Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Tests/erfaringer >Motorcykler
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed: Yamaha XT660Z ABS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yamaha XT660Z ABS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 29.10.03
Land: DK 9632
Status: Offline
Beskeder: 1169
  Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Yamaha XT660Z ABS
    Sendt: 22.08.13 kl. 19:15

Ny MC og så alligevel ikke helt. Der er noget velkendt over mange af hjørnerne. Se f.eks disse fodhvilere:  

Dem til venstre ser lidt nyere og mindre beskidte ud end dem til højre, men de er ellers identiske..

De venstre er fra min nye 2011 XT660Z og dem til højre fra 1993 XTZ750. Og nu jeg tænker over det tror jeg også de var helt magen til på min gamle XT600Z 3AJ 1988 - Men det kan en anden vel be/afkræfte ?

Men i hvert fald var det lige 5min at flytte mine Pivot Pegs fra den ene til den anden.

Jeg fik en zumo 220 med i  handlen, men den var kastet på af butikken der solgte maskinen i 2011. Direkte til batteriet (så omformeren kan tappe batteriet og der kan komme vand i 5V usb stikket ved parkering i regn) og så var hverken ledninger eller strømforsyning pakket pænt væk.

Til en start er det omfangsrig opgave at komme til batteriet på sådan en ABS udgave. Det ligger under tanken.

Så det er noget med

• 2 bolte ved tanken bagerst.
  • Fjerne de grå sideskjolde (8 bolte)
  • Fjerne de grå kåbe stykker (4 bolte)
  • Fjerne de små plastik stykker under tanken foran (6 bolte)
  • Pille de 2 store bolte ud der holder tanken fast foran
  • Pille stikket af CDI enheden og flytte den fra siden af tanken

Så kan tanken skubbes en smule bagud så man kan pille dækslet omkring tændingslåsen ud og komme til batteriet.

Jeg har taget tændings afbrudt strøm ved det lille stik til formålet lige under instrumentet, og så lagt strømforsyningen ud det grå kåbestykke ved siden af blinklyset. GPS'en har jeg så ved samme lejlighed flytte fra styret og op på hønsepinden over instrumenterne. Så får jeg se hvor meget det ryster deroppe. RAM mounten skulle lige files lidt til for ikke at gå imod plastikken, og en lidt kortere arm vil ikke gøre noget. Nogen der kender en kort RAM mount til montering på en 12mm pind ?

I den anden kåbeside er det planen at placere et relæ til varmehåndtag etc da der nærmest ingen plads er under sædet. Da batteriet var tilgængeligt fik jeg lige trukket strøm frem dertil og lavet et 12V ladestik under sædet.

Den er var sænket et par cm i forgaflen og dem har jeg flytte ned på plads igen. Men kødbenene i affjedringen er 125mm og det er vist standard. Den er bare ret lav når jeg kommer lige fra XTZ750'en der er hævet et stykke. Har set på et Kahedo sæde men det er bare temmeligt dyrt.

Anders Majland
1988 Yamaha XT600Z Ténéré [Solgt] - Gyngehesten
1994 Yamaha XTZ750 Super Ténéré [Solgt] - Pakæslet
2011 Yamaha XT660Z ABS Ténéré - Ponyen
Blog
Til top
krusefix Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 29.01.08
Land: Danmark 7183 Randbøl 7183
Beskeder: 654
  Citér krusefix Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.08.13 kl. 20:17
Den ser flot ud Anders. Hvad skal den så bruges til, offroad, rejse, pendling eller lidt af hvert?

Glæder mig til at høre hvad du mener om den, sammenlignet med de andre du har haft.

Tillykke med den!
Mvh Søren.
Yamaha xtz 660 92
Det er aldrig for sent at give op.
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.08.13 kl. 22:17
 Lidt af hvert, ligesom jeg før har brugt xt600z og xtz750'eren. Dvs 99% pendling og ganske få sjove km. Men nåede da en dag på djursland i år og på hjem fra arbejde i torsdags var jeg i god tid til færgen og "kørte forkert" og kom så til at køre xtz'en så fast at den stod på bundskjoldet og næsten nede på sidetaskerne... Så havde jeg pludseligt ikke ret god tid til færgen mere... Den er umanerligt tung at kommere videre med derfra, så af med bagagen og heldigvis var der kun 10liter i tanken. De sidste 20kg havde jeg ihvertfald ikke brug for på det tidspunkt.  
Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.08.13 kl. 08:34

Har næssten ikke haft tid til at køre på den - men har da været en tur på tværs af landet denne uge. Desværre sejler molslinien for tiden kun fra Århus istedet for Ebeltoft så istedet for den rolige tur over djursland har det bare været motorvej til Århus. Det blev til over 400km på den første tankfuld hvoraf de 300km har været motorvej.  Det var jo et væsentligt argument for den lille tenere over bmw sartao, at den havde en fornuftig størrelse tank.

Samtidig er tankmålerne rigtig god. Den er er en stribe bjælker i højre side af displayet, men vigtigere er at den når man når reserve starter en triptæller. Kørte 60km på reserve igår inden jeg tankede 21,8 liter. Så ud fra det skulle det være muligt at køre ihvertfald 80km på reserve. Men skal lige have en lille reservedunk med inden jeg undersøger det nærmere ....

http://images.spritmonitor.de/594575_35.png

Vindbeskyttelsen er ikke på højde med super tenere'en. Men den har jo både fået en mere oprejst front og en længere vindskærm.

Skal til at lege med gaffa tape og en gammel skærm for a se hvor meget der skal til. 

Der kommer også en del turbolens op ved siden af forgaffelbenene. Har sen den fine alu plade som en herinde har lavet på en ktm. Tror jeg skal prøve noget lignende.

Men ellers er jeg stadig ved at vende mig til at have "downsized" og nøjes med ~110km/t (gps) på motorstien istedet for 130km/t.

Speedometeret er (selvfølgeligt) helt i skoven og viser 10% for meget. Men triptælleren tæller kun 2% for meget så en speedo healer vil ikke justere det væk alligevel.

Anders Majland
Blog
Til top
Thyregod Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 30.05.08
Land: DK 8961
Beskeder: 329
  Citér Thyregod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.08.13 kl. 16:21
Hej Anders....

Mit speedo viser også 10% for meget...hvis du får behov for det har jeg det apparat der skal til for udlæse fejl koder samt en workshop manual.

mvh René
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29.08.13 kl. 22:58

Rart at vide hvor der er kompetent hjælp at hente :-) Jeg har downloadet  2008 Servicemanualen for ikke ABS udgaven . Alt det motormæssige er jo det samme. Det er bare røret godt rundt i gryden med placeringen er komponenterne for at få plads til ABS'en.

Og der er gode eksplotionstegninger i online parts cataloget på http://www.yamaha-motor.eu/uk/information/parts-catalogue.aspx

Anders Majland
Blog
Til top
Vaelte Peter Se Drop Down
Registreret gæst..
Registreret gæst..

Medlem siden: 12.02.07
Land: Schweiz
Beskeder: 132
  Citér Vaelte Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30.08.13 kl. 05:33
Fin cykel Anders..1022

den der "computer" Thyregod har til at laese fejlkoder ud med er ogsaa ret snil hvis du vil justere CO blandningen( feks ved montering af lidt mere aaben udstodning ) eller hvis du vaelger at rive alt det der emissions halloej af....

min gamle tenere brugt naesten den samme maengde benzin lige meget hvordan jeg koerte den. 350 km ogsa ville den lille gule lampe begynde at lyse, derefter havde jeg nok til 100-110 km... det er med en tank der er fyldt til renden....

Mvh Peter Jørgensen

Dreamtour 2010 DK-AUS.
The Eastern route.

En kæmpe tak til alle dem, der har hjulpet mig med at få styr på alt lige fra grænseplader, rute, gps, osv osv(fantastisk Klub).
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.09.13 kl. 15:06
Citat: Vaelte Peter

Fin cykel Anders..1022
... 350 km ogsa ville den lille gule lampe begynde at lyse, derefter havde jeg nok til 100-110 km... det er med en tank der er fyldt til renden....

Jeg skal lige have en lille reservedunk med inden jeg ser hvor langt reserven rækker. 

Men der er også kommet lidt pakker med posten

• Original top box - Selvom den til den dyre side har jeg valgt den da den matcher sidetaskerne. Så er der et sted til hjelm og handsker når jeg parkerer så jeg ikke behøver slæbe de op på arbejde eller i Valby.
  • Puig +8cm vindskærm - for at få lidt mere læ.
  • Barkbusters Storm håndbeskyttere. De er dyre, men det er paskram til modellen og de virker også rimeligt solide. De er købt med extra udvendige styrvægte da de originale 450g pr side klodser ikke bruges sammen med.
  • Hein Gericke varmehåndtag (der dog ikke er tilsluttet endnu da styringen til dem er brugt på XTZ750'en)

Der er så også nogle styrforhøjere på vej så jeg kan nå ned til styret stående.

Anders Majland
Blog
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Medlem siden: 22.06.08
Land: DK Vestjylland
Beskeder: 2269
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04.09.13 kl. 21:14
Det ser rigtigt lækkert ud Anders , det bliver spændende at følge dine erfaringer :)
Yamaha - Revs your heart

90% of your maintenance, is because of 90% of your maintenance.
Det er aldrig for sent at have en god barndom
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.09.13 kl. 12:33

På den gamle XT600Z kørte jeg længe med en frankofil H4 pære. Da den brændte ud prøve jeg med anden allweather pære men den var slet ikke så gul som den oprindelige Osram (der var udgået forlængst)

Nu med H7 som nærlys er der igen et udvalg af gule pære da mange biler bruger dem til tågelygter.

Ud fra lidt søgning på nettet skulle Nokya Hyper Yellow H7 55W med 2500K farve temperatur være blandt de mest gule så sådan et er der kommet i nærlyset.

Et andet bud ville være Osram All Season H7 med en farvetemperatur på 3000K

Ihvertfald et forsøg på at skille sig ud i fra resten af trafikken.

Anders Majland
Blog
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.09.13 kl. 19:11
Har du oplevet at det gullige lys giver mindre synligt lys på vejen i de mørkere timer?
Yamaha - Revs your heart

Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17.09.13 kl. 19:31

Simpel fysik dikterer at farvefilteret vil tage noget af lyset så der kommer mindre på vejen. Men jeg har ikke kørt nok i mørke på pony'en til at have dannetmig en mening om det endnu. Det lange lys er stadig en hvid H7 halogen.  

Fra sidst jeg kørte med gult lys var eneste "problem" at det ikke er nemt at se farven på nummerpladen på parkerede varevogne med ruder ... Men da havde jeg også gult lys på fjernlyset. Tror at når først nærlyset rammer er det for sent at bekymre sig om det er en fotofælde eller ej :-)

Det er ikke til at se det for nærlyset men pos lyset er 10mm LED  i hvid. Har hvis også stadig nogle gule liggende hvis de ikke røg med gyngehesten. De giver ikke så meget lys som de hvide, men det er jo lidt ligegyldigt når man alligevel altid kører med nærlys.

Har også set en der har erstattet de 2 pos lys pære med blinklys. Men så er jeg bange for synligheden mod nærlyset

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18.10.13 kl. 09:36

I går gik der så igen lidt hygge i værktstedet.

Sammen med håndbeskytterne havde jeg fået monteret varmehåndtag. Men styringen til dem sidder stadig på det solgte pakæsel. Så istedet har jeg købt en trinløs styring fra http://mccoi.de/heatcontroll.php

På pakæslet havde jeg også længe en trinløs styring fra http://www.enduro-stammtisch.de/ men efter at 2 pot metre døde kiggede jeg efter alternativer men stadig med trinløs - eller (mere end 3 trin) regulering. Årsagen til at potmetrene døde var nok mest at de ikke sad så godt beskyttet.

Men pot. meteret fra mccoi skulle være vandtæt.

Der skal lige loddes lidt for at få. Det er bare en simpel 555'er timer kreds og en transistor til at trække varmehåndtagene. Men købte det så om kit for at få potmeteret, og så er der stadig nemmere at lodde på et færdigt print istedet for at lave det som fuglerede :-)

Det overrasker mig hver gang hvor meget fuglerede der alligevel skal bare for at tilslutte det mindste. Ledningerne til boksen er vandtætnet og trækaflasted med smeltelim.

Og så gemt ind i venstre frontkåbe sammen med et relæ. Der er ikke mange steder at skjule noget på pony'en men i det grå plast i hver side foran tanken kan der alligevel være noget. I højre side har jeg strømforsyningen til garmin gps'en.

Pot meter, kontrol led og afbryder har jeg monteret direkte i plastikken. Normalt vil jeg ikke bore huller i en "ny" mc, men plastikken koster kun få hundrede kroner så det var den nemme løsning, og samtidig sidder det pænt skjult.

På begge mine forrige tenere'er har jeg haft mccoi kædesmørere. Jeg fik også lige pillet pumpe og elektronik af pakæslet da jeg solgte den. Men jeg har ikke kunne finde plads til at montere det pænt på pony'en. Der er ingen plads under sædet og ingen sideskjolde bag luftfilteret (har dog set at nogen monteret noget fra en crosser).

Så jeg endte med den nemme løsning og købte en scottoiler. Nu har de jo også lavet en model med pumpe så mine værste indvendinger er fejet væk.

• Kompakt design med oliebeholder og pumpe i et.
  • Simpel ledningsføring med blot et Y kabel mellem styreenhed og pumpe.
  • Tænd/sluk og dosering er baseret på vibrationer, så ingen indgreb i tacho signaler eller reed kontakter ved hjulene
  • Den skal tilsluttes fast strøm for at huske sine indstillinger. Imho tåbeligt - specielt da enhver så kan stille på den når cyklen er parkeret
  • Den regulere ikke efter vejret. McCoi har en fugt/regnsensor

Beholder og pumpe stripset fast på stellet. Jeg havde også købt en "lube tube" med men kan ikke finde plads til den.

Tror også at jeg skal have lavet om i oliepåføringen. Men dette var lige hvad jeg kunne klare igår. Regner med måske at bore et hul mere i bagsvingeren så slangen kan ligge skjult hele vejen i den. Et enkelt rundt hul mere eller mindre burde ikke gøre noget for styrken. Det hul slangen kommer ud af er et drænhul der var der. Derfra går det bare ud af slidse på indersiden og gjort fast bag kædeskærmen. Det er dog lidt tæt på bagdækket.

Men så kan jeg forhåbenligt holde varmen i fingrene resten af sæsonen og er sluppet for at smøre kæden manuelt med tandbørsten :-)

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.10.13 kl. 13:39

Lidt bling skal der også være plads til.

Der var et bukket bremsegreb med i prisen da jeg købte den. Istedet for bare at skifte  det faldt jeg over nogle hongkong alu greb. De var så billige at selv med told, moms og inportgebyr kostede et sæt kun 378kr (og det halve hvis den smuttet igennem "filteret")

De havde dog fået sendt det forkerte greb til bremsen, så der gik lige lidt mere tid med at få det rigtige sendt frem. Da den nye base så kom viste den sig at være 1/10mm for tyk, men var nemt lige at slibe eloxeringen af og så passede den.

Koblingsgrebet passede i første forsøg.

Siden jeg købte via brugernavnet it.ezmoto har de også listet kombinationen direkte på http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=141099078283

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.11.13 kl. 13:54

Så fik jeg prøvet at køre (næsten) tør. Efter lige godt 400km var reserve mærket 'F' dukket op, men det forsvandt igen efter at den havde stået stille. Det kom og blev så efter 430km. Gik så yderligere 121km på reserven inden den begyndte at hakke lidt, så jeg holdt ind. Der var der stadig brændstof nok til at den gik fint i tomgang.  

Der var plads stil 24,7 liter (23liters tank) og altså en rækkevidde på 552km primært ved pendling på landevej med 80-100km/ med høj vindskærm og alle 3 alu kasser.

Anders Majland
Blog
Til top
Legs Se Drop Down
Deaktiveret
Deaktiveret

Medlem siden: 29.09.12
Land: DK 8700
Beskeder: 9
  Citér Legs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.11.13 kl. 18:02
Spændende læsning.
660 XTZ A Tenere
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.11.13 kl. 11:43

Scottoileren dryppede.

Så da tanken var nede på ~75%  mens displayet sagde at den stadig var fuld måtte der jo være noget galt.

Der var ikke i luft i slangerne, men det så ud til at tyngdekraften trak det direkte fra tanken (hævert virkning).

Efter nogle billeder og email til scottoiler har de sendt mig en ny ventil. Den lille hvide der sidder over tank/pumpe. Det ligner en hovsa løsning af den ikke er integreret sammen med pumpe og tank. Men hvis den ikke lukker tæt så løber olien ud...

Nu er det samtidig blevet  ret koldt så ikke nemt at vide hvor meget det også har indvirkning, men ser ud til at virke...

Det var køligt hjem fra silkeborg i aftes

Anders Majland
Blog
Til top
mads banke Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.08.07
Land: DK 3400
Beskeder: 237
  Citér mads banke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.11.13 kl. 11:22
Hej Anders
Det er godt at se, at der bliver drukket gode øl i dit værksted!

Hvad hedder den Scottoiler du har? Så vidt jeg kan forstå er der flere modeller at vælge imellem.
/mads

XT660R - "Good Vibrations"
XL350R - "The Bushmaster"
Bullet '62 - "Imperiets Juvel"

http://www.trailertrash.dk
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.11.13 kl. 12:59

Øl og musik hører da til kvalitetstid i værkstedet :-)

Det er en eSystem v2 http://www.scottoiler.com/uk/esystem/esystem.html 

Valgte da jeg ville have med pumpe som McCoi'en - men er indtil videre ikke synderligt imponeret. Men jeg havde ikke tid til at lave en god løsning på at montere McCoi'en skjult.

Jeg har McCoi elektronik og pumpe til salg :-) Nyprisen på pumpe og elektronik kit er ~585kr og så er den jo samlet og testet - (men der mangler nogle småting jeg ikke fik pillet af super tenere'en - Hælper evt gerne med at få det monteret. Men se mere på http://www.mccoi.de/neushop2/index.php5)

På XT'en havde jeg den i  toolbox'en (ældre model - solgt):http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/8081-yamaha_xt600z_tenere

På xtz'en bag et sidedæksel - http://majland.org/blog/?p=132

Men mhs til kædesmøring så se http://www.motorradreisefuehrer.de/index.php/permanente-kettenschmierung.html og ikke mindst sammenligningen her: http://www.motorrad.net/sites/default/files/anhaenge/kettenöler.pdf

Anders Majland
Blog
Til top
mads banke Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 16.08.07
Land: DK 3400
Beskeder: 237
  Citér mads banke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.11.13 kl. 13:53
Tak for info. Men....280 euro....jesus.
/mads

XT660R - "Good Vibrations"
XL350R - "The Bushmaster"
Bullet '62 - "Imperiets Juvel"

http://www.trailertrash.dk
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19.11.13 kl. 16:08

£210.00  er alt for meget for en scottoiler, men havde for travlt til at få lavet en løsning med mccoi'en. Men det blev til ~2000km af 3,82kr/km inden den kom i vinterhi. Så det skulle nok give overkud til både den og et årligt eftersyn og stempel i garantihæftet.

Det enkelske reservedels katalog er gået offline, men det tysle virker stadig på http://www.yamaha-motor.eu/de/services/yamaha-ersatzteile-katalog.aspx

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.02.14 kl. 22:47

Så kom dagen til at hive dækkenet af den efter 3 måneder i hi. Dvs jeg har 2 gange undervejs lige løfte lidt på det og sat en lader på - senest for nogle uger siden.

Lidt spændt er man så altid når man trykker på starteren. Motoren sprang igen inden den havde drejet 2 omgange og mit smil bredte sig igen fra øre til øre :-)

Færgen er også booket på tirsdag til mc så nu kan bilen komme i hi istedet.

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.04.14 kl. 08:31

Citat: Majland

Nokya Hyper Yellow H7 55W med 2500K farve temperatur være blandt de mest gule så sådan et er der kommet i nærlyset.

Og det viste sig så at væe en skod pære. Den holdt kun 2500km - og det selvom det var en speciel vibrations resistent mc udgave !

Jeg var faktisk ved at bestille en til fjernlyset også men sælger havde sat portoen voldsomt op http://www.ebay.com/itm/NOK7656-NOKYA-HYPER-YELLOW-H7-55W-2500K-Light-Bulb-For-Motorcycle-1-PC-5745-/400295377970  50$ for at sende en pære til europa er da at gøre grin med os ..

Istedet har jeg prøvet at købe nogle andre - Det blev nogle med et rigtigt kina navn Gold Vision Yellow H7  - De skulle have en farvetemperatur på 3000 Kelvin da jeg ikke lige kunne finde nogle Osram All Season H7 der også er 3000Kelvin

Siden har jeg dog fundet at NARVA 98657 Contrast+ er 2700Kelvin, så hvis de nuværende ikke holder så er det nok næste forsøg. Heldigvis har pony'en samme pære til nær og fjernlys så brænder nærlyset ud tager det bare 5min lige at skifte rundt.

Samtidig købte jeg et sæt H8 med til tågelygterne på Skodaen (der også bruges som drejelys).

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.04.14 kl. 21:40

Jeg har boret et hul i toppen af tanken for bedre at kunne fylde den helt til kant - ligesom på super teneren. På sidstnævnte var der et lille udluftningshul i forvejen. Det var der ikke på ponyen, men til gengæld er tanken af plastik.

Idag kørte jeg den så tør.

Kørte 495km (heraf 137,3 på reserve). Hældte en 0,5liter på, kørte 5km til nærmeste tank og efterfyldte med 24,5liter.

Dvs efter at tanken blev "tunet" er der plads til ca 24,75liter

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02.06.14 kl. 15:58

Yamaha spart parts katalog linket herover virker ikke længere - men dette virker

http://www.yamaha-motor.eu/uk/services/online-parts-catalogue/index.aspx

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.11.15 kl. 13:46
Anders Majland
Blog
Til top
Jesper Kick Se Drop Down
Admin-gruppen
Admin-gruppen

Medlem siden: 15.04.04
Land: DK 2800
Beskeder: 564
  Citér Jesper Kick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.11.15 kl. 15:21
Tænk af japanerne endelig er kommet med på vogne og nu online giver adgang til deres "parts catalogs", glimrende.
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.03.16 kl. 20:38
Så skal jeg da ellers love for at den var på tværs her i weekenden - den ville bare ikke starte... 

Jeg vaskede og parkede den i slutningen af november og så var planen lige at få lavet service så den var klar til foråret. De første 2 år har jeg ladet bikeshoppen i viborg om det ahs til garantien på mc'en men nu nærmer den sig alligevel de 5år. Nå men vinteren gik hurtigt og først forgangne weekend blev det tid til at at få lavet service. Har dog haft en lader på regelmæssigt for ikke at dræne batteriet.

Selve servicen gik såmænd fint omend den er noget mere bøvlet end den gamle xz600z. 

- Der skal pilles meget plastik af for at komme til at tage tanken af. Der er desuden 3 slanger, og 2 strømstik hvor den gamle blot skulle have fjernet de 2 slanger.
- Den er jo vandkølet så vandet skal lige tappes af for at fjerne køleren så man kan kommer til at stille udstødnings ventilerne (De var dog alle indefor specs og jeg justerende kun marginalt)
- Men hvor det på den gamle skulle en speciel lille 6 kant top til at stille ventiler klares det her med bare en flad skruetrækker og 10mm nøgle. Der er dog ikke plads til min momentnøgle, så det blev på gefuhl.

Det tog dog hurtigt 1/2 dag at lave ventil service men problemet kom så da jeg ville starte den for at varme olien op til olieskift. Batteriet bliver lynhurtigt drænet så ecu / indsprøjtning slår fra. Dem er utrolig følsom for batterispændingen og selv med en lille lader på lykkedes det ikke umiddelbart og jeg endte med at drukne den - grundigt. Batteriet er også håbløst at komme til da det sidder under tanken så jeg kunne bare bruge et par startkabler til at sikre strøm nok. Det ladestik jeg har monteret kan jeg ikke hive meget strøm igennem og gad heller ikke bruge en time eller mere på at afmontere tanken igen for at sætte kraftigere kabler på batteriet (gør jeg næste gang jeg kommer derind). Men enden på balladen blev at jeg hev luftfilter og tændrør ud, satte lader på og lod den udlufte til næste dag. Så i med tændrør og luftfilter og den startede i 3. tryk på knappen...

Med olien varmet op var det så tid til at få den hældt ud
- krumtap olien er bare ud med via en alm 22mm bolt
- Olien er i stellet hvor den gamle havde en tank i stellet. Det er nemmere at tappe af (14mm bolt), men det er meget besværligt at kommer til at hælde olie oppe ved kronrøret.   (Tanken skal jo på for at tørne motoren til at få olien fra tanken og ned i sumpen så de sidste ~0,7 liter kan komme på.)
Oliefilteret er også magen til mine 2 forrige yamahaer og har man først hevet propperne til tank og sump kommer der næsten ingen olie ud ved filteret

Har købt denne H7 LED der giver ca 2500 lumen (standard H7 er 1400)

Havde egenligt regnet med den skulle i fjernlyset ahs lovligt nærlys, men det er noget "klyt" at fatningen til fjernlyset er en plastik klumpt der kun kan tage en standard H7 pære og skrues i. Nærlyset er derimod med en standard krave og stik bagpå så der kunne jeg godt montere den, og vha lidt strips og tape er pæren også lukket inde bag gummikappen så der ikke kommer for meget skidt i lygten.... Der er pænt bål på.

Jeg har også længe kigget på mulighederne i halogen. Hidtil har jeg primært kigget efter gule, men også være åben for andre muligheder. Bla har Osram nogle 65W "rally" H7 med helere 2100 lumen og 3-400 timers levetid. De fleste pærer med et højt lysudbytte har kun en levetid på det halve. Der er ikke meget sjov ved en kraftig forlygte der brænder ud langt fra hjemmet ....

Står lidt om dem bla her (OA64217BLI1)  og jeg fandt dem på ebay ved at søge efter 65W Osram H7 og fik 2 til døren for 25€ fra italien

Jeg har også monteret to 10W kinaspot (visionx solice kopier) og monteret dem med en plade fra Adventure Specs. Pladen er egenligt temmeligt overpriced men troede det var nemt. Billeder her viser der super gode og dyre vision x spots. Kinøjsernes byggekvalitet er slet ikke på højde men lysudbbyttet er næsten lige så højt og med lidt krativitet fik jeg også gjort dem fast.

Desværre var det stel der bære frontkåben på min med sikkerhed håndsvejset en mandag formiddag af en bagstiv spanioler for de rør der burde være parallelle og vandrette var det bestemt ikke. Så der skulle alligevel noget tilpasning af beslaget til at få det til at sidde lige.

De forrige små spot havde jeg en afbryder i frontkåben til. Det er ikke godt nok (nemt nok) til de noget kraftigere spots så jeg har købt en afbryder til styrmontering fra Zen Overland De har også en super kraftig Cyclop LED men nu havde jeg jo købt den anden og den kan stadig ikke monteres som fjernlys.

HDB%20-%20Switch%20Mount,%20Stand%20Alone%20%282%20Button%29%20-%20Highway%20Dirt%20Bikes

Men jeg overvejer bare at koble dem parallelt med fjernlyset

Jeg har ellers ikke kørt (ret meget) vinterkørsel på den. Den fik en sjat saltlage i marts sidste år da jeg blev overrasket langt fra hjemmet og den har også fået en snært før. Men hver gang er den blevet skyllet grundigt bagefter. Det har dog alligevel været temmeligt hårdt ved sidedækslerne på motoren. Den tynde hattelak som den har fået fra ny falder af i flager og aluminummet er irret derunder. Det er galt på begge side og selv dækslet til oliefilteret er kogt op midt på. Det er ikke engang fra en kant det er kravlet ind
Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07.03.16 kl. 07:48

Jeg har i årevis syntes rigtigt godt om Andreas Bernth's sidetasker men havde jo nogen der egentligt virkede godt nok. Først på min XT600Z og senere XTZ750 havde jeg Hepco+Becker Junior. Min XT660Z købte jeg med originale Yamaha/Shad sidetasker. De var i modsætning til Junior boksene tophængslede og størrelsen også tæt på idealet.

Men dem kom jeg så til at sælge og så havde jeg en undskyldning for at få dem jeg gerne ville have. De er i 2mm aluminium og fuldsvejst og elokseret så de også kan modstå det danske vejr. Endte på Længde x Bredde x Højde på 46x22x40 = 40 liter. De er lidt længere og lidt bredere end oem men samlet bredde er kun 90cm og styret med håndbeskyttere er ~95.

Jeg ville så genbruge det originale sidetaaske beslag da det ikke er så klodset når taskerne ikke er på cyklen. Der havde Andreas en god ide med at bruge et par standard rørholdere. 2 stykker kunsstof og en bagplade med gevind i. Dertil en vinkel der holder kassen inde forneden mod de ligeledes orignale gummiklodser bag passagerfodhvilner Kunsstoffet på rørholderne skulle lige slibes lidt ned for at der var plads i tykkelsen men så er sidetaskerne blot monteret med 4 6mm bolte hver. Dvs der skal en 5mm hex nøgle til at montere dem

Anders Majland
Blog
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.06.16 kl. 15:46
Så er der sket lidt igen. Købt et brugt touratech "high" seat (lavet af Kahedo).

Jeg har haft kig på det længe fordi det origane sæde dels er lidt tyndt/blødt, men dets facon gør også at man kun kan placere bagen et sted.

Kahedo's høje sæde er jævnt og samtidigt i en kraftigere skum der reelt kan fjedre lidt under er tung fører.

3295,- fra Touratech.dk  eller  €500 (€10 som en ombytter) fra Kahedo er også en sjat for prøve om det er mere komfortabelt.

http://www.off-the-road.de/XT-660Z/Ergonomie-Komfort/Sitzbank-Umbau-XT-660Z-Tenere.html

http://shop.kahedo.com/seats-driver/yamaha/52/seat-for-yamaha-xt-660-z-tenere?c=21

https://shop.touratech.dk/comfort-seat-one-piece-for-yamaha-xt660z-tenere-high.html

Men da jeg så faldt over brugt slog jeg til.

Så sådan ser ekvipagen ud for tiden:

Anders Majland
Blog
Til top
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.06.16 kl. 13:40
Lækkert, det pynter faktisk også lidt på den. 
Yamaha - Revs your heart

Til top
Droes Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 09.07.15
Beskeder: 34
  Citér Droes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.04.17 kl. 16:15
Hvordan går det med den? :-)
Yamaha XT 600 Z 34L Ténéré 1984 :) "R.I.P"

KTM 250 Exc-F. Enduro.

Yamaha XT660Z Ténéré. Adventure!

Yamaha RD350LC. Hahahaha
Til top
Stampe Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 26.07.17
Beskeder: 6
  Citér Stampe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 22:35
Er du glad for dit kahedo ælde?
Jeg køre med original og får lidt ondt i halebenet🙁
Til top
Stampe Se Drop Down
TKD medlem
TKD medlem

Medlem siden: 26.07.17
Beskeder: 6
  Citér Stampe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.07.17 kl. 22:36
*sæde
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31.07.17 kl. 13:41
Ja, jeg synes stadig at sædet er væsenligt bedre end det originale og den ekstra højde giver også en bedre benstilling siddende udover at der ikke er så langt fra siddende til stående (selvom det oftest bare er for at strække ud).

Eneste ulempe udover prisen er egenligt mere vindstøj/turbolens fordi jeg sidder højere ...
Anders Majland
Blog
Til top
Bjma69 Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 11.11.17
Land: DK 1253
Beskeder: 2
  Citér Bjma69 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.11.17 kl. 19:17
Hej.

Ved godt det er en ældre tråd men jeg ville lige høre hvordan de virker de der ekstra "bar end" vægte fra Barkbuster. Jeg har netop monteret handguards fra SW Motech med nogle noget mindre vægte end de originale så nu er der en del vibrationer. Tænkte om det hjalp med de ekstra vægte. Alternativet var et få drejet gevind i de originale tunge vægte og montere bøjlen på dem. Nogle forslag ?

MVh Bjarne
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.11.17 kl. 23:09
Ja, den skal noget vægt i styret på sådan en rystepudser. Der fåes også noget til at lægge ind i styret, og det kan være at det er nemmere at få til at passe med SW motech grebene. Den er jo forfærdeligt tung i forvejen (for en lille enstamper) så et 1/2 kg mere eller mindre i styret går ikke den store forskel ;-) Så du kunne evt prøve at fylde styret med sand gennem det lille gevind.
Anders Majland
Blog
Til top
Bjma69 Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 11.11.17
Land: DK 1253
Beskeder: 2
  Citér Bjma69 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16.11.17 kl. 08:14
Men du synes det virker med de ekstra vægte ? For jeg har ingen vibrationer med de originale vægte.

Mvh Bjarne
Til top
Majland Se Drop Down
TKD Medlem....
TKD Medlem....

Citér Majland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.12.17 kl. 02:19
De originale vægte kan ikke sidder der sammen med barkbusters - og uden syntes jeg den vibrerende for meget. Men er fint tilfreds med den nu
Anders Majland
Blog
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down