Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Arrangementer >Tur beretninger
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Island 2016 på MC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Island 2016 på MC
    Sendt: 06.02.17 kl. 14:27
Der er desværre gået lidt kuk i vores it system så del 1 af beretningen starter her: 
Historien fortsætter lige her under
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 107
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.02.17 kl. 07:00
Herligt at følge jeres tur hen over øen ;-)
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 389
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.02.17 kl. 14:16
Fedt Jens !
Til top
Allan Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 18.01.07
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 917
  Citér Allan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.02.17 kl. 22:30
Dejligt at læse om Island Jens. Hvad kostede fragt af MC?
Video putfoot Rally på facebook http://www.facebook.com/advrider.dk    Next stop: Putfoot Rally
Til top
Jesper Kick Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 15.04.04
Land: DK 2800
Status: Offline
Beskeder: 552
  Citér Jesper Kick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.02.17 kl. 08:11
Tak for en spændende beskrivelse.1356d
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.02.17 kl. 08:13
Hej Allan

Fragt inkl forsikring fra Greve til Reykjavik og retur kr. 8.400 
Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 26.12.03
Land: DK 8700
Status: Offline
Beskeder: 1357
  Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.02.17 kl. 08:36
Super Jens, vil have mere :-)
Vh Paw G Kristensen
__________________________________
Til top
Fricke Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 28.06.05
Land: DK 3460
Status: Offline
Beskeder: 208
  Citér Fricke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.02.17 kl. 14:10
Fin beskrivelse - I skal da bare rejse mere og skrive bøger... og anbefalinger 

Vi glæder os til resten 

Til top
Dorthe Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 30.06.07
Land: 4000
Status: Offline
Beskeder: 139
  Citér Dorthe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.02.17 kl. 15:20
Fedt... Clap- nøj, man får lyst til et lille gensyn sammen med cyklen 445
Tak for billeder og ord, Jens... ser frem til fortsættelsen.
DortheK.

´cause it makes me smile!
Til top
XT Bandit Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen
Avatar

Medlem siden: 01.06.11
Land: Dk 4040
Status: Offline
Beskeder: 249
  Citér XT Bandit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.02.17 kl. 20:03
Hej Jens
Fed beretning vi glæder os til at høre mere -jeg tror havde smidt noget af det grønne slime i dækkene fra start for at være 90 % "næsten"sikker på at undgå punkteringer men det er jo gået fint kim
Kim XT Bandit
Yamaha XT 600E årgang 2000
Yamaha XT 660X årgang 2007
Proud member of Thuhej dreamteam 2012
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10.02.17 kl. 21:32
Del 2

FOTO 21


Det der med hulmursisolering tror de ikke rigtigt på

FOTO 22



FOTO 23


Der var ikke benzin på fjeldstation, så jeg kørte lige en aftentur op for at tanke. Der var 43 km til tanken og 43 hjem.

Vær opmærksom på, at mange af de viste tankstationer på kortet og Garmin er lukkede!. 

FOTO 24

På højlandet er der ingen læ, og det kan blæse. Cyklen kører i kl. 11 position, ens hoved bimler rundt som en babys. Og vinden larmer, så man godt brugt efter en lang dag ude.  

FOTO 25


Højlandet

FOTO 26


Modrudalur, en frodig ø i denne sten ørken. Hyggeligt sted med en god restaurant. Og den mindste kirke! (8 personer) Udgangspunkt for ture til bl.a. Askja.

FOTO 27



Vi turede en del rundt i området omkring Askja.

LC8éren er en stor Enduro rejse maskine, og fungerer ideelt i dette terræn. Den er bygget til hård brug og beder om at blive brugt. Køreegenskaberne (affjedring, styregeometri, bremser) overrasker igen, frihøjden og motorens villighed til at køre op af de vildeste stigninger er en fornøjelse. Jeg er vild med denne cykel, den åbner dørene til alt det eventyr jeg ønsker. Det er ikke cyklen som sætter begrænsninger, den vil altid køre bedre end jeg kan. Det er altid villig til at gå videre, hurtigere, grovere terræn, mere fjerntliggende område. Den kan komme frem over alt. 

FOTO 28


Men med en lastet vægt over 400 kg, er der i praksis en grænse for, hvor langsomt man kan køre og stadig holde balancen. Så der er grænser for, hvor hardcore spor man kan køre, når man er to på cyklen fuldt lastet. I dette område er der mange single track spor, som ikke bliver benyttet / vedligeholdt og med store udvaskninger, som var for udfordrende, og hvor vi måtte opgive/vende rundt. 

FOTO 29


Utallige flod kryds.

FOTO 30


Vi kunne komme over de fleste flodkryds, men der var passager, der var kritiske. Lene sendt ud for at sondere terrænet.

FOTO 31


Langt til naboen. Kan køre en hel dag uden at møde mere en ét andet vildfarent køretøj.

FOTO 32 


Mange flodkryds, også med en vandstand, som var lidt for spændende. Her satser et par franske turister deres lejebil. Vejrudsigten siger en del regn, og de skal samme vej tilbage….Vandstanden er gerne lavest om morgenen, da sne afsmeltningen er mindst om natten. Når dybden er over en halv meter, floden er bred, så er du nød til at køre med et vis flow på. Når der samtidig er store sten, som man ikke kan se, kan det være lige lovligt spændende.

Når man køre alene, er det er ikke her, man har lyst til at vælte og tage vand ind i motoren.

FOTO 33
 

FOTO 34


Disse fuglefjelde er fantastiske flotte.

FOTO 35


Disse fuglefjelde er fantastiske flotte.

FOTO 36


Stor natur.

FOTO 37


med meget vand.

FOTO 38


Bortset fra, at vi var ved at løbe tør på Østkysten, og kilometertælleren holdt op med at virke, da vi kørte på de sidste litre, (der var en lille sten foran føleren), fungerede både cykel og udstyr perfekt.

FOTO 39
 

Aften lys på Østkysten, hvor vi kørte gennem et stort fuglereservat.

FORSÆTTELSE FØLGER.

Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 107
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.02.17 kl. 07:29
Whau for nogle flotte fotos - jeg kunne godt lokkes med på en tur derop Clap
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.02.17 kl. 13:38
Peter. Der er kun en der arrangere sådanne ture, -  dig selv
Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 107
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.17 kl. 08:16
Citat: Jens

Peter. Der er kun en et der rejse arrangere sådanne ture, -  dig selv

Åh Jens, det er nu ikke helt sikkert.
Jeg har faktisk op til flere gange være heldig at nogen har spurgt mig om jeg ville med på en tur vedkommende er ved at arrangere.

Og ved at skrive sådanne, kunne det jo være der er én der får lyst til at arrangere en tur, hvor hun/han så gerne vil have selskab 1286
.......... så det..... men ellers, så jow jow.......................
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.02.17 kl. 20:46
Del 3

FOTO 40


Lamme mørbrad. Man kan spise godt på Island

FOTO 41


Midnatssol ved havnen i Hvammur

FOTO 42


Fra Hvammur mod øst kørte vi langs sydkysten med ophold lidt udenfor Vik på det lille gæsthus Gistiheimlid Reynir.

FOTO 43 


Pimpet Lada Niva. De har noget med biler, men det bære også præg af maksimal hastighed er 90.

FOTO 44


FOTO 45


Fakta om Island

Befolkning:  337.000 indbyggere, det tyndeste befolkede europæiske land, og over halvdelen bor i hovedstaden

Fire gange så mange får, som indbyggere.

Areal: 103.000 km3, hvoraf 10% er dækket af gletsjere.

Uafhængig siden 1918, tidligere dansk koloni.

Etableret Altingi i 930, verdens ældste parlament.

BNP: $ 48.100 pr. capita, ca. 3% højere end DK.

Erhverv: 70% af nationale indtægter genereres fra fiskeri.

FOTO 46
 

Indgang til alting

FOTO 47


Sydkysten var mere turistpræget med store busser, især i området hvor bræen kælver.

Kinesiske bryllups billeder. De kommer med stort set up; fotograf, lysmand, stylist, assistent til did og dat. Sjovt at de ser det som top sejt at stå på en gletsjer i brudekjole og smoking. Imens se vi og islændingene undrende til.

FOTO 48


Smukt, specielt er de blå farve nuancer på isflagerne fascinerende

FOTO 49
 

FOTO 50


Frokost

FOTO 51


Lava landskab med dej-lignende moslag.

FOTO 52

Disse fjeldsider er grønnere end grøn.

FOTO 53

Syø-øst øen

FOTO 54


Små kirker

FOTO 55


Et ben

FOTO 56


Når vi kørte på grus, her på nord øen oplevede vi et par gange at blive fulgt af en flok terner på i længere tid. (Har oplevet det før med delfiner). De prøvede hele tiden at ligge for and og for at få os ind i flokken. De ligner en forvokset svale, og flyver helt overlegent. Ret sjov oplevelse over 15-20 minutter, nogle på hver side, helt stabilt, så lidt fis og ballade, ud og ind, så stabilt igen. Efter lang tid giver de op, drejer af og forsvinder over vandet.

FOTO 57 


Kæmpe krystaller.  

FOTO 58


Rå natur på sort strand sydpå.

FOTO 59


Plads


Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Claus Adrian Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem


Medlem siden: 08.01.17
Status: Offline
Beskeder: 8
  Citér Claus Adrian Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.02.17 kl. 21:47
Skønne billeder og turberetning
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 107
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.02.17 kl. 06:47
Uh hvor det trækker når man ser så flotte landskaber - herlige fotos
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Bjoernlund Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 01.11.14
Status: Offline
Beskeder: 15
  Citér Bjoernlund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.17 kl. 19:38
virkelig flot tur og god beretning!
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.03.17 kl. 22:20
FOTO 60

Grønt 

FOTO 61

FOTO 62

Godt motorcykel land, som inviterer på mere kørsel. Især sydpå var der store sletter, hvor blæsten hev og sled i os fra bjergene og ud mod kysten. Billedet skulle være taget på skrå – det var sådan, vi så landskabet J

FOTO 63


På syd øen er de store vandfald

FOTO 64


Flere kinesere på Island. Bryllupsbilleder.

FOTO 65 


FOTO 66

Trafik

Langs Sydkysten og efterhånden som vi nærmede os den turistede triangel, Tingvellir, Geysir osv. i retning Reykjavik, dalede vores oplevelses entusiasme lidt. Måske var vi mættede nu og havde set Island. Men Højlandet trak, og vi besluttede at køre endnu en gang ind i højlandet – denne gang ad ruten Kjolur fra Syd mod Nord. Vi fik SOL og vi kørte ind sidst på dagen, hvor der ikke var særlig trafik. Det er Smukt!

FOTO 67
 

Jeg er vild med dette landskab

FOTO 68


Her er altid noget at se på

FOTO 69


Flod kryds

FOTO 70


Strækker øjet. 

Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.03.17 kl. 22:47
FOTO 71


Der er ikke de store diskussioner om hvilken vej vi skal.

FOTO 72


Højlandet med sten ørken. Vejen er klart bedre her, end vi havde oplevet i højlandet ved Askja.  

FOTO 73


De fulgte med hele vejen??

FOTO 74


Kjölur, midt øen. Selvom vi kom sent frem, var der masser af plads til telt.

FOTO 75
 

Termal bad, ved F35 Kjölur. Denne fjeldstation Hvervavellir er velbesøgt. http://hveravellir.is/

Da vi var her 10 år tidligere, var vi alene. Vi slog lejr, lagde sten rundt om teltet for at skærme mod vinden, lavede frysetørret mad, drak en øl, så på kort og sov efter en lang dags kørsel. Typisk udnyttede vi midnatsolen til fulde. Startede ud ved 9-10 tiden på grus og kørte ofte til ved 19-tiden om aftenen.  

FOTO 76


God start på dagen, kaffe og havregrød på jetboileren.

FOTO 77
 

Lejr i sol. Tænk at alt det grej kan pakkes sammen til at fylde så lidt. 

FOTO 78


Højland – ruten giver sig selv.

FOTO 79


Dette off roadspor i landskabet kan den islandske Naturstyrelse ikke lide. Off-road spor i små sten erodere ikke, og kan derfor ses i uendelig tid. Derfor er off-road kørsel ikke tilladt udenfor veje og spor. Der uddeles store bøder til tosser, som båler rundt, herudover får de en rive og får lov at reetablere overfladen. 


Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.03.17 kl. 23:06
FOTO 80


Vest kysten på vej tilbage nordfra ned mod Reykjavik.

FOTO 81


Bortset fra dyre avl er landbruget begrænset til græs som grøntfoder.

FOTO 82
 

Pause

FOTO 83

Ny ven. 

FOTO 84


Det landskab inviterer til at gå på opdagelse. Vestkysten.

FOTO 85


Grus grus...

FOTO 86


Her er eventyrligt flot – vestkysten. 

FOTO 87


Vesturland

FOTO 88

Kaffe

FOTO 89


Det er mig helt uforståeligt, hvordan man for generationer siden har kunne overleve i denne rå natur. Ingen træer til bygge materialer eller opvarmning, kun tørv og termal varme. Et vinterhalvår med et råt klima, stor nedbør og mørke. Et fødeindtag udelukkende bestående af fisk og får, ellers ingen jordbrug. Ikke så mærkeligt at man kan blive noget indadvendt.

FOTO 90


FORSÆTTER



Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.03.17 kl. 09:49
FOTO 91

FOTO 92

Stykkisholmur, fiskerihavn

FOTO 93
   

Islandske heste - Cowboy land

FOTO 94


Indkørsel til Reykjavik

FOTO 95
 

Gamle bydel med Domkirken

FOTO 96


Var spændt på om transportøren havde husket at gemme vores transport kasse, eller om vi skulle til at bakse en ny sammen. Men alt var der og fungerede fint. 

FOTO 97
 

Ned pakningen og vores islandske tur er ved at være slut. Farvel til højlandet med den barske sidevind som rykkede MC og vores hoveder. Farvel til de fjollede får på vejen foran os, og som ikke kunne finde ud af, hvilken side de skulle løbe til, når den orange ulv kom. Farvel til de i første omgang tilbageholdne og indelukkede islændinge, som tøede op, så snart kodeordet Fodbold blev nævnt. Farvel til den varme lammekødssuppe med fedtperlerne. Farvel til storslået smuk barsk rå og voldsom natur.

Farvel til fuglene med 15 cm lange næb, og som vist troede de i fugleperspektiv så to store æggeskaller drøne af sted under dem. Vi vil gerne tilbage!

FOTO 98


Done. Klar til hjemsendelse.

FOTO 99


Reykjavik Harpa koncertsal fra dengang islændinge havde mange penge.

FOTO 100


Reykjavik er en hyggelig by med mange gode restauranter..

FOTO 101
 

På parkeringspladsen til Keflavik lufthavn står de fedeste køretøjer. Bemærk liften med en EXC450

 

Råd:

·         Kom af sted – det er en fantastisk oplevelse!

·         Lad være med at planlægge for meget på forhånd - vejret er afgørende for dagens rute/retning.

·         Du kan altid finde overnatning – tag en af de små brochurer med overnatning og ring, til et sted, når du nærmer dig om eftermiddagen.

·         Du skal kunne klare dig selv. Med telt, kogegrej, frysetørret mad, det rette grej til at klare en punktering og en ekstra benzindunk kan du klare en uforudset overnatning.

·         Det er ikke et nederlag at vende om ved en dyb flod.

 

Vi taler en del om hvor vi skal hen næste gang. 
Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Mogens Nordberg Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 26.11.12
Land: DK 3480
Status: Offline
Beskeder: 53
  Citér Mogens Nordberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.03.17 kl. 11:30
Super flotte billeder Jens, bliver nødt til at tage en tur derop!
Mvh Mogens Nordberg
Yamaha XT600E 2000
KTM 450 EXC 2004
Tidligere XT350 tilbage i 90'erne ..
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 389
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.03.17 kl. 12:43
Tak Jens - lækkert at følge. 
Til top
Johnny Norrild Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 09.08.05
Land: DK 2930
Status: Offline
Beskeder: 1495
  Citér Johnny Norrild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.03.17 kl. 07:22
Hold nu op en fed beretning og virkelig  inspirerende. Tak Jens for Du deler!
BACK IN BLACK ;-)
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 107
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.03.17 kl. 07:38

På ovenstående billede stikker styr og front op over kassen. På et af dine andre billeder er kassen "flad" på toppen??????
Har du afmonteret styr m.m. eller har du forhøjet kassen? Mysterium Computer1

Helt generelt, er jeg fuldt ud enige med de andre: Fantastisk flotte fotos, som gør Island til en destination på min drømmeliste  1022 1022 1022
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.03.17 kl. 08:58
Peter

Se foto 2, hvor cyklen er strippet ned for transport, med afmonteret forhjul, styr og kåbe.
Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
Prins Peter Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 21.08.12
Land: 6840 Oksbøl
Status: Offline
Beskeder: 107
  Citér Prins Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05.03.17 kl. 14:15
Citat: Jens

Peter

Se foto 2, hvor cyklen er strippet ned for transport, med afmonteret forhjul, styr og kåbe.

Ja, selvfølgelig, sådan skal den ged barberes 1022
bmwenliGSt
Peter

aka www.BikeAdvenTurist.com
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.03.17 kl. 09:10
[QUOTE=Jens]
Del 1.

FOTO 1

I juni 2016 skal Lene og jeg til Island i 14 dage på den store KTM

Forberedelse

Cyklen skal pimpes. Den er fra 2005, men har kun kørt 25.000 km og er i fin stand. Den bliver kørt op til Jesper hos NR Service i Hillerød, han skal gennemgå cyklen, så den kan holder hele turen. Det store service samt renovering af forgaffelen. Et nyt sæt af mit favorit dæk Dunlop D908 Rally Raid, hvis greb jeg er meget begejstret for. Specielt i terræn og på løst underlag, men også ganske gode dæk til på asfalt, selv i regnvejr. Eneste ulempe er den dårlige slidstyrke - på længere transportstrækninger med høj hastighed kan man over dagen, se knopperne bliver reduceret.

På det seneste har jeg haft en del punkteringer, som jeg gerne ville udgå, specielt når vi kørere alene i øde egne. Præventivt var planen var at undgå punkteringer med friske dæk, og de kraftigste Michelin heavy duty slanger jeg kunne finde: 3mm, tunge som dækkene, undgå for lavt dæktryk med Garmin dæktryks sensor med alarm på begge dæk. Skulle uheldet være ude, ville jeg have alt med, man kunne få brug for. En ny Touratech kompressor, håndpumpe, lappegrej, store dækjern, slime og dækpilot. 

Download service- og den store værksteds manual til Ipad. Selv om jeg ikke er nogen mekanisk haj, så er de eksploderede tegninger gode til at få overblik over dele.  

Find lokal KTM forhandler, check hans hjemme side. Er han autoriseret, er han lagerførende med de mest almenlige reserve dele, har han eget værksted. =Ved han hvad han laver / er der hjælp at hente hvis du har brug for det? Backup planen var en forsikring med bugsering til værksted.

Havde planlagt at leje en SAT telefon i Reykjavik, men det endte med, at vi købte et taletidskort i lufthavnen til det gamle NNT system, som skulle række over hele øen. Vi fik ikke brug for det, men god tryghed 

Under sædet er der 1,8 cm uudnyttet plads til dele af værktøjet. Se foto

FOTO 2

Fragt af personer og gear

Flybilletter til Island er relative billige, og vi kunne ikke overskue at bruge tre dage hver vej, først til Hirtshals, så sejle med færgen til Færøerne og så videre til Island. Så løsningen blev at sende cyklen i en kasse til Reykjavik, og selv flyve. Billetter ca. 1.500 kr. retur pr. person.

Klunsede en palle og samlede en kasse, skilte motorcyklen lidt ad for mindre rumfang, kørte kassen på trailer til Blue Water Shipping i Greve. De kørte kassen til Hirtshals, sejlede til Seydisfjordur (havneby på østkysten), og fragtede den videre med lastbil til deres terminal udenfor Reykjavik. Blue Water Shipping er ikke vant til at tage så små fragtopgaver ind. Men de gjorde en ære i at servicere os og var nysgerrige på vores tur.  

FOTO 3


Fragten af både os og MC gik fint bortset fra, at vi landede tidligt lørdag morgen, og dagen før ankomsten fandt jeg ud af, at speditøren ikke havde åbent i weekenden. De kunne ikke helt forstå, at jeg ikke kunne vente til mandag for at få min kasse. Det endte med, at de stillede min kasse uden for porten, selvom de gentagne gange nævnte, at det ikke var sædvane. Jeg var lidt betænkelig, da vi ikke havde fået fragt papirer, og hele set-uppet var følsomt for transportskader og tyveri. Kassen stod lige foran hovedindgangen til Blue Water Shipping i et meget øde og lørdagstomt havneområde, på det aftalte sted i fin stand. Efter to timer var kassen skilt ad, og cyklen samlet, læsset og tanket. Kassen blev efterladt til hjemrejsen. På med tøjet og af sted.

FOTO 4

Bortset fra i de større byer er asfalt begrænset til hovedvej 1, som er ringvejen rundt om Island. Resten er stort set grusveje, hvoraf mange kun er åbne i få sommermåneder pga. høj vandstand ved flodkryds, herudover er der mærkede spor, som ikke bliver vedligeholdt.

Rute

Vi havde kun planlagt første overnatning i Geitafell (kørte med det samme ud af Reykjavik om eftermiddagen nordpå), samt at køre øen rundt med uret. Kursen blev sat ud fra dagens vejrudsigt, hvor vejret nordpå så bedre ud end sydpå. Vi kørte således fra Reykjavik stik nord ad 1´eren, og drejede af og nordpå ud til Geitafell 

FOTO 5


Så kører vi! Gråvejr lidt regndråber. Turen går nordpå ad hovedvej 1 med nogen lørdagstrafik. Lene havde booket et værelse på et øde sted ca. 240 km nord for Reykjavik med øens bedste fiske suppe! Nordpå blev smukkere, vi kørte fra hovedvejen ved Hvammstangi og nordpå ud til Geitafell. Her kom gruset, fårene ved siden af vejen, og humøret steg. Smukt smukt der skulle være sæler herude og hvaler længere ude. I de dybe fjorde er der hele tiden smuk udsigt til landskabet på den anden side fjorden. Selvom vejret var lidt gustent, var det lækkert at være at på vej. Cykel, oppakning og tøj fungerede fint. Vi fik en varm velkomst og et lille fint rent værelse. Vi var trætte efter en lang dag, som sluttede med fiskesuppe, lidt whisky og en fantastisk udsigt. Ferien er begyndt! http://geitafell.is/

FOTO 6


Island er en vulkansk ø, med aktive vulkaner (Vestmanna). Det har skabt et smukt og meget varieret landskab. Øen ligger midt i Atlanterhavet og har praktisk taget ingen læ. Man skal vist være islænding, før man kalder deres buske for træer, og helt galt går det, når de kalder det en skov. Vinden kan være en udfordring, når vi kører. 

FOTO 7


Nordøen er rå og forblæst. Præget af store fjorde med enge og tørvegårde, som flere steder ser nedslidte ud. Få turister.

FOTO 8
 

Købte nogle smarte tryk sensorer til at montere på ventilen, så man får en alarm ved lavt  dæktryk. Det forudsætter dog, at man har husket friske batterier...

FOTO 9 


Næste dag fortsatte vi med at følge kystvejen i retning Akureyri.

FOTO 10


FOTO 11




De Islandske stednavne er en udfordring for Garmin! Vi tog endnu en runde ud omkring en pynt. Første stop var en fin lille kystby Hofsos. Her fandt vi et lille velassorteret supermarked, som ikke gjorde noget ud af at skilte. Men da der holdt en traktor og 2-3 kæmpestore varevogne parkeret lige udenfor, gik vi ind. Rigtigt – her var mad at købe. Behøver ikke at reklamere når alle nu ved at det er et supermarked. 

FOTO 12



Det regnede, da vi kom til Saudarkrokur, og vi kørte 16 km ud af et blindt og mudret spor for at lede efter overnatning. Vi endte ude i et øde og forladt sted, hvor islændingene tog ud for at få et varmt udendørs bad i en varm kilde og kaffe. I småregn og kulde gik de rundt i badetøj og lidt røde af det varme vand fra de varme kilder. Spøjst at køre så langt ud i ingenmandsland, og så dukker der pludselig indtil flere islændinge op, som hyggede sig i møgvejret. Men ingen overnatning her. I udkanten af byen fik vi et værelse på et kollegium Hotel Mikligardur. Dejligt stort værelse til alt vores våde tøj. Spiste frysetørret mad på værelset. Hang ud oppe ved receptionen for at socialisere lidt. Kom i snak med en buschauffør, som havde mange gode forslag til, hvor vi skulle køre hen. Islændingene skal blødes op. Langsom kontakt. Se hinanden lidt an. Hyggeligt.


FOTO 13



Islandsk moster. I bredden fylder de 1,5 parkeringsbås

FOTO 14


Landskabet er grønt, og der er masser af fugle med meget lange næb, så de kan spise skaller.

Vi forsætter af kystvejen og kører ud på alle de tanger, vi kan. Her var et utroligt øde og barskt landskab. Heroppe ligger mange store stutterier for islandske heste. Vi så et par hesteflokke, som blev gennet hen ad vejen foran os, og ejeren hoppede af sted på en islandsk hest ved siden af. Elegant ser det ikke ud, og vi måtte trille af sted bag dem for ikke at splitte flokken. 


FOTO 15


Olafsfjordur, Dalvik og til Akureyi. Vi nåede lige indenfor turistinformationen i Akureyi, da der kom et kæmpe regnskyl med vand sejlende i byen.



FOTO 16
   

I Akureyi gik vi på bar og så Island spille mod England i EM. De ellers noget introverte islændinge kan godt hæve stemmen og være mere løsslupne, når de har slået England i fodbold! En midaldrende dame skreg mig ind i hoved, ”We have beaten the mother of football”.

Akureyi ligger meget smukt som en stor havneby med stor aktivitet i havnen.


Herfra kørte vi til Myvatn, hvor vi bimlede lidt rundt. Her er nogle flotte spektakulære og forrevne landskaber omkring søen. 



FOTO 17



Det mest fascinerende ved vandfald er, at der bliver ved med at løbe vand ud



FOTO 18


Får kommer frem overalt! Og netop som man tror, at de drejer af på vejen foran os til venstre, så kigger de nysgerrigt tilbage på os og drejer i stedet til højre.


FOTO 19



Eventyr landskab ved Myvatn.

FOTO 20


Lava landskab. Smukt, men med skarpe sten, så man skal ikke skvatte, og i det hele taget skal man passe på sine dæk. Myvatn er ret turistet, så videre væk fra det. 

Herfra kørte vi i retning Askja, som var mit mål for højlandet. Vi boede på en fin lille fjeldstation Modrudalur med lækker mad: http://www.fjalladyrd.is/ og kørte rundt i området et par dage. Vejene efter Askja nord om de store gletsjere var desværre ikke åbne, så vi måtte samme vej tilbage til ringvejen og videre østpå. For mit vedkommende var det rå område omkring Askja den største oplevelse. For år tilbage kørt vi rundt på højlandet med ungerne i en lejet firhjuls trækker, og ønsket denne gang var at se mere af højlandet, krydse det så ofte som muligt.


 


Til top
Jesper Kick Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 15.04.04
Land: DK 2800
Status: Offline
Beskeder: 552
  Citér Jesper Kick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19.05.17 kl. 16:01
Der er desværre gået lidt kuk i vores it system så ovenstående var del 1. 
Resten kan du læse her: 
http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=7796
Til top
runehogh Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem


Medlem siden: 05.09.14
Land: DK 2800
Status: Offline
Beskeder: 3
  Citér runehogh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.06.17 kl. 16:14
Rigtig fed fortælling og gode billeder.

Hvor længe var i afsted?

Jeg er meget interesseret i jeres fragt op og ned - jeg havde fat i Blue Water Shipping mht. at sende 3 motorcykler op og ned. De ville have 20kkr tur/retur for 3 motorcykler hvilket jeg synes er ret vildt. Havde I en speciel aftale eller hvordan?
2005 BMW R1150GS Adventure
Til top
Jens Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 06.06.05
Land: DK 2840
Status: Offline
Beskeder: 392
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.06.17 kl. 16:24
Hej Rune

Vi ar afsted lidt over to uger, og som nævnt var prisen transportprisen (inkl forsikring) fra terminal i Greve til Reykjavik og retur kr. 8.400. Det havde jeg indtryk af var en liste pris. 

Så må du glæde dig over at fly billetter er billige.
Jens B
Beta Evo 290, KTM SX-F 350, KTM 950 Adv.
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down