagpå.

Hvor er du forresten fra?
Yamaha - Revs your heart

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.07.17 kl. 22:30
Hej med jer to (ind til videre) og tak for jeres indlæg og hjælp.

Jeg er ikke helt afvisende over for 2 cylinder, lidt større motor og måske lidt bedre komfort i forhold til at have passager med. 
Men jeg kan jo ikke få det hele i samme pakke vel? Altså drengerøvsdrøm og sofakomfort til langture.

Jeg glæder mig til at læse videre i de gode besvarelser.

Jeg bor i 2730 Herlev
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 08:28
Løsningen hedder flere mc'er 😀
MVH Pauli.

Dirt roads rule!!

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 08:32
Ja jeg har selv tænkt tanken om at have 2 forskellige mc. En til leg og en til komfort med madammen bagpå.

Det er jo sådan med ting der er multi, at de er lidt gode til det hele, men ikke eksperter til en ting.

Biggrin
Til top
Erik S. Knudsen Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 27.06.11
Land: DK 4000
Beskeder: 43
  Citér Erik S. Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 08:57
Hej PH

Der kommer et ganske sjovt og udemærked arrangement snart :

Fri leg i Høvelte militærområde

Der kan du uden tvivl få en masse tips ........... :-)
Mvh.Erik knudsen
    BMW R80GS
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 09:38
Ja det har jeg godt set og jeg tænker på at melde mig til og kigge på. Så kan der forhåbentlig stilles en masse spørgsmål der.

Og så er der jo også kage Bucktooth
Til top
Stenov Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 31.05.17
Beskeder: 6
  Citér Stenov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.17 kl. 13:53
Jeg må bare selv konstaterer at der skal flere MC´er til for at alle behov bliver opfyldt. 

Jeg har lige erhvervet mig en KLR650 fra 2003 med 19.000 på klokken for omkring 20.000 DKK som MC nummer 2. 

Hvis jeg var dig vil jeg kigge på en Pegaso eller DR650 hvis du skal holde dig inden for de 35.000 DKK. 

Der står et par fine DR 650 i syd Sverige som jeg var tæt på at købe, lige inden jeg fandt KLR´eren, med told, afgift tror jeg du kan være heldig at krybe under de 35K,

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.07.17 kl. 15:00
Ja tanken om at hente mc i sydsverige og selv betale afgift mm har jeg også tænkt på. Der er jo ikke så langt fra Herlev he he 🤓

Og jeg tror også det ender med to mc. En til leg og balance der kan tåle at vælte uden man græder sig i søvn over det.

Og så en til længere ture evt med madpakke og kaffe i en topboks.
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.07.17 kl. 08:00
Hvis du alligevel overvejer 2, så kunne det være den lilel sjove maskine, skulle være endnu mindre, og endnu sjovere?

Så står du ikke med 2 maskiner,der funktionsmæssigt er ret tæt på hinanden.

Det kunne f.eks være en kle500 som "meget for pengene 2-mands hyggecykel", og en ældre (læs: billig) offroader ala xt350
Yamaha - Revs your heart

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.07.17 kl. 09:46
Uha Uha... Den her er da inden for budgettet.

Har nørdet lidt artikler om den og har fået en opfattelse af at den er stabil.

Hej Jens. Ja måske en mindre 400cc med knopdæk til rigtig mudder og wheelie, men stadig med plader på så den kan køre hen til træf og ture :D
Til top
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.07.17 kl. 07:05
Hej PH

Det virker til at være en fin pris, hvis ellers den er nogenlunde iorden og kører ok, så er det vist bare at få den købt. Sådan en Transalp er ikke verdens sjoveste 2 cylindret mc. Tilgengæld kan den køre solen sort......
CDI boksene har det med at stå af fordi de bliver trykket af sædet, men de skal bare rykkes lidt så de sidder bedre. Ellers er den rimelig skudsikker sårn en..

MVH Pauli.

Dirt roads rule!!

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.07.17 kl. 09:02
Citat: tommerup

Hej PH

Det virker til at være en fin pris, hvis ellers den er nogenlunde iorden og kører ok, så er det vist bare at få den købt. Sådan en Transalp er ikke verdens sjoveste 2 cylindret mc. Tilgengæld kan den køre solen sort......
CDI boksene har det med at stå af fordi de bliver trykket af sædet, men de skal bare rykkes lidt så de sidder bedre. Ellers er den rimelig skudsikker sårn en..

Hej Pauli og tak for dit gode råd. Hvis jeg køber den her var den tænkt som begynder MC med madammen bagpå til kortere ture rundt på Sjælland for at se lidt natur og spise en is.
 Og så med tiden, yderligere en mindre MC med knopdæk til grovere terræn.

Efter at have læst og hygget mig med forum og gode råd herinde fra, tror jeg, at drømmescenariet er noget i stil med:

MC1 = Africa Twin eller XTZ750 til længere ture

MC2 = XT350 eller DRZ400 til leg og braaaaaaap wheelie :D

Ja jeg er nok mest til japansk da det er min opfattelse, at det er stabilt, simpelt og til at betale. Desuden er der et godt marked for brugte dele.

Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.07.17 kl. 18:18
Hvis du alligevel er oppe og lege i drz-priser, så hold øje med en wr250r (eller wr250x i motard-udgave)
Yamaha - Revs your heart

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.07.17 kl. 19:13
Citat: Jens Eskildsen

Hvis du alligevel er oppe og lege i drz-priser, så hold øje med en wr250r (eller wr250x i motard-udgave)

Hej Jens.
Angående motard.. Er der nogle krav til en MC før man kan kalde den motard, eller er det bare vejdæk på og så er den motard? Jeg har ikke helt forstået "reglerne" endnu.
Og måske kan man have 2 sæt hjul, et med knopper og et til vej stående?
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.07.17 kl. 20:26
Jeps, men det er er lidt ligesom med en offroader... Der er en bred vifte, nogle mere hardcore end andre.
Nogle kalder en transalp en offroader, andre synes en 300kubiks 2-takter med 60heste og 105kg tørvægt det det eneste der kvalificerer sig som en offroader.

Det samme med motard. Men ja, en offroader med gadesutter = motard. De fåes så i flere afskygninger til alt fra baneræs uden plader, til hyggekørsel.

Jeg har både motard-hjul og offroad-sutter til min xt600.
Den har fungeret som alt-mulig cykel til både udenlandsture og en masse hyggekørsler.
Den ligger godt midt imellem, men det eneste den rigtigt er god til, er at være alsidig, og fandens driftsikker.
Man kan sagtens slippe afsted med at blive betegnet som en bølle hvis den køres lidt friskt.

Yamaha - Revs your heart

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.07.17 kl. 21:08
👍🏍
Fin XT, ja den er lidt bølle med gadedæk på 😊
Til top
Petraeus Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 24.07.14
Beskeder: 44
  Citér Petraeus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.08.17 kl. 21:21
Hej PH

Jeg har en Africa Twin og bor i Skovlunde, vi kan godt finde ud af at du kan få en prøvetur, hvis du vil det.

Hilsen Petræus
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.08.17 kl. 06:27
Hej Petræus.
Wauw det er virkelig pænt af dig. Det vil jeg rigtig gerne tage imod.
Mit mobilnummer er 20473027 så kan vi koordinere pr SMS

🏍 😃
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down