Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >tips & tricks
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slangeløs vs slange

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 400
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Slangeløs vs slange
    Sendt: 30.01.17 kl. 16:02

Jeg overvejer seriøst at skifte mit ’gade hjulsæt’ til slangeløse fælge på min KTM 990 Adventure.

Jeg er klar over, at det begrænser udvalget af ’Off-road’ dæk, men da det jo er ’gadesættet’ er det ikke et reelt problem – tænker dæk valg i retning af TKC70 som fint tager en grusvej eller 10.

Umiddelbart tænker jeg at 100 % at de punkteringer jeg har oplevet de sidste par år har været forårsaget af en skrue, et søm eller lignende og det er 211 gange nemmere lige at smide en prop i end hjul af, ny slange i osv..

Man slipper for at medbringe ekstra slanger osv

Er der noget jeg har overset her ?

Hvad ser i af fordele og ulemper ved begge løsninger ?

Jeg har ingen interesse i at høre om specifikke slangeløse løsninger, det er der styr på J

Gør mig klogere !

Til top
330D Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 09.04.12
Land: DK-7190 Billund
Beskeder: 249
  Citér 330D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.17 kl. 18:27
Hvor mange gange er du endt op med et fladt dæk, hr Per ?1062
Mvh Jørgen Henriksen
2017 Honda CRF 250 Rally
2017 KTM 1090 Adventure R

May the force be with you :)
Til top
T. Brun Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen

Medlem siden: 02.04.06
Land: DK 3230
Beskeder: 512
  Citér T. Brun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.17 kl. 18:38
Jeg tror eneste ulempe vil være, at du ikke kan sænke dæktrykket, når du skal køre offroad 1022
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.17 kl. 19:29
Citat: 330D

Hvor mange gange er du endt op med et fladt dæk, hr Per ?1062

Ingen selv, heldigvis. Men jeg har været vidne til nogle uskønne nogle af slagsen...  

Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.01.17 kl. 19:30
@T.Brun - ja, men så længe det ikke er off-road sættet bliver det jo ikke et problem :-)
Til top
330D Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 09.04.12
Land: DK-7190 Billund
Beskeder: 249
  Citér 330D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.01.17 kl. 12:26
Der er altså ikke så slemt, Per - du ka godt - tro på det - upsadasse - sæt igang og spar pengene til real adventures :) Boxing
Mvh Jørgen Henriksen
2017 Honda CRF 250 Rally
2017 KTM 1090 Adventure R

May the force be with you :)
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.01.17 kl. 21:11
Nå ja ok, nå men så vil jeg ikke alligevel.... :imaposer

Citat: 330D

Der er altså ikke så slemt, Per - du ka godt - tro på det - upsadasse - sæt igang og spar pengene til real adventures :) Boxing
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2261
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.02.17 kl. 20:05
Bare sæt igang, og fortæl endelig om din løsning til det, og udfaldet heraf :clap
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.02.17 kl. 20:12
Tak Jens.

Skal lige have solgt for 9871 kr flasker, så det bliver nok først mandag. Men det 'gamle' sæt giver jo en indtægt. 
Hvad kan man sælge et sæt KTM hjul til i mint condition med max 5000 km på bagen  - 5-8000 kr uden skiver ? 

Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.02.17 kl. 17:12
Ihh, troede du var ude i en gør-det-selv-løsning med at tape egerhullerne til og alle mulige lækkerier..

Hvis bare der var pant på rødvinsflasker, så havde jeg nemt kunne hjælpe dig..
Yamaha - Revs your heart

Til top
Andersen Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 01.03.13
Land: Amager
Beskeder: 9
  Citér Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.08.17 kl. 22:59
Køb en MICHELIN BIB-MOUSSE eller undgå byggepladse.
Til top
TEriksen Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 18.06.13
Land: DK 7400
Beskeder: 27
  Citér TEriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 10:16
Gammen tråd - ved det godt - men stadig relevant.
Per C. du har ikke overset noget. Det er konge at køre uden slange - også offroad, og det er fint muligt at sænke dæktryk uden problemer. Kører normalt med 1,8 bar på min GSA i terrænnet. Tror ikke det er godt at komme meget under 1,5 bar.
Og da jeg har punkteret en del gange med og uden slange er jeg 211% enig med dig i at punkteringer er MEGET nemmere at fikse når du kører slangeløst, specielt hvis du lige har en kompressor med også.

/ Thomas
Thomas Eriksen
Store drenge leger hårdt!
BMW R1200GSA / Honda XR400R
Til top
tinning Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 23.01.10
Land: DK 2620
Beskeder: 109
  Citér tinning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 12:31
teriksen
hvad er det for en kompressor du kører rundt med ?
mvh ib
XRV 750
2620 Albertslund
Til top
TEriksen Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér TEriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 18:24
Biltema mfl. har nogle udmærkede billige plast kompressorer som er ok i nødstilfælde.
Bruger dog selv Touratech's alu kompressor som holder til det hele.
Du kan også medbringe luftpatroner eller en kort cykelpumpe / fodpumpe.

/ Thomas
Thomas Eriksen
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 25.07.17
Land: 2730
Beskeder: 55
  Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 19:10
Kan man "transmogriffe" en eger-fælg der er bygget til slange om til slangeløst?

I mit tilfælde en DID 17" fælg til Transalp. 
Man lever så længe man lærer... :)
Til top
TEriksen Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér TEriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 20:03
Jeg ville fortsætte med at køre med slange. Vælg evt en cross slange der er tykkere end den normale.
/Thomas
Thomas Eriksen
Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 20:13
Citat: TEriksen

Jeg ville fortsætte med at køre med slange. Vælg evt en cross slange der er tykkere end den normale.
/Thomas
Tak for svaret, jeg fortsætter med slangeudgaven. På dækonline står der at man IKKE må køre med de lidt tykkere cross-slanger på landevejen?? 

Citat fra Dækonline
"Forkortelserne Cr og CHC i slangebetegnelsen kendtegner slangens cross- udgave. OBS!!! De er ikke tilladte i trafikken! NHS.
Cross-udgaven har en tykkere væg sammenlignet med en almindelig slange. ContiCross- slangernes (CC) væg er ca. 2,7 mm tykkere end ved en almindelig slange. ContiHeavyCross (CHC) har endda en vægtykkelse på ca. 4,5 mm. Heidenau-slanger (CR) har en vægtykkelse på ca. 2,5 - 3 mm. Derfor er disse tre varianter velegnede til moto-cross- eller endurosport. Den normale slange har en tykkelse på 1,5mm."
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03.09.17 kl. 20:27
@PG - jeg har spurgt om det samme uden at få et rigtigt godt svar. I følge min dækmand er det noget med varme udvikling ved landevejshastighed.
Der er MASSER af mulighedder for at lave en slangefælg til en slangeløs fælg - google er din ven. Jeg valgte dog den nemme løsning og købte et sæt slangeløse fælge.     

@TEriksen - Dejligt med enighed :-)

Til top
PH1972 Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Citér PH1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.09.17 kl. 13:27
Nåh! Jeg har spurgt hos Aagesen mc, Ellehammer mc service og hos producenten mitas.
De svarer det samme: at det ikke er noget problem at sætte slangeløst dæk sammen med slange på en alufælg med eger som den på transalp. 👍🏍
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.09.17 kl. 18:40
Citat: PH1972

Kan man "transmogriffe" en eger-fælg der er bygget til slange om til slangeløst?
I mit tilfælde en DID 17" fælg til Transalp. 

Jep, der er flere gør-det-selv-løsninger, og også nogle kits til det, blandt andet fra "Outex"
Har endnu ikke haft mod på det til mine gadehjul, men mon ikke det kommer :)
Yamaha - Revs your heart

Til top
T. Brun Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen

Medlem siden: 02.04.06
Land: DK 3230
Beskeder: 512
  Citér T. Brun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.09.17 kl. 12:48
Min Trialcykel er født uden slange i en egerfælg.
Det har de løst ved hjælp af et tykt blødt fælgbånd.
Jeg har også set løsninger, hvor de fuger indersiden af fælgen. 
Thomas
Rather dead and cool, than alive and uncool
KTM 525 EXC
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.09.17 kl. 21:01
Citat: PH1972

Nåh! Jeg har spurgt hos Aagesen mc, Ellehammer mc service og hos producenten mitas.
De svarer det samme: at det ikke er noget problem at sætte slangeløst dæk sammen med slange på en alufælg med eger som den på transalp. 👍🏍

Øh nej naturligvis ikke...er der noget der har påstået det modsatte ?
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down