Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Arrangementer >Tur beretninger
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Polarcirklen - Grus, Gas og Gale Rensdyr

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
tommerup Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....


Medlem siden: 04.11.04
Land: DK 5690
Status: Offline
Beskeder: 1919
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Polarcirklen - Grus, Gas og Gale Rensdyr
    Sendt: 22.02.16 kl. 17:00
Polarcirklen - Grus, Gas og Gale Rensdyr 
 
Tekniske problemer og legesyge rensdyr satte ikke en stopper for Team Norsemen på årets tur til Polarciklen, tur-retur gennem Sverige og Norge med grusboulevarder og fantastisk natur. 


Team Norsemen på Polarcirklen består af: 


Søren Aka Skomarn på sin yderest tørstige Africa Twin med Mitas C17 for- og Mitas E09 Dakar bagdæk.



Team Norsemen´s nyeste medlem - Rasmus Mathiasen AKA RasM på sin nyerhvervede KTM 640 Adventure med Michelin T63 for- og Dunlop 908 bagdæk. 



Rasmus Tobiasen AKA RasT på sin Africa Twin med Mitas C17 for- og Mitas E09 Dakar bagdæk. 


Dag 1 - København til Jönköping - 304 km


Dagen starter ud kl. 9.00 i Kantana MC, hvor Skomarn og RasM mødes til den sidste klargøring og en spand kaffe. Oppakningen og tjeklister bliver gennemgået og cyklerne bliver pakket, pakket om og pakket igen. Vi kommer nogenlunde planmæssigt afsted fra klubhuset, men blot 10 min inde i turen, løber RasM´s KTM tør for benzin på motorvejen. Det stod ikke på tjeklisten at man skulle tjekke benzin... Et drej på benzinhanen over på reservetanken, og vi er afsted igen.
Vi ankommer til RasT's hjemmeadresse i Gentofte, og konstaterer, at AC/DC-koncerten aftenen i forvejen, har sat sine naturlige spor på den ellers altid friske biker. Af samme årsag, går den første time med afslapning i haven, mens RasT, i anstændigt tempo, får samlet og pakket de sidste stumper. Solen skinner og humøret er højt. Foruden RasT's kæreste Julie, og lille knægt Marley, er Palle også mødt op for at vinke farvel. Han har desværre været nødsaget til at melde afbud til årets tur, men efter hans misundelige blikke at dømme, tror jeg godt vi kan regne med at køre med ham igen til næste år. Kl. 16.30 er alt pakket, og vi er klar til afgang.


Der bliver krammet og kysset farvel, og vi sætter i gear til årets tur til Polarcirklen.

Vi kører mod færgen i Helsingør, hvor planen efterfølgende er at tage motorvejen til Jönköbing, hvor vi vil finde overnatning.



Turens første camp site er i en lille skov, hvor vi slår os ned omkring kl. 19. Her bliver der gjort klar til at nyde den medbragte chili con carne ala RasMathiasen. Der er forinden blevet provianteret en smule fyraftensøl til at sætte prikken over hyggen. Hængekøjerne er, for RasM og Sko´s vedkommende, blevet testet på en enkelt regnvåd weekendtur i det svenske, mens RasT´s køje kun er blevet luftet imellem æbletræerne i haven. Der bliver eksperimenteret med lidt forskellige set-ups som løbende bliver udviklet igennem hele turen (læs mere under "Gear"). Vi er stadig så langt sydpå, at det bliver mørkt når solen går ned. Af samme årsag ender det da også med, at vi må klare de sidste detaljer inden køjetid, i pandelampernes skær.


Vi har i år valgt at skifte teltene ud med hængekøjer, da de har flere fordele ift. teltet. I de tidligere år, har vi haft lidt udfordringer med at finde en tilpas plan lejrplads til at vi kunne slå vores telte op. Dette kan være enormt tidskrævende, og ikke just det man har lyst til, efter en lang dag i sadlen. Med hængekøjerne kræver det blot en lille klynge træer, og dem skulle der vist være rigeligt af i Sverige - og i resten af Europa, for den sags skyld. Derudover hverken fylder eller vejer hængekøjerne noget særligt, og efter en lang dag er det bare fedt at kunne slå lejr på under 5 minutter.


Hængekøje-setup'et, er desuden perfekt til at hænge køretøj og beskyttelse op i om natten, så det kommer væk fra jorden, og bliver luftet godt igennem. 

Dag 2 - Jönköping til Lesjöfors - 323 km

Efter en fin nats søvn, kun afbrudt af enkelte elgebrøl, står den på havregrød med fløde og tilhørende Nescafé-kaffe. Vi har planlagt at skulle afsted kl. 9.00, men med nedrigning af lejr og pakning af cykler, morgenmad og morgentoilette bliver den 10.00 før vi igen er på cyklerne. Vi kører 40 km til nærmeste benzintank gennem skov- og grustier, for derefter at ramme de første spor af Teneré Elgjagten, som vi genbruger som en del af vores egen rute. En kombination af manglende koncentration og rutine, for høj fart og den ekstra vægt sender RasM til tælling, da baghjulet skrider ud i et sving. Resultatet er et ømt håndled, et knækket sidespejl, smadret håndbeskytter og et sæt trykkede crashbars, der dog bliver rettet ud med lidt vold. Ud over at kunne kommunikere rute, modkørende trafik, dårlige vittigheder og røverhistorier over vores intercom, er det virkelig en god sikkerhed at have i disse situationer, især når det er bagerste mand det går ud over. Hjælpen var derfor hurtig fremme og vi fik rejst både mand og cykel op. Efter at have drukket lidt vand og fået pulsen ned, fortsætter vi turen - alle med smil på læben.


Nord for Jönköping rammer vi endelig de fede grusveje fra Elgjagten, hvilket er en ren befrielse efter al for megen asfalt dagen forinden. Vejret er i top og terrænet giver rig mulighed for at stille og roligt at eksperimentere med gassen, og vænne sig til den ekstra vægt bagpå cyklerne. Det en en god kombination af snoede stier i skoven og high speed grusboulevarder.


Tiltrængt frokost i det grønne - eller i hvert fald på en parkeringsplads udenfor ICA i den lille by Laxå kl. 15.00. Her får vi ligeledes provianteret vand og aftensmad til senere. Ikke just det mest idylliske sted for en frokost, men energidepoterne taler deres eget tydelige sprog, og så må man jo indordne sig. Frokosten består af sandwich  med ost og diverse kødpålæg.


Det er RasM´s første længere rejse på ryggen af en motorcykel og han har svært ved at få armene ned. 


Vi rammer Campsite #2 kl. 19.00 efter en fantastisk køredag. Her er noget mere idyllisk end ved den foregående, og her er der tid til både at få et lille bad og få vasket det svedige tøj. Maden varmes mens hængekøjerne slås op. Aftenens menu består af köttbullar med ris og tomatsauce. Lidt hjemmelavet chilisauce ala RasMathiasen pifter aftensmåltidet op.


Vi får turens første søbad mens solen går ned. 


Vi har knapt fået tøjet på efter badet, før vi bliver overfaldet af myg og knotter. Dem glemmer vi dog hurtigt, med den varme aftensmad, efterfulgt af varm cacao med rom. 

Dag 3 -  Lesjöfors til Östra Stugusjön - 372 km

Dagen starter en lille morgenlektion. Husk at holde kæden stram igennem en vandkrydsning!


Vi vågner til en flot morgensol og udsigt over søen. Vi får spist den obligatoriske morgenmad, bestående af havregrød lavet på fløde, tilsat solsikkekerner og tørret frugt. Kaffen er varm og alt er godt! Cyklerne bliver pakket, og vi fortsætter af Teneré Klubbens "Elgjagten" nordpå i ca. 50 km. Super nice!


Når vejene er snoede og naturen smuk, kan det være svært at huske at holde pauser, men af og til skal depoterne jo fyldes op med vand, sukker og røg. Da skyerne trækker faretruende sammen, foreslår RasT, at vi skal have regntøj på. To minutter senere står det ned i stænger. Good call! Vejret skifter lidt i løbet af dagen, og vi får både regulær regn, småbyger og pletvis solskin. Sidst på eftermiddagen klarer det dog op, og vi kører igen under den blå himmel i strålende solskin.

Vores rute tager os ud på flere brede grusveje, som skærer sig igennem skoven, som trukket efter en snor. Her kan vi ofte ligge på godt 100 km/t, så der bliver hurtig sat nogle kilometer på kontoen. Der er langt imellem tankstationerne på disse kanter, og der ligger ikke nogen på dagens rute. Da triptælleren begynder at varsle tankning på de to afrikanere, kommer kortet frem, og vi finder nærmeste by, stor nok til at have en tankstation. Det viser sig at være et udmærket træk, da begge afrikanere, efter dagens kørsel, kun har hver to liter tilbage.

To gange i løbet af dagen, sætter RasM´s KTM spontant ud under kørslen. Efter at have rodet lidt med den, og kløet os lidt i nakken, viser det sig at være lidt ir, som skaber løs forbindelse i et stik i fronten. Vi kradser lidt med en skruetrækker, og får stabiliseret forbindelsen. 


Hen mod aftenen nærmer vi os Haverö, og efter at have studeret kortet, beslutter vi os for at finde et sted at slå lejr i det smukke område. Selvom vores nye hængekøjer gør det væsentligt nemmere at finde en lejrplads, tager det os alligevel lidt tid at finde et egnet spot, da området er meget kupperet og fyldt med store klippesten. Vi er vist blevet lidt forvent med det gode spot aftenen i forvejen - og man går jo sjældent på kompromis med noget så væsentligt som en lejrplads.


En lidt tilfældig detour op af en blind vej, fører os til turens absolut smukkeste camp.



Sommerens store mængder regn viser sig at have sat gang i naturen, og efter solnedgangen er det en ren kamp mod knott. Den eneste måde vi kan holde krybet på afstand på, er ved konstant at være i bevægelse. Så snart vi står stille i mere end ti sekunder, pakker der sig en tyk sort sky af knott omkring os, og de begynder at kravle igennem myggenettet. Den står derfor på walking dinner med efterfølgende rom for at dulme nerverne. 



Bushmaster Mathiasen forsøger at få gang i et bål for at holde krybene væk, men da alt og vådt, må vi til sidst se os slået af naturen, og vi kryber i køjerne, for at slippe for de små kræ. Heldigvis er det indbyggede myggenet i vores køjer af den finmaskede slags, så vi kan få en god nats søvn, uden forstyrrelser. 


Dag 4 - Östra Stugusjön til Asele - 341 km
Da vi vågner om morgenen, er det stadig til knott i astronomiske mængder, så vi beslutter os for at nyde morgenmaden et andet sted, hvor vi kan være i fred. Aftenen forinden er vi kommet forbi en stor sø, hvor vi beslutter at køre tilbage til. Vi får hurtigt pakket vores grej ned og forlader området, så sten og grus står til alle sider. 


Vejret er nu blevet lidt mere koldt, gråt og vådt, så de nyindkøbte cross- og skaltrøjer bliver lige i underkanten til at holde varmen i. Meget af ruten er stadig på brede grusboulevarder, hvor hastigheden i sig selv køler en del. Vi opgraderer påklædningen med skaljakker og regnjakker, hvilket også gør det lidt mere behageligt, når de mange mindre byger rammer. 



Knott vs. Skomarn: 1 - 0. Gårdagens naturoplevelse har sat sine tydelige spor.



På de brede svenske grusveje får vi hurtigt tilbagelagt nogle kilometer. Naturen er smuk, men vejene ikke specielt varierede, og det føles til tider lidt som at køre touring på grusmotorvej.



Ved frokosttid er vi blevet lidt trætte af grusboulevarderne og kigger på kortet for at finde alternativer. Vi har fået en god sjat kilometer på klokken under dagens kørsel og har derfor tid til at søge mod de mindre veje, for at få lidt andet end grus imellem knopperne. Hele turen igennem forsøger vi løbende at holde styr på den tilbageværende rute. Vi ved at vi ca. skal tilbagelægge 380 km om dagen i snit, for også at have tid til at køre forkert, løse mekaniske problemer eller forcere særligt krævende passager.



Heldigvis finder vi en alternativ rute på en lækker blanding af grusstier, græsstier, skovspor og single tracks, som langsomt tager os længere nordpå. Det er enormt svært at se på kortet, i forbindelse med ruteplanlægningen hjemmefra, hvordan grusvejene er. Da vi selvfølgelig er ude efter en rute med så meget variation så muligt, må vi ofte improvisere og tage de medbragte kort i brug når det viser sig, at hjemmearbejdet slår fejl. Mange af grusvejene er i så god stand, at det næsten føles som at køre på asfalt, men hvis man er lidt kreativ kan man godt finde mange små skovveje og -stier, som løber langs med hovedruten.



Endelig variation! Et kig på kortet og en hurtig beslutning, tager os ud på en fantastisk 30 minutters tur, på de små skovveje.



Dejligt at skulle arbejde lidt med cyklerne igen. De små skovspor, og den bagende sol, giver igen varme i kroppen. 



Sørens afrikaner er mærkeligt nok blevet utrolig tørstig på turen, og må flere gange have lidt sutteflaske. Det koster at give den gas, og den ekstra benzindunk, har vist sig at være klog investering.



Efter at have provianteret til aftensmaden, og ikke mindst tanket cyklerne, kører vi til en stor skovsø i nærheden, hvor vi vil nyde aftensmaden. Vejret er perfekt at køre i - ikke for varmt og ikke for koldt, og vi vil gerne have lidt flere kilometer på klokken, inden vi slår lejr. Vi er også kommet så langt nordpå nu, at mørket ikke længere er en faktor for hvor længe man har lyst til at køre.



Det er efterhånden nogle dage siden sidste bad, så da muligheden byder sig, er det bare med at komme i baljen. Det var nu ikke nogen udsøgt fornøjelse, da nogen havde glemt at tænde for vandvarmeren. Heldigvis ventede der et varmt aftensmåltid, i Trangiaen på søbredden.



Efter en velfortjent pause, med aftensmad i dunken, og et par rene underhylere, kører vi videre for at vride de sidste kilometer ud af dagen.



Ud på aftenen krydser vi dæmningen over Hällbymagasinet, stadig med solen hængende over horisonten. 



Vi fortsætter af de små grus og skovveje, mens solen stadig lader som om den vil gå ned. 




Da skovene i området er meget tæt bevoksede, har vi lidt problemer med at finde en egnet camp. Vi ender med at køre indtil kl. 22.30 inden vi til sidst finder nogle egnede træer i en dal. Dagen har budt på godt 300 kilometer, som overordnet set har været nogle rigtig gode nogle af slagsen. 



Camp 4 i en skovdal med blødt mos. Vi er godt brugte, og kan nærmest sove siddende på cyklerne. Camp-stedet er nærmest perfekt, og lige hvad vi mangler efter en lang dag. Som bekendt kan man ikke altid få både i pose og i sæk, og vi konstaterer ret hurtigt, at temperaturen her er væsentligt lavere end den var længere syd på. En fuldstændig skyfri himmel, kombineret med en placering i bunden af en dal, kan muligvis være forklaringen. Temperaturen falder i løbet af de næste timer, til noget der for os minder om et par grader over frysepunktet, og det er mildest talt pi*** koldt. Efter en rask gåtur lidt over midnat, et par svenske letøl og lidt rom, går vi til køjs. Klokken nærmer sig 01.30, men på grund af breddegraden, bliver det kun tusmørkt. Alle mand er i løbet af natten ude for at slå en streg (øl inden sengetid i koldt vejr er en dårlig idé) og det er virkelig svært at få varmen igen når man kommer tilbage til køjen. 

Video del 1


Kan du ikke see filmen så klik her

Dag 5 - Asele til Malå 325 km

Muligvis er det på grund af temperaturen, men RasM vågner som den første først kl. 9.00. Vi er normalt væsentlig tidligere oppe, da varmen i køjen som regel bliver uudholdelig når solen står på. Da vi har haft lidt problemer med både RasT´ afrikaner og RasM´s KTM, bruger vi resten af formiddagen på at skrue lidt på cyklerne, og ikke mindst at få varmen i den lækre formiddagssol.



Midt i formiddagsrutinen, får vi besøg af et nysgerrigt rensdyr, som kommer ret tæt på campen. Der er ingen tvivl om at det er et tamdyr, men det er stadig en sjov naturoplevelse. Vi får også besøg af en chopper som kommer gennem skoven, dog uden knopper på dækkene.



Lidt over middag kommer vi endelig afsted på dagens rute, og det er klart en af turens hidtil bedste. Vi køre de første timer på en kombination og små skovspor med grus, græs, sten og sand, men dog stadig kombineret med strækninger af den sædvanlige hårde svenske grus. Der begynder så småt at komme flere rensdyr på vejen, som af en eller anden årsag altid skal løbe foran os på vejen i stedet for bare at løbe over - nogenlunde som vi kender haren hjemmefra. Det er altid fedt at se rensdyr, men på et splitsekund bevæger de sig fra buskadset, til midten af vejen. Derfor kræver det konstant 100% fokus på vejen, og de smukke omgivelser kan derfor være svære at få med. 



Vejret er endnu i top. Dog er temperaturen efterhånden ikke mere end omkring de 10 grader, så regnsæt kommer på - utroligt hvad en tynd regnjakke uden på brynjen kan betyde for kropsvarmen. Vi er heldige at komme igennem en del sjove passager med store mudderhuller og vandpytter, så regntøjet er ikke kun praktisk i forhold til temperaturen. Sidst på eftermiddagen begynder det at regne og vi kører til byen Lücksele for at få en noget meget sen frokost. Den sene morgenmad og de sjove spor, har fået os til at glemme alt om frokost. Efter en pizza og lidt ly, fortsætter vi i regnen, men bliver kl. 19.00 enige om at begynde at kigge efter en camp, da det omskiftelige vejr endnu engang har givet os sol på vores vej. Vi kører i et utroligt smukt område, og finder en del lækre campsites, men også her bliver skønheden spoleret af knott og myg i hobevis. 



Vi kører ud af en masse små skovveje, i vores søgen efter et udholdeligt sted at slå lejr. På et tidspunkt kommer vi ud af en lille skovvej, som efter et par kilometer nærmest udvikler sig til et decideret endurospor - i hvert fald med vores cyklers størrelser taget i betragtning. Det er sjovt, men resulterer desværre endnu engang i at vi får problemer med stikket på Mathiasens KTM. Denne gang er det lygtebeslaget som holder stikket sammen, der er knækket, og gør at forbindelsen ryger - og hvad har man så? En mc-attrap! Muligvis det værste sted i verden at have problemer med cyklen! Efter en lang og hård dag i sadlen, er en strejkende cykel og milliarder af insekter ikke det der bidrager aller mest til det gode humør. Strandet midt i en svensk skov måtte KTM´en endnu engang have fronten af og lappes sammen. Vi kom dog videre efter ca. 20 minutter i insekthelvede.



Det er altid en tand sjovere for dem, hvis cykler bare kører. Skomarn og RasT synes for eksempel det er væsentligt sjovere at tage selfies, end at hjælpe med at få gang i KTM´en. Der kom dog også et par hjælpsomme kommentarer og en jævn tåge af myggespray. Vi opgiver til sidst planen om at campere i guds egen natur, og beslutter os i stedet for at finde en hytte.



Vi sætter kursen mod en større by som, ifølge gps'en, skulle byde på både motel, hotel og campingplads. Desværre når vi først frem til byen efter kl. 22, hvilket betyder at alt er lukket og slukket. Så er gode råd ved at være dyre. Sidste forsøg, er Nölvikens campingplads lidt uden for byen, men også her er vi for sent ude. Vi er totalt tappede for al energi, og ender med at klynge køjerne op i en indkørsel, 50 meter fra campingpladsen. Klokken nærmer sig midnat, da vi spiser vores aftensmad, bestående af resterne fra gårdagens frokost bestående af rugbrød med diverse pålæg. En godnat-øl og en rom inden sengetid kan det også blive til, inden vi, lettere slukørede, vælter livløse om i vores køjer.



Billedet er taget kl. 23.30 og indikerer endnu engang, at vi nærmer os vores mål, Polarcirklen ved Jokkmokk. Heldigvis har vi alle medbragt sovemasker, som faktisk gør det muligt at få sovet igennem på trods af lyset.


Dag 6 - Malå til Jokkmokk og sydvest over til Arjeplog 457 km. 

Endnu en dag gryr, og efter at have fået liv i de stive kroppe, pakker vi hurtig vores camp sammen, og triller små 50 meter ned til campingpladsen. Denne gang er der liv på campingpladsen og vi bliver mødt af en utrolig sød og gæstfri campingplads-mutter, som byder på kaffe og kringle inde i kaffestuen. Da vi fortæller historien fra aftenen i forvejen, bliver hun nærmest chokeret og siger at vi bare skulle have ringet, da hun bor lige oppe ad vejen. Vi beroliger hende med, at vi egentlig har sovet ganske udmærket i vores køjer - men at vi meget gerne vil bede om et varmt bad. Hun forbarmer sig over os, og siger at vi kan bruge badefaciliteterne så længe vi vil og betale hvad vi synes er passende. Vi får klaret turens første varme bad, der bliver toppet op med rent kørekluns - så bliver det ikke meget bedre. Efter at have foreviget den gode oplevelse sammen med vores svenske veninde, og betalt "hvad vi synes er passende" (plus det løse), begiver vi os imod dagens, og ikke mindst rutens mål, den nordlige polarcirkel ved Jokkmokk. 



Vejret arter sig fra morgenstunden, men det varer ikke længe før vi endnu engang må finde regntøjet frem.



Hello Rudolf! Der er efterhånden virkelig mange rensdyr langs, og ikke mindst på vejene. Man skal ikke kun holde øje med dem, men også de forankørende biler, der bremser en del bedre på våd vej, end vi gør med vores knopdæk. 



Vejene op til Jokkmokk er af landevejstypen og oftest i silende regn. Hjemmefra havde vi planlagt en alternativ rute af sjovere spor, men som dog ikke ville krydse polarcirklen. Efter en kort snak bliver vi enige om at bide asfalten i os, da vi jo ikke kan komme hjem og sige at vi næsten krydsede Polarcirklen, så det er bare om at holde kablet stramt.



Endelig! Dagens våde touringkørsel har ikke været forgæves! Målet er nået, og det skal fejres med en burger og et klistermærke til knallerten. High fives!



Jokkmokk ligger ca. 5 km nord for Polarcirklen og gør ikke meget væsen af sig udover at være den sydligste svenske by nord for Polarcirklen. Vi har på et kaffe pitstop på en landevejscafé fået af vide - af stedets danske ejer - at der skulle ligge et ret interessant oplevelsescenter i Jokkmokk. Vi finder dog over frokosten ud af, at det ligger ca 30 km længere mod nord og da vi efterhånden har fået asfalt nok - og jo faktisk nu skal sydover - springer vi dette over.



Jokkmokk seight seing. Her foran Jokkmokk Nya Kyrka, der trods sit navn er fra 1889. Se hvor begejstringen stråler ud af os! 
"Skal vi ha' den burger eller hvad? - og så noget mudder til dessert?" 



Hvis nogen skulle være interesserede, er det bare at smide koordinaterne ind og tryk "Kør"!



Efter en lidt slatten burgermenu, og et besøg i souvenirshoppen, leder ruten os tilbage på asfalten. Vi bliver dog ret hurtigt enige om, at ingen af os magter mere asfalt i dag, så vi leder desperat efter en alternativ rute - og finder den! Det viser sig at være en god blanding af løs grus og sand, der efter dagens regnskyller er blevet til en gang virkelig sjov mudder, hvor bagenden gerne vil lege med. Så fik vi alligevel vores dessert! Vi har (i dagens anledning) sat kursen mod en campingplads, da regnvejret ikke rigtig indbyder til at lufte køjerne. Vi kører godt til og når lige at tjekke ind ti minutter før lukketid. RasT sørger for at holde den søde receptionist hen med snak, mens RasM og Sko tager et hurtigt beer-run til den nærmeste tankstation, inden de ligeledes lukker kl. 22. 

Den sidste del af ruten har fået humøret tilbage på maks, og med mulighed for både et varmt bad, tøjvask, tørreskab og en blød seng at sove i, mangler der ikke noget som helst. Der bliver da også hygget igennem til ud på de små timer. 


Dag 7 - Arjeplog til Norråker 338 km. 

Gårddagens minifest kan godt mærkes dagen derpå, og det er da også med hiv og sving, at vi når at få tjekket ud til kl. 10.00. Vi står op til silende regn, og glæden ved de tørre varme støvler og handsker, varer derfor kort. Det hjælper heller ikke at Mathiasens blålyn ikke vil starte. Der bliver prøvet lidt af hvert for at få den i gang, men efter flere optimistiske forsøg må vi krybe til korset og låne startkabler af vores tyske autocamper-naboer.



Efter lidt elektrochok får vi liv i den, og blot et par timers kørsel inde i ruten, er vejret også med os igen. Mathiasen har dog stadig problemer med at KTM´en går ud. Det viser sig endnu engang at være det knækkede beslag fra enduro-detouren der laver ballade - og som igen har revet et stik fra hinanden. Denne gang får vi fred og ro til at lave det ordentligt, og med lidt gaffa og strips, er vi snart rullende igen.



Solen skinner, humøret er i topform og det er i det hele taget svært at bevare pessimismen. 



Gode spor med lidt for enhver smag.



Obligatorisk frokost ved ICA. Det er efterhånden blevet en god vane at spise frokost foran supermarkederne og ICA er gået hen og blevet den foretrukne. Mest pga. deres udemærkede rejesalat og acceptable rugbrød. Der er også næsten altid et par borde til formålet. I dagens anledning bliver der også tid til en smøring af kæder.



Selvom der efterhånden er taget godt på kræfterne, er det brede smil ikke til at tage fra os og en pause i vejkanten skal man ikke være for fin til. 



Ved selv samme pause bemærker Mathiasen, at hans KTM savler en smule olie fra den ene side, og i en sådan grad, at han kan se det på oliepinden. Vi kigger lidt skævt til olieglasset, på den ene side af blokken, og bliver ret hurtigt enige om, at det ser lidt mærkeligt ud. Vi kan dog ikke blive helt kloge på, om det er det der er skyld i oliespildet. Endnu engang er gode råd dyre. Dog er de ikke dyrere, end at Mathiasen tager et billede af glasset, forklarer problemet og ligger det på facebookgruppen 'Motorcykeleventyr.dk'. 20 minutter senere er vi meget klogere, patienten bliver lagt ned, og værktøj og arbejdshandsker kommer frem.  



Alt flasker sig. Pakningerne slipper fint, olien bliver hvor den hører hjemme, glasset trykkes på plads og operationen afsluttes netop som det begynder at dryppe fra oven.



Flere rensdyr! Nogle få af dem har luret, at der ikke sker det store hvis man bare bliver stående. 



Det er ikke kun KTM'en der skal fikses den dag. Skomarn får også lige fixet Mathiansens støvler - han bliver jo ikke kaldt Skomarn for ingenting. Inspireret af gårdagens succes med hytte vælger vi igen dette luksusalternativ til køjerne, da vi - under en aftentankning - konstaterer at vi kun er 500 meter fra en hytteudlejning. Ja - gode undskyldninger er der nok af. Allerede inden vi indlogerer os, spotter vi et lille værtshus, som meget belejligt ligger 100 meter fra hytten. Efter vi er kommet ud af mc-tøjet, går vi hen for at få os en velfortjent fyraftensøl. Desværre er klokken 21 da vi træder ind ad døren, så der er lukket for den kolde hane. Svenskerne er hverken til at hugge eller stikke i, når det kommer til lige at skænke den sidste øl efter lukketid, så vi må gå skuffede derfra med tunge skridt og tørre ganer.



Som plaster på såret, bliver der efter aftensmaden tændt op i bålet, og ristet skumfiduser og nippet rom ved søen 50 meter fra hytten.


Dag 8 - Norråker til Kövre 320 km. 

Efter en god nats søvn og en gang solid morgenmad og kaffe kommer vi fra hytten i tørvejr, men vi når ikke langt før et sejlivet regnvejr gør sit indtog over vores vej. Vi har heller ikke kørt langt, før den igen er gal med KTM'en. Da vi skifter til regntøj og sætter i gang igen knækker gaskablet på blålynet. Vi er så utroligt heldige, at vi kun er 500 m. fra en nærliggende by og da det går ned af bakke bliver der kørt lidt på koblingen. RasM får i tomgang bugseret blålynet ind under et halvtag hos en lokal taxa-central så vi kan strippe dyret og komme i gang.



Regnen siler ned, mens vi i ly af halvtaget får kæmpet os vej ind til karburatoren. Om det er heldigt eller bare genialt, er svært at sige, men RasT finder i bunden af sidetaskerne et medbragt Biltema kabel-repair kit - som vist har ligget siden sidste års tur til Polen - og som hurtigt giver optimisme og brede smil. Dog viser det sig hurtigt, at ingen af de medfølgende nipler passer oppe i grebet. Med hatten i hånden, banker vi på hos taxa-centralen i håb om at de på værkstedet har noget, som vi kan bruge til at løse problemet. Det viser sig, at manden bag døren selv kører enduro - og selvfølgelig også på en KTM. Han fortæller os, at han kender en mand i en nærliggende by, som har et maskinværksted og som én af hans chaufføre kan vise vej til. Efter lidt snakken frem og tilbage, springer Mathiasen op på Tobiasens afrikaner og følger efter taxaen i regnvejret efter den rigtige stump. Skomarn og Tobiasen bliver i mellemtiden inviteret på kaffe og skorpa inde i taxa-centralens frokoststue. Efter en times tid og flere besøg hos forskellige mekanikere, vender Mathiasen tilbage... med tomme lommer. Nu er gode råd ved at være dyre, men vi finder ret hurtigt frem til at der kun er en løsning tilbage, nemlig at tilpasse niplen, så den passer i gasgrebet. Her kommer vores gode svenske ven igen til undsætning, da han stikker hjem til privaten efter en fil. Lidt teknisk snilde og 30 minutter senere er vi igen klar til afgang.



Resten af dagen bliver der kørt godt til for at indhente det tabte og der kommer igen smil på drengene! Lidt solskin og noget dejlig natur hjælper absolut også på humøret!



Hvor ruten nordpå fulgte den svenske østkyst og var meget flad, er ruten mod Oslo - der følger højderykken mellem Norge og Sverige -  noget mere kuperet. Det viser sig blandt andet ved noget langt mere varieret terræn og en masser dæmninger over elve, der har fået godt med vand den sidste tid.



Noget er dog stadig ved det gamle. En grusboulevard af dimensioner uden sving i sigte! Der bliver holdt et ganske anstændigt tempo og vi når at få nogle gode kilometer på klokken når muligheden byder sig.



Der bliver holdt få korte pauser i løbet af dagen, hvor der lige er tid til at få lidt energi i form af chokoladebarer og en tår vand. Der er naturligvis også altid tid til lige at sparke lidt dæk. 



I det høje tempo handler det om at være vågen og holde en finger på bremsen. Rensdyrene er stadig legesyge og står der lige pludseligt.



Vi får kørt til et godt stykke ud på aftenen for at kompensere for dagens mekaniske problemer og beslutter til sidst at finde en campingplads hvor vi endnu engang lejer en hytte. Vi er efterhånden ved at være lidt slidte og tanken om en seng og et varmt bad er virkelig tiltalende. Som sædvanelig når vi frem lige før lukketid for at konstatere, at der ikke kan købes øl på pladsen. RasM når dog lige at flyve gennem byen inden den nærmeste tankstation også lukker døren. Efter en lang dag er der nu ikke noget som at smide de trætte stænger op og nyde en kold øl og få snakket dagens begivenheder igennem. Menuen står på frysetørret chili con carne som vi har haft med som reservemad, men ikke har fået brugt. Vi er enige om at det vist kun skal benyttes som reserve og vil være svært at nyde uden en kold øl til at skylle efter med.


Dag 9 - Kövre til Sundhult 551 km

Vi står op til en noget grå dag og vi kan alle mærke, at der efterhånden er brugt nogle timer i sadlen. Efter den obligatoriske morgenmad bestående af grød, tørret frugt, solsikkekerner, fløde og en spand kaffe er vi igen klar til give den gas. Dagens rute ser på papiret ganske interessant ud, hvilket senere vil vise sig at være noget af en underdrivelse. Dag 9 er simpelthen den fedeste - og absolut længste - dag på hele turen! Vi starter ud på nogle små snoede grusveje i noget skovterræn. En herligt blanding af alt fra vand, sten, sand, mudder, græs og grus, samt en masse små sving. Hel fantastisk!



Selvom der er ophold i bygerne har vi igen af praktiske årsager iført os vores regnsæt. Det meste af formiddagen foregår på små skovveje som denne.



For en gangs skyld opfører selv KTM´en sig eksemplarisk og der bliver leget godt og grundigt på cyklerne.



Dagens etape tager os ind i Norge og vi begynder at kunne se fjeldene rejse sig i horisonten.

MVH Pauli.

Dirt roads rule!!

BMW R80G/S = Back To Basic
R12000 GS RallyX = Oohh Yeeaaahh
Til top
Rasmus T Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 04.10.12
Land: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 72
  Citér Rasmus T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.05.16 kl. 13:40
Polarcirklen - Grus, Gas og gale Rensdyr del 2


Norge here we come!! Vi havde egentlig planlagt en flodkrydsning ind i Norge, men på grund af regnvejret var der for meget tryk på til at vi mente det ville være forsvarligt. Vi forsøger også at krydse gennem en noget tæt bevokset skov, men må til sidst opgive og finde en alternativ rute.


Efter en noget flad rute mod vej nordpå til Jokkmokk, tager ruten mod Oslo os gennem højderykken mellem Norge og Sverige og noget dejligt varieret kørsel.



Vi har valgt at følge højderykken mellem Norge og Sverige på ruten mod Oslo, hvilket giver virkelig mange gode højdemeter og varieret kørsel. Her er vi over trægrænsen og får en virkelig smuk pause i det golde landskab.


Billedet taler vist for sig selv! Humøret fejler absolut ikke noget på sådan en dag!


På en weekendtur i foråret havde Skomarn lidt problemer med benzinpumpen på AT´eren. Den blev dengang fikset med en DIY løsning med en stump fra en plastikgaffel. Da Søren mister kraft er problemet næsten på forhånd degnostiseret. Dog er det denne gang nok bare at true med at skille den ad, da en afmontering og et par slag mod stellet får pumpen igang igen. AT´ere laver åbenbart næsten sig selv! 


Efter en lang dag i sadlen med 500+ km på klokken er vi efterhånden ved at være godt brugte. Regnvejr og kulde i løbet af dagen gør tanken om en varm hytte meget tiltalende og på en aftenpause beslutter vi os for at søge mod et hotel med hytteudlejning. Vi ankommer til denne idylliske bjælkehytte sent om aftenen, hvor vi igen får tørret vores tøj og nydt den sidste aften i selskab med en anseelig mængde rum... Der er jo ikke meget ved at have det med hjem. Af én eller andet grund mener vores naboer, at cyklerne skæmmer deres udsigt over den flotte svenske natur, hvilket vi har lidt svært ved at forholde os til. Smukke ser de jo ud!

Dag 10 - Sundhult til Oslo 272 km

Vi kommer tidligt op og morgenritualerne forløber planmæssigt. Vi er noget til turens sidste køredag og vi vil have mest muligt action at slutte af på, så det er bare med at komme ud og afsted! Dagen starter ud på de små skovveje og vi glemmer hurtigt at turen snart er forbi. Vi har aftenen i forvejen planlagt at køre så meget af Tenere Klubbens "Elgjagten" som tiden tillader for at presse det sidste ud af både os selv og cyklerne. Vejret er for en gangs skyld med os og der bliver kørt godt til i sporet! 


On board Skomarn. Landskabet flader igen ud som vi nærmer os Oslo. Det bliver ruten dog ikke dårligere af! :-)


Det er en fantastisk sidste dag og vi forsøger at nyde de sidste off road kilometer inden vi begiver os ud på asfalten.


Efter at have afholdt en kort frokostpause i det svenske vælger vi at smide cyklerne ud på asfalten for at nå færgen i Oslo. Den sidste dag har været fantastisk og vi har vredet det sidste ud af både maskiner og kørere. Her bliver cyklerne behørigt fastgjort inden færgeturen. Det er lidt vedmodigt at gå ombord på færgen, når det betyder at man ikke har udsigt til endnu en køredag. Samtidig er vi dog alle ved at være lidt slidte i kanterne og ser frem til et varmt bad, afslapning og en kold øl eller to.


RasT skal lige have det sidste MC kørsel presset ud af turen. De havde desværre ingen med knopper på dækkene!


Når man har brugt 10 dage i skov og vildmark, med dertilhørende adrenalinkick og vilde oplevelser, kan 15 timers færgetur godt være lidt af en udfordring.. ZzZzzz Dog råder en håndfuld øl, dejligt selskab og et godt grin bod på det meste.



Efter et dejlig langt varm bad og et (forholdsvis) rent sæt tøj beslutter vi os for at sørge mod nærmeste bar. Vi afslutter vanen tro vores tur med store mængder kolde fadøl og  røverhistorier fra turen. Efter en dejlig aftensmad får vi provianteret lidt hyggeøl i tax-free shoppen og finder et hjørne uden alt for meget larm. Der bliver hygget godt igennem og vi går glade og trætte til køjs.
10 dage og 3748 km gennem Sverige og Norge er veloverstået og turens mål er mere end indfriet. Især RasM døjede med elproblemer på den ny erhvervede KTM efter vores afstikker på et endurospor først på turen, men ellers er vi sluppet for de helt store udfordringer med cyklerne. Vejret var meget blandet, dog til den våde side og vores nyindkøbte crosstøj blev ikke rigtig sat på prøve. Hængekøjerne blev testet og godkendt, hvilket du kan læse mere om på bloggen. Alt i alt en gennemført god tur! 

Allerede på færgen hjem blev der talt om planer for næste års tur, der muligvis tager os mod sydligere himmelstrøg...

Video del 2


For flere billeder, videoer, turberetninger, anmeldelser mm besøg vores hjemmeside http://norsemenadvriders.com/

Venlig hilsen
Team Norsemen Adventure Riders
Til top
pegaso Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 08.01.10
Land: DK 8600
Status: Offline
Beskeder: 118
  Citér pegaso Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.05.16 kl. 21:06
Rigtig fin beretning, det lyder til i har hygget jer, hvornår var det i var afsted  (knots problemer), jeg har prøvet det midt i juli, forstår ikke der kan bo mennesker der.  
Ole T
To venture, is to risk death.
Not to venture, is to have died already.
Proud member of Thuhej dreamteam 2013
Til top
Ras M Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 05.03.15
Land: DK 1750
Status: Offline
Beskeder: 45
  Citér Ras M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.05.16 kl. 09:10
Hej Ole

Vi var afsted den sidste uge i juli 2015.
Jeg tror dog ligeså meget, at det var den våde svenske sommer der var skyld i mængden af knots.
Især i den nordlige del fortalte de lokale at det stor set havde regnet hver dag i 2 uger før vi kom.

Mvh
RasM
Husaberg FE570 Rally
Team Norsemen Adventure Riders
www.norsemenadvriders.com
Til top
Petraeus Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 24.07.14
Status: Offline
Beskeder: 44
  Citér Petraeus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.05.16 kl. 22:24
Hej 

Har i en rute på GPS man kunne få :-)

Hilsen Petræus 
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....
Avatar

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 2229
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.05.16 kl. 22:29
Det ser helt igennem fantastisk ud Clap
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Til top
Kimse Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...
Avatar

Medlem siden: 26.09.04
Land: DK
Status: Offline
Beskeder: 476
  Citér Kimse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.06.16 kl. 08:31
Citat: pegaso

Rigtig fin beretning, det lyder til i har hygget jer, hvornår var det i var afsted  (knots problemer), jeg har prøvet det midt i juli, forstår ikke der kan bo mennesker der.  


Var på Nordkap tur i 2005.. gør det aldrig igen! De der satans knot. Jo der bor mennesker, men de er holder sig indendørs det meste af tiden...

"Bambi-Team"
WR250x/r
Til top
XT Bandit Se Drop Down
Bestyrelsen
Bestyrelsen
Avatar

Medlem siden: 01.06.11
Land: Dk 4040
Status: Offline
Beskeder: 242
  Citér XT Bandit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.06.16 kl. 22:12
Fed beretning tak man bliver bare så misundelig pånær lige knot
Kim XT Bandit
Yamaha XT 600E årgang 2000
Yamaha XT 660X årgang 2007
Proud member of Thuhej dreamteam 2012
Til top
Petraeus Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 24.07.14
Status: Offline
Beskeder: 44
  Citér Petraeus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.06.16 kl. 15:20
Hej.

Har I ikke ruten så men kunne få en kopi?

Jeg kunne godt tænke mig at køre den og det ville jo være

let hvis I hvade den liggende til en gpx.

Hilsen Petraeus
Til top
Ras M Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 05.03.15
Land: DK 1750
Status: Offline
Beskeder: 45
  Citér Ras M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.10.16 kl. 09:21
Hej Petraeus

Tjek www.norsemenadvriders.com og smid en mail via kontaktformularen, så kan vi muligvis finde en løsning.
Mvh Rasmus M
Husaberg FE570 Rally
Team Norsemen Adventure Riders
www.norsemenadvriders.com
Til top
Per C. Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen
Avatar

Medlem siden: 13.09.13
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 355
  Citér Per C. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.10.16 kl. 21:15
fed fed søndagslæsning - tak !
Til top
CKW Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem
Avatar

Medlem siden: 12.06.15
Land: DK 7100
Status: Offline
Beskeder: 8
  Citér CKW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13.11.16 kl. 12:29
Super tur beretning. De fine billeder kunne godt inspirere til sådan en tur. Terrænet ser behageligt ud - mon det kunne køres med passager på en AT?
Carsten (Maverick)
- men stadig Absolute Rookie
Til top
Ras M Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 05.03.15
Land: DK 1750
Status: Offline
Beskeder: 45
  Citér Ras M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.11.16 kl. 10:26
Tak Per!
Husaberg FE570 Rally
Team Norsemen Adventure Riders
www.norsemenadvriders.com
Til top
Ras M Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 05.03.15
Land: DK 1750
Status: Offline
Beskeder: 45
  Citér Ras M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.11.16 kl. 10:32
Hej Carsten

Nogle af de brede grusboulevarder vil helt sikkert kunne køres med en passager bagpå, afhængig af hvor rutineret du er.
Jeg vil absolut ikke selv have lyst, men det kan da lade sig gøre. Bandana
Meget af ruten er både kuperet og udfordrende, men da det ikke er så let at tage billeder mens man har fuld fokus på kørslen, viser beretningen ikke så mange af disse sektioner. Hvis ruten skulle blive for krævende har du jo altid muligheden for at lægge dig ud på asfalten1304. Det er jo Sverige og ikke Sibirien (desværre..)

Gå eventuel ind på hjemmesiden og smid en mail i kontaktformularen.

Mvh
Rasmus
Husaberg FE570 Rally
Team Norsemen Adventure Riders
www.norsemenadvriders.com
Til top
TEriksen Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 18.06.13
Land: DK 7400
Status: Offline
Beskeder: 15
  Citér TEriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.11.16 kl. 14:27
Rigtig god turberetning og meget velegnet til aftenlæsning her på et kedeligt hotel i Kina. Tak for god underholdning.

/ Thomas
Thomas Eriksen
Store drenge leger hårdt!
BMW R1200GSA
Til top
Ras M Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..


Medlem siden: 05.03.15
Land: DK 1750
Status: Offline
Beskeder: 45
  Citér Ras M Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.11.16 kl. 11:38
Tak Thomas!
Mon ikke der snart dukker en turberetning fra Polen 2016 op til de lange vinteraftener!Computer1
Husaberg FE570 Rally
Team Norsemen Adventure Riders
www.norsemenadvriders.com
Til top
TEriksen Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 18.06.13
Land: DK 7400
Status: Offline
Beskeder: 15
  Citér TEriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.11.16 kl. 15:29
Det er vi helt sikkert flere der glæder os till. God weekend derude!

/ Thomas
Thomas Eriksen
Store drenge leger hårdt!
BMW R1200GSA
Til top
Peter K Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem


Medlem siden: 28.01.17
Status: Offline
Beskeder: 6
  Citér Peter K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.02.17 kl. 21:35
Tak for historien, ved det tager tid at skrive sådan en smøre! Ser ud til at have været en hyggelig tur :-)

Og det med hytterne skal man ikke undskylde for, det bliver i sidste ende af sådan en lang tur et spørgsmål om sikkerhed.
Til top
Rasmus skjoldman Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 14.01.17
Land: Dk 2640
Status: Offline
Beskeder: 20
  Citér Rasmus skjoldman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.02.17 kl. 23:51
Super historie.
Hvilke gogles bruger brille bæreren? Jeg bruger også briller og påtænker at købe gogles?
Til top
Skomarn Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..
Avatar

Medlem siden: 27.03.13
Status: Offline
Beskeder: 25
  Citér Skomarn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.02.17 kl. 10:54
Citat: Rasmus skjoldman

Super historie.
Hvilke gogles bruger brille bæreren? Jeg bruger også briller og påtænker at købe gogles?

Hej Rasmus,

Mange tak! Beklager den lange svartid. :)

Mine goggles er af mærket Scott, men modellen er ukendt. De er også snart fire år gamle, så med god sandsynlighed udgået. Du skal dog lede efter OTG-goggles. Det er en fællesbetegnelse for 'Over The Glasses', som de fleste producenter bruger. :) 

Håber det var svar nok på dit spørgsmål. 

//Søren
Vi starter hvor asfalten slutter.
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down