Formand
Jesper Madsen
Ténéré Klub Danmarks logo Næstformand
Dorte Petermuss

Forum Start Forum Start >Blandet >Økonomi
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed: Bopæl i DK og MC indreg. i Sverige
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bopæl i DK og MC indreg. i Sverige

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
OleG Se Drop Down
Deaktiveret
Deaktiveret

Medlem siden: 03.07.06
Land: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 245
  Citér OleG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bopæl i DK og MC indreg. i Sverige
    Sendt: 21.06.12 kl. 23:03
Jeg er blevet lidt lun på en fin, lille skovknallert. Den står indregistreret i Sverige.
Samtidig er jeg så heldig at at have nogle venner, der har et sommerhus i Sverige.

Så er det jeg tænker, hvorfor ikke bare lade den blive i Sverige på svenske plader? Den må gerne stå permanent i sommerhuset.
Det virker noget mere overskueligt (og billigere) end at slæbe den til DK og bøvle med import-halløj, told, moms og indregistrering for at få den på danske plader, inden jeg så slæber den tilbage i de svenske skove...

Men er det overhovedet muligt at gøre det lovligt? Min bopæl er jo i Danmark og jeg har hverken fast ejendom eller adresse i Sverige.

Måske der er nogen her, der har erfaring med den slags. Eller kender reglerne.
Mvh OleG
XT 550 '82
Til top
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.03.03
Land: DK 3140
Beskeder: 559
  Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.06.12 kl. 08:52
Den skal indregistreres af en person der har en adresse i Sverige, dvs. i dit tilfælde, en af dine venner. Så kan du være 'bruger' af den. Personen hivs navn MC'en er indregisteret i, må gerne have folkeregister adresse i DK, bare vedkommende også har en adresse i Sverige. Du kan ikke indregistrere den i Sverige når du har din bobæl/folkeregister adresse i DK.
KTM 950 Adventure 2004 - Nordsjælland
Til top
Allan Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 18.01.07
Land: DK
Beskeder: 917
  Citér Allan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.06.12 kl. 09:04
Det er ikke helt rigtigt det Lars skriver.
Du kan godt indregistere den i Sverige når du bor i Danmark.
Det kræver dog du har en C/O adresse og et svensk samordningsnummer (som er et CPR nr for dem som ikke er født i Sverige).
Trinene til at gennemføre det findes her:
http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c86800016383/70702svartvit.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Importing-vehicles-and-verification-of-origin/Import-from-start-to-finish/
http://www.bilprovningen.se/?OpenDocument
Video putfoot Rally på facebook http://www.facebook.com/advrider.dk    Next stop: Putfoot Rally
Til top
OleG Se Drop Down
Deaktiveret
Deaktiveret

Citér OleG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.06.12 kl. 16:03
Tak for svarene Lars og Allan,

Jeg skal lige forstå det med C/o adressen helt...

Når jeg søger på nettet kommer der delvist modstridende forklaringer frem.
F.eks. på Næstved Kommunes hjemmeside forklarer de at man rent faktisk bor på C/o adressen, men det er ikke ens eget navn der står på postkassen.
Wiki.Answers skriver de at en C/o adresse er en anden adresse end hvor man bor, men en adresse man kan få sendt post til. Et sted man bor midlertidig, f.eks. et hotel eller hos en slægtning.
I den her tråd på Boligdebatten.dk bliver der luftet lidt forskellige meninger om, hvad en C/o adresse er. Men én skriver at det kun har at gøre med at postbuddet så kan aflevere breve til en person hvis navn ikke står på postkassen.

Den sidste forklaring passer mig bedst. Så er det jo egentlig bare for at de svenske myndigheder har en adresse de kan kontakte mig på (f.eks. med en regning for noget der svarer til vægtafgift). Den sender de så bare til adressen på sommerhuset.

Mon det er rigtigt forstået?

Mvh OleG
XT 550 '82
Til top
Allan Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 18.01.07
Land: DK
Beskeder: 917
  Citér Allan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22.06.12 kl. 17:13
Forstå det som det sidste, det er det som passer din situation bedst. Og det vil virke!
Video putfoot Rally på facebook http://www.facebook.com/advrider.dk    Next stop: Putfoot Rally
Til top
OleG Se Drop Down
Deaktiveret
Deaktiveret

Citér OleG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23.06.12 kl. 14:57

Det må jo så også kunne forståes sådan at en hvilken som helst adresse i princippet kan være min C/o adresse. Bare jeg har en aftale med personen, der har sit navn på postkassen om at der må afleveres breve til mig der.

Det skal ikke meddeles til nogen myndigheder eller registreres nogen steder..?
Og personen der har sit navn på postkassen behøver ikke nødvendigvis at have sin faste bopæl der også? Eller være svensk statsborger?
Mvh OleG
XT 550 '82
Til top
Mahler Se Drop Down
Deaktiveret
Deaktiveret

Medlem siden: 28.01.07
Beskeder: 808
  Citér Mahler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06.07.12 kl. 00:16
Vær opmærksom på at postkassen på den nævnte adresse rent fakisk bliver tilset/tømt
jævnligt, indkaldelse til periodiske syn kommer vist per post, og der skal reageres med
en vis hurtighed her, (ved dog ikke om MC indkaldes ligesom biler i Sverige),....

Selv er jeg også interesseret i en nok så væsentlig ting, nemlig forsikringen, om der er
nogle knuder eller faldgruper her, og om noget specielt kan anbefales,....
Til top
smalle10 Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 14.05.18
Land: Danmark 5800
Beskeder: 1
  Citér smalle10 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.05.18 kl. 22:02
Hej. Er der nogen der har praktisk erfaring med CO-adresse i Sverige ?. Der kan hjælpe mig ?.
Jeg kunne godt tænke mig en svensk registreret MC, og ja jeg skal ikke køre 1 km i Danmark. Mc skal bruges til ture rundt i Europa og måske en tur til Marokko.
MVH Per
Til top
 Besvar Besvar     Skift til mobilversion Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down